• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om kylskåpet

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !

Jag har ett kylskåp som går på gas, 12v och 220v ....... problemet är att jag måste manuelt ändra vilket som kylskåpet skall "köra på"
Vad jag sett så fins det olika relä på baksidan, och 12volten matas fram bara när man har motor igång. Så nu undrar jag om någon har erfarenhet av att göra kylen automatisk ...... 12 startar när du kör stannar du så går gas in automatisk ...... låter enkel ....... men är det så enkelt ???

Varma hälsningar :snow-icon:
Peter
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bygga om kylskåpet

Hej

Har ett automatiskt kylskåp som väljer själv 12V, gasol eller 220V.

Har det alltid på automatiskt utom dagar då det blir många stopp, för det finns en fördröjning mellan 12V och gasol på ca 15 minuter innan gasolen startar (gjort för att inte gasolen skall starta om du stannar att tanka). Detta medför att vid många och täta stopp så blir det ingen kyla i skåpet. Dessa dagar då brukar jag ha skåpet på enbart gasol (tankar jag stänger jag tillfälligt av skåpet), annars blir det varmt i skåpet.

Lycka till Torbjörn :) :D :);):rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om kylskåpet

Tack för tipset Torbjörn :) Att skaffa en "fördröjare" går nog ...... jag har haft sådana tidigare .... viserligen till 220 volt ...... men det finns säkert till 12volt också.

Med vänliga hälsningar
Peter
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om kylskåpet

Dometic har följande prioritet i autoläget
230V
12V
Gasol

Gasolen har en fördröjning på¨ca 15 minuter för att lågan inte skall tändas när man stannar på en mack.

Det finns ett ombyggnadskit att köpa med allt som behövs för att bygga om till auto.
Kolla med Dometic i Motala
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om kylskåpet

Tack för infm.

Jag har kollat med Dometic......... tyvärr så säljer de inte ombyggnadssattsen längre. Däremot kan jag köpa kompnenterna löst. Det blir väl så ....... om jag inte kan bygga om det själv ...... med några 12volt relä tror jag att det skall gå, gas automatiken finns redan och 12volt automatiken lika så ........ vi får se ......... jag skall tänka lite till (skryt):twitcy:
så får vi se vad det blev ........ finns det någon som har byggt om sitt kylskåp? så är jag tacksam för tips.

Hälsningar
Peter
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om kylskåpet

Jag tror att någon här i klubben köpte ett kretskort för att han trodde det var kass men det var något annat knas med skåpet så där finns det nog ett kretskort.
Annars är det ju inte hela världen att göra en automatik.
Tillslagsfördröjda reläer finns det ju i parti och minut om man inte vill konstruera själv.
Det gäller bara att se till att grejorna inte drar onödigt mycket ström.
/Nisse
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen