• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta frysfacksluckan på WAECO CoolMatic MDC-90

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Har någon bytt/lagat/renoverat frysfacksluckan på sitt kylskåp?
Bör ju vara samma princip/konstruktion på andra skåp och även MDC 50/65/110

Jag står inför en smärre reparation då luckan inte fungerar med självstängning.
Allt är under kontroll men jag saknar något som bör sitta i plastdelen som fjädern sitter i. Och ska gå in ordentligt i metallplattans urtag och låsa plastdelen att halka ur spåret. Som det är nu begränsar ramen för luckan hur långt "fjäderplastdelen" kan sticka ut. Och som det är nu räcker det inte!

Friska förslag, idéer och synpunkter tas tacksamt emot!

Se bilderna!
2_Frysfackslucka.jpg 1_Frysfackslucka.JPEG
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Hi!
Ingen som har någon länk till sprängskiss eller rent av är ägare till ett Coolmatic-skåp och kan ta en bild och sända mig?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
På min kyl mdc 90 är det bara den plastaxeln som går in i plasten. På min kyl var det en så tunn kant under axeln i fästet som gick söner. Med följd att luckan ramlade ner. Gjorde en förstärkning av rostfritt stål med uttag för axeln
 

Bilagor

  • 11064568-2356-4FC7-A3B7-1DD984A60672.jpeg
    11064568-2356-4FC7-A3B7-1DD984A60672.jpeg
    678,7 KB · Visningar: 60
  • 0D7A5C97-2DF2-4D37-A67B-D6F0FB9FEC1F.jpeg
    0D7A5C97-2DF2-4D37-A67B-D6F0FB9FEC1F.jpeg
    818,5 KB · Visningar: 59

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Här är en bild till

Jättetack Peter du är en räddare i "nöden"! Är dig evigt tacksam.
Jag trodde det fattades någon del för att låsa plastdelen från fjädern.

Behöll du gamla metallplattan på insidan av ramen, för att använda som fäste för skruvarna du satt nya metallplattan med, mellan frysfacksluckan och ramen?

Eller drog du långa skruvar genom ramen och in IMG_6866.jpg
i kylskåpsväggen?

IMG_6865.jpg

Mailade Dometic i Göteborg med bilder och problem. Svar: "Vi kan sända ny ram om den är nyare än 2 år". Tyvärr har garantitiden gått ut, så någon ny ram får jag inte.
Måste vara en konstruktionsmiss för det är lite "spänst" i fjädern och det pallar inte den tunna plasten i ramen för.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Det är en idiotkonstruktion. I ramen fäste jag 2 plattor. Gängade den ena och fäste dom på var sida på ramen. En ny ram löser inte problemet. För det är en för vek konstruktion.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Tack och bock!

Ska fixa en rostfri plåt att sätta mellan luckan ock ramen med låsmutter på baksidan av ramen i metallplåten de skickat med från fabrik!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har också den kylskåpsmodellen så jag kanske behöver göra samma förbättring så småningom. Hur gjorde du för att få det avlånga hålet så snyggt och prydligt?

mvh
Mats
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Jag har också den kylskåpsmodellen så jag kanske behöver göra samma förbättring så småningom. Hur gjorde du för att få det avlånga hålet så snyggt och prydligt?

mvh
Mats

NU är frysfacksluckan på plats! Bättre än när den var ny!
Jag beställde rostfria syrafasta plåtbiten på ett företag som sysslar med vattenskärning!
 
Toppen