• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta bränslefilter: -Hur funkar det?

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Hej,

Skall byta bränslefilter på vår Carthago I51,-13 180 MultiJet motorn och skulle uppskatta lite info innan jag bestämmer mig för om jag skall göra jobbet själv el. via verkstad.

- Finns det en elektrisk bränslepump som fyller upp det nya & tomma filtret vid tändningspåslag eller finns det en handpump i systemet?

Jag tackar på förhand för lite erfarenhetsinfo från Er som kan det här!

Önskar Er alla ett Gott Husbilsår 2015
Stefan

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Byta bränslefilter: -Hur funkar det?

Hej det finns en elektrisk moter som fyller upp bränslesystemet. Du kan höra den när du vrider om nyckeln till startläge.

nilhol

HBK Medlem
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2025

Före du skruvar i nya filtret, fyll det med lite bränsle så får du pumpen att ta bättre, annars så kan du måste lufta systemet.:mh3:

F

F.d. 26625

Guest

Nä Nä inte lufta! du har en modern motor ! funkar som att byta på en vanlig bensinare. Slå på "tändningen" en stund före start så tryck finns innan start brukar höras.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är väl inte bara här på HBK som det finns olika åsikter. Det finns ju i verkliga livet också. Det är väl bra att vi får veta att det kan vara olika lösningar. Då får vi anledning att kolla upp fakta lite noggrannare.

Sen vi som har lite erfarenhet vet att det som är "rätt" ena dagen kan vara "fel" nästa dag. Så därför lever jag efter devisen: "Mer eller mindre bra". Det mesta löser sig om man är hyfsat allmänbildad och använder sunt förnuft.

F

F.d. 26625

Guest

Frågan Åsa Stefan frågade var hur man byter bränslefilter och dom skrev tydligt att dom har e MultiJet motor då skall man inte lura dom med en beskrivning till en gammal typ av Diselmotor. Så byt du bränslefilter.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Då skulle jag vilja höra en expert uttala sig om vad som kunde gå fel om man som nilhol skriver:

"fyll det med lite bränsle så får du pumpen att ta bättre"

även om det kanske är att gå över ån efter vatten. (vet ej) :)

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

när jag bytte ett läckande fabriksmonterat filter på verkstaden , sa dom att Vi lägger ALLTID på tätmassa innan vi drar åt , det görs inte på fabriksmonterade,,,, och det var på en 2012 Fiat

Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Åsa o Stefan!
När du byter bränslefilter, så ha ordentligt med trasor eller annat sugande matrial under. För man spiller en hel del och man luktar diesel om händerna. Om det är samma som på min Ducato 06 så lossar man först en el-kontakt och skruvar sedan av nederdelen av hållaren och tar ut filtert och tömmer ut resten diesel. Stoppa i nya filtret och skruva dit nedeldelen igen. Bry dig inte om att fylla på diesel innan, då spiller du bara mer. När du sedan vrider om nyckeln kommer den elekriska bränsle pumpen att fylla upp. Det är ju en Common Rail-motor.
// Göte J

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Går man tillväga på samma sätt på en Renault 2.5 dci när man byter bränslefiltret.?

F

F.d. 26625

Guest

Renault 2.5 dci är i typ med common Rail så det är bara att byta som på en bensinare.

Intressant vetande ? Det var Alfa Romeo som uppfann högrycks systemet Common Rail och ett patent fanns är nu förbrukat så alla (Bosch) har tillgång till tekniken sen några år.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tänkte byta bränslefilter på "Skorven II" alldeles själv, en Peugeot med 2,5 TDi från förra årtusendet (1999) men tvekar lite. Det kanske är bättre att låta en verkstad ta hand om det. Jag tror det finns en pump någonstans som fixar luft i soppan men jag är osäker.

Kanske bäst att låta lokal bysmed sköta detta?

Jappe

F

F.d. 26625

Guest

Nu är vi inne på äldre Bosch insprutningen som måste luftas men det går bra, sitter en pump för detta, men det är söligt ! Diesel på fingrarna !

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag tänkte byta bränslefilter på "Skorven II" alldeles själv, en Peugeot med 2,5 TDi från förra årtusendet (1999) men tvekar lite. Det kanske är bättre att låta en verkstad ta hand om det. Jag tror det finns en pump någonstans som fixar luft i soppan men jag är osäker.

Kanske bäst att låta lokal bysmed sköta detta?

Jappe

Jappe! Inte röra

cartoon_illustration_vector_repair_2.jpg

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Själv är bäste dräng! Självgjort är välgjort! O.s.v.

ik.JPG

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Inga problem Jappe, Så här gör du!

LUFTNING AV BRÄNSLESYSTEM
Insprutningspumpen kan inte pumpa luft, och därför kommer eventuell luft i insprutningssystemet att stanna i insprutningspumpen och tryckrören och motorn stannar, eller går ej att starta.
Det är därför viktigt att bränslesystemet luftas ordentligt om luft kommit in i systemet.
Luft kan tränga in i systemet i följande fall:
• Vid ingrepp i systemet så att bränsle läckt ut, t ex vid byte av bränslefilter, bränsleslang etc.
• Om bränsletanken körs tom.
• Vid läckande bränsleledningar/komponenter.
Luftningsförfarandet kan skilja sig något mellan olika motortyper, så se instruktionsboken för din motor.
Var beredd på att viss mängd bränsle kommer att strömma ut under luftningen!
Vissa motorer, och oftast de som har common rail-system har självluftande system behöver luftas på vanligt vis. Kontrollera i motorns instruktionsbok hur luftning skall utföras på dessa motorer.
OBS Brandfara!!
Var försiktig så att utströmmande bränsle inte kommer i kontakt med varma ytor som avgasrör od. Ej heller skall bränslet komma i kontakt med komponenter där gnistbildning sker såsom generator och startmotor
• Luftningen skall alltid börja vid den luftskruv som är närmast bränsletanken, denna luftskruv sitter oftast på bränslefiltret.
• Öppna luftskruven på bränslefiltret ett par varv.
OBS om motorn är försett med bränslefilter på sugsidan, dvs mellan tank och matarpump, skall denna luftskruv inte lossas eftersom man då suger in luft i systemet.
Filter som har vattenavskiljare är oftast placerade på detta sätt.

• Pumpa med handpumpen tills luftfritt bränsle kommer fram. (Är pumpverkan dålig, -vrid motorns svänghjul ½ varv så att pumpens drivkam ändrar läge. Det skall kännas ett motstånd vid pumpning.
• Stäng luftskruven när rent bränsle kommer ut.
• Öppna luftskruven på insprutningspumpen. (Vissa insprutningspumpar kan ha mer än en luftskruv.)
• Pumpa tills luftfritt bränsle kommer fram.
• Stäng luftskruven.
• På vissa motorer måste även pumpelementet luftas genom att tryckrörets mutter och tryckventilens förskruvning lossas. (Se instruktionsboken). Tryck in stoppreglaget. Kör därefter på startmotorn till luftfritt bränsle kommer fram.
• Dra åt de lossade delarna
• Lossa spridarnas tryckrörsmuttrar,
*Ställ gasreglaget på full gas.
• Kör runt motorn på startmotorn tills luftfritt bränsle
kommer fram.
• Dra åt muttrarna

• Luftningen är nu klar, och motorn är klar att startas.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Baggis! Så går det till på land men eftersom jag har "umgåtts" ganska mycket med trilskande motorer på sjön så har jag lärt mig vissa knep bl.a att en speciell liten på pump på bränsleslangen kan underlätta luftningen kolossalt mycket! Så vi får se! I morgon tar jag det stora beslutet, antingen ett välgjort jobb på egen hand eller lämna bort "Skorven II" till en främling med ambition att pungslå ignoranter!

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

På land????
:confused:
Texten är hämtad från Handbok för båtmekaniker.
Min blygsamhet förbjuder mig att avslöja författaren.

Toppen