• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bygga batteribank

F

F.d. 8763

Guest
Halloj!

Börjar bli dags för elbiten på mitt husbussbygge, och behöver lite kött på benen ang detta.

Kollat lite på biltemas fritidsbatterier.
SMF-batteri - Biltema

Hur många bör man ha i runda slängar?
Batterierna kommer gå via en 230v inverter.

Kommer ha tillgång till ström 95% av tiden. Men vore trevligt att överleva en natt om det skulle krisa.
Kommer köra på ett Honda EU20I elverk för uppladdning av dessa batterier.
(När tillgång till el ej finns)
Kan detta elverk ladda upp batterierna utan att mörda dom eller bör man koppla en ordentlig C-tek laddare från elverket? (Orkar den?)

Sen undrar jag även om man ska köra på 12v eller 24v.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Bygga batteribank

Hejdu.
Här kommer säkert lika många svar som antalet medlemmar så här kommer mina synpunkter...
24 Volt är klart bäst att jobba med, men 12 är mycket enklare o bekvämare.
Honda 20i är mycket väl valt men använd 220 volts delen till laddning.
Ladda via en Ctek eller annan kraftfull laddare
Ladda även från bilen med ett skiljerelä. En av mina biblar är Skyllermarks | Dubbel laddning – moderna elsystem
Antalet batterier, antalet Ah, beror på hur mycket effekt du kan tänkas behöva per dygn. Undvik att ladda ur batterierna mer än 50%. För de flesta så innebär detta 2 - 6 batterier.
Grunden är att minska förbrukningen så mycket det går, sätt in duktigt med batterier, maximera med solceller, ladda när du kör, stödladda med 220 volt.
Följ din batteristatus med ex en Nasa BM-1. Mycket enkel att montera och visar när du behöver stödladda för att bevara dina batterier i så gott skick som möjligt.
Hälsar Björn.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Som sagt du kommer säkert få många svar. Men om du står till 95% elansluten och vill klara en ynka natt, varför ska du då släpa på en massa batterier för? Ett räcker väl? Fast det beror naturligtvis på hur stor förbrukning du har. Försök analysera hur stor förbrukning du får, utan att veta den är de flesta råd oprecisa gissningar.
// Göte J

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en trenger å spare på vekten så kan en gå for LiFePO4 batteripakker, for samme uttatte effekt 25 til 30% av vekten på blybasserte batterier. Halve vekten om en endast ser på merke-effekten i Ah, men en kan ta ut 90 - 95% av denne i stedet for maks 50% på bly. Levetiden skal være 2 - 5 ganger for bly, men det koster å komme i gang.

F

F.d. 58365

Guest

Är det någon som vet om det finns något oberoende test av batteri "tank" mätare ? Jag har nu valt att satsa på MT 4000 IQ som jag tyckte verka vara det som jag var ute efter med matningsspänning från startbatteriet så att den inte behöver omkalibreras vid ev tomt bodelsbatteri samt anpassning till fler olika batterityper. Temperaturmätare är också ett plus. Dessutom ser shuntutförandet och kabeln till displayen proffsigt utförd ut. Valet för mig stod mellan denna och Ordijauge. Andra jag tittat på är NASA BM-1, MK 70 MKOVE,Trimetric 2025-RV, Voltronic ( tycks vara samma som MT 4000 IQ) och Linklite.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej.
Jaha, du har ju bestämt dig för MT4000 så... men priset är ju dubbelt mot andra. Själv tycker jag att instrumentypen är mycket bra och har använt ett antal olika. Med mitt ena ben i båtvärlden så förtjänar Odelco.se att nämnas. Även Skyllermark.se

Sedan många år tycker jag bäst om Nasa BM-1. Endast 1380:-. Shunten placeras vid batterierna, en färdig kabel till instrumentet och andra ändan till shuntens olika skruvar, mycket enkelt. Inga inställningar ( NASA BM1+ never needs to be re-synchronised with the battery.) Efter ett dygn så har alla uppgifter hämtats in och i översiktsbilden finns all info, enkelt o överskådligt. Det finns lite knappar att trycka på om man vill ha lite djupare info. Jag har det alltid inkopplat, året runt. Hälsar Björn

Toppen