• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bushabilteringsklubben

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Bushabiliteringsklubben

En liten reflektion i all enkelhet.

Denna klubb är inte som många andra klubbar! Den har inget flott kontor, inga anställda, ingen tydlig hierarki, inga profitörer (i monetärt avseende). Här finns ju i och för sig många profitörer, nämligen alla klubbmedlemmarna som hela tiden har en ständigt växande kunskapsbank att ösa ur!

Under den tid som jag har varit medlem så tycker jag mig också ha märkt hur välgörande stämningen på forumet är för nytillkomna medlemmar, som kanske i början vill profilera sig med lite arrogans och och råa fasoner. Nog märks dom i början men så småningom lugnar dom ner sig eller försvinner någon annanstans.

Intressant är att notera hurusom nytillkomna medlemmar ibland ställer krav på klubbledningen när det gäller upplägget av den här klubben. Dom har ofta med sig idéer från andra klubbar och vill att även HBK ska skötas på ett sådant vis. Oftast får dom inget gensvar alls av den stora majoriteten av klubbmedlemmarna. Ibland dryftas deras förslag litegrann och så glöms det bort.

Ingen fråga här är för dum för att ställas! Alla får svar av snälla medlemmar! Just detta tycker jag är fantastiskt fint. Snorkiga och överlägsna attityder är sällsynta.

Summa summarum: En superb klubb för alla som vill njuta av husbilslivet och som söker gemenskapen inte bara här på forumet utan även utanför datorns värld på träffar och sammankomster.

Jag tycker klubben har gett mig mycket: Från arrogant buse till ödmjuk människa. Nåja, jag kanske överdriver något men nog har jag lärt mig mycket här!

Ödmjuk Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bushabilteringsklubben

De måste Du väl blivit sen Du träffa mej, ELLER. / Kurt
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::confused::yes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kurt!

Döö, jag kan ju inte förneka dina människoförbättrande egenskaper och att du naturligtvis på många sätt har hjälpt mig att inse mina brister och försöka göra något åt dom.

En sak jag inte förstår är att du är så himla rädd för att lägga ut bilder på På spåret. Idag smög du dig igen när lyckades träffa rätt på Husum. Just snyggt att skylla på barnbarnen! Nästa gång hjälper inga ursäkter! Jag har ju visat dig hur man gör, för bövelen! Är du rädd för att göra bort dig, eller? På det här forumet kan man göra bort sig hur mycket som helst utan att det blir några större spår i världshistorien!

Ständigt sig bortgörande Jappe

F

F.d. 4754

Guest

Nja Jappe...

Jag delar faktiskt inte allt i dina reflektioner. Intressant att Du tar upp det.
Frågan är bara om vi har lärt oss att hantera avvikande uppfattningar eller det blir som vanligt... Rallarsvingar och hårda ord?

Det Du skriver om "nytillkomna medlemmar ibland ställer krav på klubbledningen när det gäller upplägget av den här klubben". Jag vill nog påstå att det till viss del hade kunnat undvikas men klubben har inte landat ännu.

Du skriver också om att det inte finns en tydlig hierarki. Det tycker jag visst att det finns, men det behöver inte betyda att jag tycker det är dåligt. I vissa avseende är det bra... Däremot är det inte så trevligt när vi ibland delar oss i olika grupperingar även om det är ofrånkomligt ibland. Vi kan ju inte alltid tycka lika...

Nu till något som jag tycker är intressant om jag får dra detta i denna tråd:
Jag valde helt slumpmässigt två siffror. Dessa siffror sökte jag medlemmar på och fick 46 träffar.
33 medlemmar hade gjort tre eller färre inlägg som medlem. Det är mer än 50 %.
24 av 48 medlemmar hade gjort noll inlägg!
Det verkar som om man antingen skriver riktigt mycket i forumet eller så avstår man nästan helt att göra inlägg. Det är nog bara 15 % av medlemmarna som aktivt skriver. Det säkert betydligt fler som tittar aktivt i forumet.

Jag har nu bara kollat ett tvåsiffrigt tal så statistiskt säkerställt är det inte. Förhoppningsvis valde jag fel siffror som jag tittade på. Jag har full förståelse för de argument som jag mött om varför man inte skriver i forumet. Det finns minst lika många bra argument varför man skriver respektive inte skriver i forumet.

Vi har alla olika förväntningar med klubben...

Hälsningar
Knausen

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Knausen!

Olika uppfattningar har ju alla i alla ämnen, konstigt vore det väl annars. Jag försökte bara beskriva hur den här klubbens medlemmar på något vis reagerar på extrema yttringar och långsamt "bryter ner" överdrifterna och gör "folk" av busarna till slut. Jag har lite svårt att uttrycka mig klart här, märker jag, men på något vis vis märker "busen" till slut att han inte får någon respons på sina inlägg, hamnar utanför diskussionen och "kryper till korset" och anpassar sig till en "trivsamt kommunicerande" nivå.

Vad gäller hierarkin så tycker jag faktiskt att den inte påminner om en pyramid utan snarare om en "cirkulerande månghörning", där alla i ledningen hjälps åt att sköta den här klubben på bästa vis.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Först vill jag säga att länken till YouTube lättade upp...

Till Jappe och till alla andra som "filosoferar" ibland...
Varför är intresset så svagt för de stora frågorna inom husbilsvärlden? Vi chattar om husbilsplatser, campingar, problem med våra bilar och så vidare men de flesta trådarna dör ut efter någon eller några dagar. Varför ser vi inte möjligheterna att förbättra våra villkor som husbilsägare? Jag funderar ofta över om detta. Det är kanske så att de flesta tycker att chattandet här i klubben ska ligga på just chatt? I så fall är det bättre att jag avstår att skriva i forumet. Vi har nog inte ambitionen att ta tag i de lite större frågorna. På något sätt upplever jag det som om vi bara vill ha lite förströelse... Är det så?

När jag ändå skriver så ska jag tycka lite till... Rubrikerna i de olika trådarna är ofta urusla. (Nu menar jag inte rubriken i denna tråd som är skriven "Under markisen").

I vissa sammanhang spelar det ingen roll men ibland skulle det kännas bra om problemet (det är ofta ett problem) belystes på ett bra sätt i inledningen och att vi i större utsträckning kunde hålla oss inom ämnet. Ska forumet överleva och vara trovärdigt så är det nog ett måste...

I ämneskategorierna skulle kanske första inlägget bli i fet stil oavsett om man vill eller inte? (Ej i öppet forum). Det skulle ge mer fokus på frågeställningarna.

Har någon ett problem med framhjulsdrift så dyker det ofta upp inlägg som: Jag har bakhjulsdrift... eller om det är ett Fiat problem... jag kör Ford!!! Säkert kul tycker en del men knappast för den som verkligen söker hjälp här i forumet.

Vid några tillfällen har det diskuterats forumets utformning och inriktning. Då blir det tyvärr ett himla liv.

Med dessa rader lämnade jag nog själv trådens inledning och har svårt att knyta tillbaka... Förlåt.

Hälsningar
Knausen

F

F.d. 2621

Guest

Intressanta reflexioner, som alltid, Knausen!

Detaljer tar vi bilateralt. Jag tillhör dem som fått fingrarna litet svedda, fått lära mig ungefär som Jappe i sin väl kända, kåserande stil beskriver. Men, jag kommer inte ifrån tanken, att mycket nyttigt på många håll förblir outsagt av rädsla att "göra fel" och att ev bryta mot någon regel.

Ett glatt chattande o dyl är en ofarligare väg, men det är inte allas "grej".

F

F.d. 6238

Guest

Ja mina vänner detta tycker jag är en mycket intressant läsning. Om man säger sin mening så blir man tillrättavisad snabbt som h-----e. VAD LÄR MAN SIG AV DET?

Jo, gör som jag numera. Berätta inte vad du tycker utan kom med ett och annat neutralt inlägg så får Du ingen skit.

ELLER, har jag spänt bågen för hårt igen??????
Undras----Kom---
Kurt.

F

F.d. 622

Guest

Hehe har med intresse läst inläggen här ovan! Är nu bara "intresserad" kollar av lite innan man blir full medlem. Men kan förstå en del åsikter hann inte själv med mer än några inlägg så fick man på tafsen så det small om det eftersom man inte tyckte lika;) Men bara huga tillbaka, är sån själv kan inte låta bli att försvara mig, och skulle det inte falla i god jord så vadå. Svälj o gå vidare eller i värsta fall lämna in bara;) Delade åsikter och lite mothugg håller saker och ting levande:))
Tur alla tycker olika annars skulle ju alla jaga min bil och min "regering" ;))

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Har under några år varit medlem i några båtforum och funnit det givande på många olika sätt.
Denna "klubb" påminner om ett av dessa båtforum - MG - även om tonen kan vara lite råare/hårdare i båtforumet.

Men som någon skrev - avarterna brukar rätta in sig i leden efter ett tag. Eller hoppa av.

Tycker det är en hjälpande trevlig stämmning på detta forum och hoppas ha stor nytta av all kunskap som finns här framöver.

Oxå härligt när man accepeterar lite stav- och meningsbyggnadsfel utan att skriva nån på näsan. :)

Blivande HB-ägare.

F

F.d. 273

Guest

Ett forum skall vara "vidöppet" och ha högt i tak. Inläggen bör vara sakliga, seriösa och framförallt hålla sig till ämnet. Ämnesrubriken är viktig! Men alltför ofta så spårar tråden ur frän ämnet och det upplysande, fina och hjälpande drunknar i ironi och ibland oförståeliga skämt - skämt som endast förstås av de som har koll och känner varandra.

Ett tydligt exempel är "Den perfekta husbilen"............

Egen kommentar: "ingen eller jag förstår och uppskattar inte humor och skämt. Jovisst men i rätt sammanhang".

// Alf

Toppen