• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Burstner utan elpatron

F

F.d. 30632

Guest
Jag har hittat en husbil som jag är lite intresserad av. Det är en uthyrningsbil med lite mager utrustning. Bl.a så sitter där en Truma 4 utan elpatron. Vad säger ni, funkar det? Det är en Burstner Argus 2015 som har gått 3000 mil. Den ska användas även höst och vår.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Burstner utan elpatron

Jag har hittat en husbil som jag är lite intresserad av. Det är en uthyrningsbil med lite mager utrustning. Bl.a så sitter där en Truma 4 utan elpatron. Vad säger ni, funkar det? Det är en Burstner Argus 2015 som har gått 3000 mil. Den ska användas även höst och vår.

Det fungerar bra, vi har så i vår husbil, åker april-november.

Problemet är att vi har bara inställningen på värmen med vridratt mellan 1-5 och kan typ inte ställa mellan 2 och 3 så ibland får vi höja och sänka.
Skall uppgradera till den som man ställer värdet med temperatur, tror det blir bättre.
Vi har Truma luftvärme.

/Pelle

F

F.d. 55256

Guest

Ni kan bortse från elpatronen om bilen i övrigt passar er. Har en Truma 6e alltså med elpatron, den förmår oftast att värma bilen ned till ca +5 gr, att värma vatten går bra men tar nästan dubbelt så lång tid som med gas. Höst /vår är gasåtgången så liten för värme ( +5-+10) så avsaknaden av elpatron har mindre betydelse om bilen i övrigt känns okej för er.
Ove.G

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En modern panna tar automatisk hjälp av gasolen när det blir för kallt.
Jag använder inte bilen under årets kallaste månader så för mig är elpatronen oumbärlig när jag på ställplatser har tillgång till el. Dock kan jag sällan använda både elpatron och elektrisk golvvärme eftersom 10 A brukar vara gängse.

F

F.d. 50069

Guest

Nu har vi en flådig husbil med dubbelgolv, Alde, Webasto...ja allt som kännetecknar en "vinterbil;)
Fast kör med den Maj- September.....

När barnen var små så hade vi en husbil med sisådär isolering och ett par Cupevärmare.....nyttjade bilen hela året utan problem?

Faktiskt så kan jag säga efter åratal av "bortaliggarjobb" att en eller två bra cupevärmare funkar kanonbra!
Det behöver inte vara svårare än så......:rolleyes:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Nu har vi en flådig husbil med dubbelgolv, Alde, Webasto...ja allt som kännetecknar en "vinterbil;)
Fast kör med den Maj- September.....

När barnen var små så hade vi en husbil med sisådär isolering och ett par Cupevärmare.....nyttjade bilen hela året utan problem?

Faktiskt så kan jag säga efter åratal av "bortaliggarjobb" att en eller två bra cupevärmare funkar kanonbra!
Det behöver inte vara svårare än så......:rolleyes:

Precis, en tystgående elfläkt placerad så att det inte medför brandfara funkar bra, och sedan stötta med gasol. Har klarat värmen i Idrefjäll under Vecka 8. Hade också MASA täcke på hytten. -20 ute +22 inne utan problem. Men det går åt del gasol på en vecka.

Toppen