• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Buss

F

F.d. 3088

Guest
Hej

Jag brukar pendla med buss till jobbet, jag har en fråga till likasinnade :cool::cool:
Här i Jönköping står det dagligen insändare i tidningen om att bussbolaget får betala vite för uteblivna turer, man blir frånåkt, bromsar fryser så fort det blir ett par minus, inga reservbussar, man varmkör bussarna flera mil på E4 på innan dom sätts in, bussarna startar inte på morgonen,man lånar bussar från Danmark:swoon:mm
I Torsdags pös det till nej tänkte jag nu kommer snart bromslarmet :swoon: ping, ping ,ping
lät det, gasa skrek jag chauffören tryckte plattan i mattan varvid bussen vrålade med sjunkande fart till lämpligt ställe att släppa gasen på.
Efter tjat från chauffören kom det en ersättningsbuss, EN LÅGBYGGD STADSBUSS :swoon: med en toppfart på 85 km
Den fick vi åka till Gränna i fyra mil, 17 stående och resterande obältade på motorvägen:mad:

Berätta gärna hur ni har det med era resor.
Hmmm Glömde medelåldern är ju rätt hög här men några stycken pendlar nog:D:D

BussGurra

Senast redigerad av en moderator:

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025
Sv: Buss

Har åkt lokalbuss några mil varje vardag i snart 10 år och under dessa år har någonting fallerat vid två tillfällen. Ena gången tappade bussen dieseltanken och den andra hade det blivit fel i kommunikationen mellan skolorna och bussbolaget, vilket resulterade i att det bara kom en buss - mot normalt tre. Men i övrigt - helt perfekt och i tid! Och detta oberoende av väder och vind!

Staffan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ett litet fåtal bland busschaufförerna lyckas förstöra samtliga bussar som finns i varje bussgarage. Tidigare hade i allmänhet två eller tre busschaufförer ansvar för "sin egen buss" som dom alltid körde själva. Dom som misshandlade "sina bussar" på den tiden fick sparken.

Dessutom fanns i garaget ofta en "gubbe" som skötte om bussarna och fixade alla småfel och såg till att dom var i bra skick. "Gubben" är nu bortrationaliserad och bussarna körs numera allt som oftast flera mil till verkstad för att få alla småfel åtgärdade.

Denna rationaliseringsiver åstadkommen av "kontorister" och byråkrater har resulterat i dagens situation. F-n vet om det lönar sig. Att passagerarna får lida tycks ingen bry sig om.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Det är väll det här J--la anbudsförfarandet, kommunen är väll tvungen att ta det lägsta anbudet. Och det blir ju aldrig bra:mad:
Finns det ingen Kommun i Sverige som kör i egen regi :confused:

Gurra

M&J-H

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2025

Det stämmer Gurra jag är en av dom som kör bussarna på företaget. Det är så att lägger man ett för lågt anbud på trafiken så kommer det surt efter. Ang anbud så blir det en upphandling på landsortstrafiken dvs Gränna, Aneby, Gislaved mm och det skulle förvåna mig om samma företag får det igen.
Som det står i tidningen så stämmer det att det är extra folk inne och kör bussrally på motorvägen mellan Huskvarna och Jönköping.
Detta står det även om på jnytt.se
Jönköping | Jnytt.se | Nyheter | Nyheter | Arriva varmkör bussar på E4:an - chef får gå
Sen kan vi skilja lite på dom som kör vi har busschafförer och så har vi dom som har busskort.
/J E:spinny:

F

F.d. 3088

Guest

Det stämmer Gurra jag är en av dom som kör bussarna på företaget. Det är så att lägger man ett för lågt anbud på trafiken så kommer det surt efter. Ang anbud så blir det en upphandling på landsortstrafiken dvs Gränna, Aneby, Gislaved mm och det skulle förvåna mig om samma företag får det igen.
Som det står i tidningen så stämmer det att det är extra folk inne och kör bussrally på motorvägen mellan Huskvarna och Jönköping.
Detta står det även om på jnytt.se
Jönköping | Jnytt.se | Nyheter | Nyheter | Arriva varmkör bussar på E4:an - chef får gå
Sen kan vi skilja lite på dom som kör vi har busschafförer och så har vi dom som har busskort.
/J E:spinny:
Hmm har för mig att någon kört utan körkort oxå för ett par år sedan :wideeyed:
Har för min del aldrig stött på någon sur chaufför, men som du skriver körningen skiftar ju bland chaufförerna. Värst är när huvudet far fram och tillbaka vissa chaufförer har bara två lägen på gasen :mad:
Med tanke på bussarnas skötsel så finns det väll bara en hink vatten och en fönsterskrapa på verkstaden.
Man åker gött 06.00 från Gränna turen körs av annat bolag :rolleyes:

Gurra

Toppen