• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Byta fälgstorlek

Arnesyla

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gävle
HBK-Nr
26682
Medlemskap
2024
Hej , en fundering, är det tillåtet att byta från 18" till 16" fälgar på sin husbil? Det står 18" i reg. beviset men de flesta dethleffs xli verkar ha 16"-fälgar. Anledningen är att det finns såå minimalt med c-däck eu-friktion i 18"- storlek och priserna är hemska så det blir billigare att köpa nya 16" fälgar med c-däck än att köpa bara nya 255/55/18 eu-friktions c-däck. Frågan är om det är tillåtet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej , en fundering, är det tillåtet att byta från 18" till 16" fälgar på sin husbil? Det står 18" i reg. beviset men de flesta dethleffs xli verkar ha 16"-fälgar. Anledningen är att det finns såå minimalt med c-däck eu-friktion i 18"- storlek och priserna är hemska så det blir billigare att köpa nya 16" fälgar med c-däck än att köpa bara nya 255/55/18 eu-friktions c-däck. Frågan är om det är tillåtet?
Jag antar att det är ett FIAT heavy chassi, normalt sitter 16 tum 225/75,det ska inte vara något problem så länge rullomkrets och lastindex stämmer.
Står det enbart 18 tum i reg beviset, så får man vara lite praktisk, ingen kommer klaga på dina 16 tum, min både personbilar har jag andra vinterdäck än reg.beviset däck/ fälgar levererade från återförsäljaren .
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej , en fundering, är det tillåtet att byta från 18" till 16" fälgar på sin husbil? Det står 18" i reg. beviset men de flesta dethleffs xli verkar ha 16"-fälgar. Anledningen är att det finns såå minimalt med c-däck eu-friktion i 18"- storlek och priserna är hemska så det blir billigare att köpa nya 16" fälgar med c-däck än att köpa bara nya 255/55/18 eu-friktions c-däck. Frågan är om det är tillåtet?
Du är nog på väg rätt i tankarna. Varför ha sporthjul på en tung husbil. Prata med en besiktningsingengör på besikning. Du brukar kunna sina saker

Sen besiktar Du med 16 hjul kommer nog ingen reagera. Det är väl vid ev olycka "felaktiga" hjul kan ifrågasättas
 

Arnesyla

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gävle
HBK-Nr
26682
Medlemskap
2024
Så får det bli. Hoppas även att det blir lite mjukare gång med 225/75/16c med 5,5 bar tryck än med 255/55/18c med samma tryck som går otroligt stötigt, men det är bara en förhoppning.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Så får det bli. Hoppas även att det blir lite mjukare gång med 225/75/16c med 5,5 bar tryck än med 255/55/18c med samma tryck som går otroligt stötigt, men det är bara en förhoppning.
Säkert blir det så. Mer ballongdäck mer mjuk gång. Sen kan du nog ha lägre tryck än 5.5 bar. Väg dina axlar och fyll på luft efter axeltrycket vid den last du har med semesterpackning
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
TS har en dethleffs xli enligt inlägg 1.

När det gäller personbilar upp till 3,5 ton, kan man byta däck och fägdimensioner efter eget tycke och smak.

Dock förutsatt att följande uppfylls:
  • Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

Jag har skrivit till Transportstyrelsen och frågat vad som gäller personbilar över 3,5 ton.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
TS har en dethleffs xli enligt inlägg 1.

När det gäller personbilar upp till 3,5 ton, kan man byta däck och fägdimensioner efter eget tycke och smak.

Dock förutsatt att följande uppfylls:


Jag har skrivit till Transportstyrelsen och frågat vad som gäller personbilar över 3,5 ton.
Min husbil har totalvikt 4.5 t. Maxi chassi. Orginalfälgar 16 tum. 225/75/16c köpte med det högsta lastindex jag hittade. funkar fint. Funkar nog fint på din me.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så får det bli. Hoppas även att det blir lite mjukare gång med 225/75/16c med 5,5 bar tryck än med 255/55/18c med samma tryck som går otroligt stötigt, men det är bara en förhoppning.
Du ska inte ha 5.5bar i dina 18tum, någonstans mellan 3.5-4,0 bar är rimligt tryck,16 tum är rekommendationen 5.5bar bak, fram beror på vikten.
ingen kommer att ifrågasätta att du kör med 16tum, detta är standard på FIATchassi
 
Toppen