• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om underskåp Adria

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Jag har ett underskåp i min Adria S670Sl 2009 som är rätt så knöligt att använda.
Det vi har nu är plastlådor från Classe. Fungerar bara sådär tycker jag.
Det jag helst skulle vilja ha är utdragslådor istället, men får liksom inte ihop det...
Den "rundade" dörrens öppning är 366 mm, men hela skåpets bredd är 447 mm.
Det är en passbit till höger om dörren. Se bilder hur det ser ut.
Rätt säker att denna passbit behövs för stabilisering av hela köksdelen.
Ev har den just den bredden för att gångjärnet hänger på insidan av passbiten.
Men måttet 366mm är ju rätt nära standardmått insidan på ett 400-skåp. Det borde bli 400 - 16 - 16 mmm = 368 mm.
Finns det någon som gjort sådan operation & helst lyckats?
Eller är det bara att gilla läget alternativt byta bil?
 

Bilagor

  • IMG-3753.jpg
    IMG-3753.jpg
    1,5 MB · Visningar: 63
  • IMG-3754.jpg
    IMG-3754.jpg
    1,3 MB · Visningar: 63

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oftas är draglådans bredd oväsentlig, däremot längden begränsas av expansionens längd.
Problemet du kommer att få är att höger expansion blir längre än vänster... Och då avgör den kortaste hur långt ut du kan dra lådan... Och i ditt fall så blir det nog inte så långt..
Däremot kan man montera en låda med botten expansioner för att få några cm mer i utdraget..
En undran tänkte du använda dörren som lådfronter.?

Men.. Jag tror att det är enklare att byta bil än att ge sig på en hållbar lösning...:rolleyes:
;)
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Oftas är draglådans bredd oväsentlig, däremot längden begränsas av expansionens längd.
Problemet du kommer att få är att höger expansion blir längre än vänster... Och då avgör den kortaste hur långt ut du kan dra lådan... Och i ditt fall så blir det nog inte så långt..
Däremot kan man montera en låda med botten expansioner för att få några cm mer i utdraget..
En undran tänkte du använda dörren som lådfronter.?

Men.. Jag tror att det är enklare att byta bil än att ge sig på en hållbar lösning...:rolleyes:
;)
Tror tyvärr du har rätt så rätt. Kom nyss på att det är ju en sockel under dörren.
Den blir nog bökig att "bygga bort". Värre än det övriga med lådor osv faktiskt.
Tanken var att änvända del av dörren till att byga in höger sida med så att det blev i linje med vänstra sidan.
Där skulle alltså lådornas fronter hamna. Djupet på utdraget är tillräckligt ändå, ca 59 cm.
Men nyss hittade jag lådor på classe (Artikelnr: 44-4785-4) med låsbara hjul.
Med låsta hjul vid dörröppningen & ett handtag så kommer det nog att fungera något bättre än det vi har idag.
Det blir inget lock på lådan. Men vi har allting i luft-täta förpackningar ändå.
Det blidas lätt fukt i det skåpet pga värmeröret som går i botten på skåpet.
Så om ingen har någon väldigt brilliant idé lär jag gå på nya lådlösningen...
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Går det inte att montera skenor direkt på hyllplanet? Den nedre behöver ju en lösning med distanser från golvet för att komma ovanför sockeln.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Går det inte att montera skenor direkt på hyllplanet? Den nedre behöver ju en lösning med distanser från golvet för att komma ovanför sockeln.
Precis det jag skrev...

Däremot kan man montera en låda med botten expansioner för att få några cm mer i utdraget..

Med en botten expansion på höger sida och en styrskena på vänster sida under lådan är nog det mest optimala lösning....;)..... Just nu :twitcy:
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Precis det jag skrev...

Däremot kan man montera en låda med botten expansioner för att få några cm mer i utdraget..

Med en botten expansion på höger sida och en styrskena på vänster sida under lådan är nog det mest optimala lösning....;)..... Just nu :twitcy:
Såg inte att sidan uppdaterats till jag tryckte på skicka. Great minds think alike. ;)
 
F

F.d. 73249

Guest
är man lite snickar händig så går det bygga lådor av luckan.
dela den på 2 eller 3 efter hur många lådor du vill ha
på sågsnittet finns det kantband att värma på.
nu kan du bygga själva lådan, botten och sidor.
lådan ska självklart vara byggt efter frontens krökning.
själva lådan fäster du på fronten med såna här skruv som man har på ikea skåp
typ skruv o sån rund manic. vet inte va dom kallas o jag är ändå snickare :msn_dontknow:
sen köper du 2 olika längder på rullskenor o fixar sidor i skåpet så du har nått att
montera rullskenorna på.
2 olika längder är för att den långa ska ge bättre stöd åt lådan
o vips har du dom finaste lådor o en glad fru :msn_hot:
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
är man lite snickar händig så går det bygga lådor av luckan.
dela den på 2 eller 3 efter hur många lådor du vill ha
på sågsnittet finns det kantband att värma på.
nu kan du bygga själva lådan, botten och sidor.
lådan ska självklart vara byggt efter frontens krökning.
själva lådan fäster du på fronten med såna här skruv som man har på ikea skåp
typ skruv o sån rund manic. vet inte va dom kallas o jag är ändå snickare :msn_dontknow:
sen köper du 2 olika längder på rullskenor o fixar sidor i skåpet så du har nått att
montera rullskenorna på.
2 olika längder är för att den långa ska ge bättre stöd åt lådan
o vips har du dom finaste lådor o en glad fru :msn_hot:
Nu börjar det bli "jobbiga" svar :)
Jag missade att skriva att jag ville ha enkla lösningar....
Fast det med 2 olika längder på skenorna är inte så dumt tänkt.
Inte direkt enkelt, men om jag kan få till svängda lådfronter skulle det kunna funka väldigt bra...
Var tusan hittar man såna svängda prylar? De behöver ju inte vara 100% lika i svängen, men bra nära kanske?
Känns inte som något jag grejar själv iaf...
Skruven du menar kanske är den som classe kallar kopplingsbeslag?
De skulle säkert funka här tror jag.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej. Om du har ett djup som är 52 cm eller mer kan du sätta dit ett system från IKEA som heter JONAXEL. Kolla vad jag har hittat på IKEA - jonaxel
Köp stativet med måtten B 25 x D 51 x H 70 och 3 lösa trådkorgar eller meshkorgar med måtten 25 x 51 x 15. Anpassa stativet i höjdled genom att kapa det i underkant. Du kan kapa mer i bakkant och mindre i framkant så det passar med höjdskillnaden i botten på skåpet. Du utnyttjar ju inte hela bredden men det är ett enkelt sätt att lösa ditt problem.
Mvh / Roland
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Hej. Om du har ett djup som är 52 cm eller mer kan du sätta dit ett system från IKEA som heter JONAXEL. Kolla vad jag har hittat på IKEA - jonaxel
Köp stativet med måtten B 25 x D 51 x H 70 och 3 lösa trådkorgar eller meshkorgar med måtten 25 x 51 x 15. Anpassa stativet i höjdled genom att kapa det i underkant. Du kan kapa mer i bakkant och mindre i framkant så det passar med höjdskillnaden i botten på skåpet. Du utnyttjar ju inte hela bredden men det är ett enkelt sätt att lösa ditt problem.
Mvh / Roland
Njae. Inte riktigt i den riktning jag är ute efter.
Jag vill ha utdrag & utan dörr-h-t som är i vägen rejält så fort man ska ta ut ngt ur skåpet.
Jag måste alltså först öppna dörren & sen dra en av de 2 plastlådor vi har därinne för att kunna komma åt jag vill ha där.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Njae. Inte riktigt i den riktning jag är ute efter.
Jag vill ha utdrag & utan dörr-h-t som är i vägen rejält så fort man ska ta ut ngt ur skåpet.
Jag måste alltså först öppna dörren & sen dra en av de 2 plastlådor vi har därinne för att kunna komma åt jag vill ha där.
Be ett snickeri att göra en eller två jalusi dörr... Som går från höger till vänster ...
Det finns jalusi dörrar som är färdiga, allt man behöver göra är att kapa till den i rätt mått... Och så fixa spåren som de skall löpa i...
Enkelt :yes:..... Och så är du för alltid fri från dörr :msn_devil:... :spinny:

Sen kan du fixa dina lådor som du vill ;)

Lycka till...
 
F

F.d. 73249

Guest
Ja så heter dom kopplingsbeslag.
Du kommer alldrig hitta en färdig lösning, det är plats byggt som gäller.
Du i kan ju lämna bilen till en möbelsnickare eller annan duktig snickare så fixar han jobbet
 
Toppen