• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Butan eller Propan

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !

Sitter just nu i orienten ca 20 mil från Mersin i Turkiet..... här är ca 28gr i dag ...... phuuuu!....... så nu undrar jag om det blir problem om jag använder butan i stället för propan, H-bilens anläggning är från 2005 och jag har en "boiller" för varmvattnet samt kylskåp som jag undrar om jag vågar köra på butan....... någon som kan upplysa mig om riskerna.

Tack på förhand
Peter

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Butan eller Propan

Det kommer mye an på renheten på gassen, enkelte steder følger det med mer olja i butanen enn i propanen. Det problemet noen har fått med oren butan er sot i røret på kylskåpet - pannan bruker å klare det bedre.

En tub en gang i blandt ser ikke ut til å skape problem, et halvt år på billig butan kan føre til behov for sotning av kylskåpet.

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025
Sv: Butan eller Propan

Vi har under flera år använt mycket butan i Spanien och aldrig upplevt någon nackdel eller olägenhet av det. Enligt de instruktionsböcker jag läst så är gasolutrustningen i en husbil/husvagn tillverkad för att drivas av propan eller butan. Tänk på att butan inte fungerar när temperaturen närmar sig noll.

Toppen