• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byggstart för tunneln mellan Danmark-Tyskland

D

Deleted member 11118

Guest
Danmark har officiellt inlett bygget av den 18 kilometer långa tunneln till Tyskland. Tunneln, som ska förbinda Rødby med den tyska ön Fehmarn, ska vara klar 2029. Det första arbetet är att bygga den fabrik som ska tillverka de 89 betongelement som tunneln ska byggas med.

Planeringen av förbindelsen började för 25 år sedan och har mötts av både miljöprotester och politiskt krångel. Så sent som i november gav Tysklands högsta förvaltningsdomstol i Leipzig klartecken.

När tunneln står färdig kommer restiden för tåg mellan Malmö och Hamburg att halveras från dagens sex timmar till tre.
Tunneln har en budget på nästan 53 miljarder danska kronor i 2015 års penningvärde, då motsvarande 65 miljarder svenska kronor.

TT-Ritzau
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vet du något mer om den?
Ifall det är tänkt att bli biltåg som Dover-calais, eller bara person, godståg?
(Ingen panik iof :) bara nyfikenhet (och sånt kan ju ändras med tiden))?.
Tänk att köra på i Malmö o av i puttgarden :)
Sånekvämt
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vet du något mer om den?
Ifall det är tänkt att bli biltåg som Dover-calais, eller bara person, godståg?
(Ingen panik iof :) bara nyfikenhet (och sånt kan ju ändras med tiden))?.
Tänk att köra på i Malmö o av i puttgarden :)
Sånekvämt

Här kan du få all information som förnärvarande finns. Femern A/S - The tunnel across Fehmarnbelt, om det blir ett biltåg får väl framtiden utvisa.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det är nästan så en svordom följde med när jag tänkte på hur grymma ni är ”Lassej” & ”Los Surcos”
Tack
Tack för de fina orden.

:) Los Surcos, mycket bra, inte minst ett passande namn på undertecknad, men passar inte alls på frugan...... Los Surcos översatt från spanska till svenska blir inom jordbruket ”plogspåren” och om man säger det om en människa så betyder det att hen har onaturligt djupa rynkor i ansiktet..... Det senare alternativet är inte helt fel på mig, men som sagt inte på min fru som är helt rynkfri! :msn_embarrassed::)

Tommy, den skrynklige.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tack för de fina orden.

:) Los Surcos, mycket bra, inte minst ett passande namn på undertecknad, men passar inte alls på frugan...... Los Surcos översatt från spanska till svenska blir inom jordbruket ”plogspåren” och om man säger det om en människa så betyder det att hen har onaturligt djupa rynkor i ansiktet..... Det senare alternativet är inte helt fel på mig, men som sagt inte på min fru som är helt rynkfri! :msn_embarrassed::)

Tommy, den skrynklige.
Det var inte meningen, telefonen ville inte som jag ville
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Intressant reportage, uppdatering på tunnelbygget;

Den 18 kilometer långa tunneln mellan Danmark och Tyskland skulle redan vara färdig. Först nu startar rekordbygget och 2028 ska vägen öppna – men det finns krafter som vill annat.

Tommy
 
Toppen