• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta bil

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
Efter att hymern rulllat drygt 1000 mil, har jag räknat ut att det lönar sig med byte till en disel.
Skilnaden i driftkostnad/år och 1500 mil inkl skatt och försäkring= ca 3000 kr.
Vi har fasnat för en fullutrustad Burstner i 574 01 med bland annat nnatuppvärmd gråvatten tank och dragkrok.
Just nu är jag på väg, för att provköra bilen. Tänker också väga den.
På pappert är lastvikten 470 kg.
Min fråga är.
Hur mycket lastvikt krävs normalt för 2 personer?
Tackar å förhand
Bertil

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Byta bil

Hej!
Väg bilen så får du fakta. Siffror stämmer sällan. Nog skulle jag tro att
du behöver upp i 7-800kg för att var på den säkra sidan.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

För husbilar som godkänns enligt dagens regler gäller följande:

Vad som ska ingå i ”vikt i körklart skick” finns reglerat i ett EU-direktiv – 97/27/EG. (Ett motsvarande direktiv finns för husvagnar.) Enligt detta direktiv ska följande ingå i ”vikt i körklart skick”: Kylvätska, oljor, 90 % bränsle (dit hör även gasol), 100 % andra vätskor (med undantag för spillvatten), verktyg, reservhjul och förare (75 kg). I vissa länder anser man också att 230 V-kabeln ska ingå i ”vikt i körklart skick” för en husbil.

[FONT=&quot]Mått- och viktdirektivet föreskriver därutöver en minsta lastförmåga på 10 kg per meter karosslängd och 10 kg per person[/FONT], vilket i ditt fall betyder 62+20 kg.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Typisk skrivbordsprodukt. Inte många som känner till att man får lov att vistas utanför campingar med husbil.

I vilka länder behöver man släpa med sig en elkabel när man är oberoende av 230V? Då skulle det varit bättre om rätt antal batterier skulle ingå i körklart skick. Och man man nu inte har fäste för ett reservdäck - var skulle det ligga och skräpa?

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025

För husbilar som godkänns enligt dagens regler gäller följande:

Vad som ska ingå i ”vikt i körklart skick” finns reglerat i ett EU-direktiv – 97/27/EG. (Ett motsvarande direktiv finns för husvagnar.) Enligt detta direktiv ska följande ingå i ”vikt i körklart skick”: Kylvätska, oljor, 90 % bränsle (dit hör även gasol), 100 % andra vätskor (med undantag för spillvatten), verktyg, reservhjul och förare (75 kg). I vissa länder anser man också att 230 V-kabeln ska ingå i ”vikt i körklart skick” för en husbil.

[FONT=&quot]Mått- och viktdirektivet föreskriver därutöver en minsta lastförmåga på 10 kg per meter karosslängd och 10 kg per person[/FONT], vilket i ditt fall betyder 62+20 kg.

Det väldig bra att göra en referens till ett direktiv kanske man skall kolla om direktivet är upphört innan man hänvisar till det:

Jag ville bara kolla upp detta och hittad detta i EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 661/2009:se bifogat fil

Direktivet upphöra att gälla från och med den 1 november 2014.

MVH

Kim

Bilagor

• EG661 0029.JPG
    EG661 0029.JPG
    36,3 KB · Visningar: 811
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vi har också en lastvikt på 470kg, räcker för oss, två vuxna och en hund. Om man inte alltid måste ha med sig 4 plattor öl och en massa flaskvatten o.likn. så räcker det. Töm ut gråvatten så fort det går. Blir det vägning så är det bilens vikt vid tillfället man kollar och att den inte överskrider bilens totalvikt.
Åke :)

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej , tack för alla svar.
Anledningen till att jag undrade över detta är att med hymern behövde vi inte tänka på lastvikten då vi kunde lasta 800 kg. Jag vägde för ett par dagar sedan, då var den mer än full.
Hade fortfarande 300 kg till godo.
Vi bytte till burstner i 574 elegans, var och vägde den innan jag skrev på kontraktet. Den vägde 3080 kg. Så med vatten och gasol så blir där ett par hundra kg över till allt man behöver. Jag valde en bil med drag, för att köpa en släp på HN då får jag 610 kg last till.
Känner två personer som vägde sina bilar, båda hade 100 kg kvar av sin lastvikt. Den ena bilen är ny och var nästan tom förutom förare och en passagerare.
Jag tycker det är på gränsen till bedrägeri, när tillverkarna väger in bilarna tomma, väljer man tillex en stor kyl o frys från fabrik, slår detta på lastvikten.
Mvh
Bertil

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Anledningen till att jag undrade över detta är att med hymern behövde vi inte tänka på lastvikten då vi kunde lasta 800 kg. Jag vägde för ett par dagar sedan, då var den mer än full.
Vi bytte till burstner i 574 elegans, var och vägde den innan jag skrev på kontraktet. Den vägde 3080 kg. Så med vatten och gasol så blir där ett par hundra kg över till allt man behöver. Jag valde en bil med drag, för att köpa en släp på HN då får jag 610 kg last till.
Känner två personer som vägde sina bilar, båda hade 100 kg kvar av sin lastvikt. Den ena bilen är ny och var nästan tom förutom förare och en passagerare.
Jag tycker det är på gränsen till bedrägeri, när tillverkarna väger in bilarna tomma, väljer man tillex en stor kyl o frys från fabrik, slår detta på lastvikten.
Mvh
Bertil

Du kanske har skrivit svaret själv här :)
ca: 500kg "med allt med" verkar lagom för 2 pers.

Det låter rimligt, vi får åka 4pers i våran och har tillåten lastvikt på 1090kg.
Vi åker 2pers. med mycket prylar cyklar m.m. har 500kg tillgodo.

När du ändå väger, kolla även fördelningen på axlarna.
Kan vara lätt att falla på det,
det är inte helt lätt att fördela hela lastkapaciteten jämt på axlarna.
Finns skräckexempel där man väger upp bilen, och all den fina extrakapaciteten hamnar på en axel t.ex. framaxeln, och ett ev. stort garage får åka halvtomt :(

Lycka till :)

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej Peter
Tack för tipset, om att kolla viktfördelningen på axlarna.
Nu står burstnern på pakeringen, det är som så många andra skivit, jag saknar den tysta fina bensinmotorn. Man får väl konpensera med lite go musik.
Mvh
Bertil

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Mvh
Bertil

Bara lite nyfiken, vad är HN? :wideeyed:

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej
Slarvigt av mig, HN= Harald Nyborg har en liten EU släp tjänstevikt 140 kg.
Men det bästa är att vi kan dra båten i Klövsö.
Mvh
Bertil

Toppen