• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Burstner Elegance 895-915...

F

F.d. 30455

Guest
Hej!

Jag har funderingar på att införskaffa en husbil och den som på nätet verkar mest intressant är Burstners modell 895 - 915 med långbäddar. (2012 - ny)
Jag bor i Kolmården och närmaste handlare som f.n. har en liknande bil inne är i Göteborg...
Därför undrar jag om det finns någon medlem som bor inom rimligt avstånd från Kolmården och som vi skulle kunna få göra ett besök hos, för att få en känsla av hur bilen ser ut i verkligheten.
Det vore även jätteintressant om någon/några ägare av en sådan här modell kunde lämna lite intressant info om fördelar, nackdelar, extrautrustning som "krävs" mm.
Jag ser fram mot intressant info.

/
Magnus

F

F.d. 30455

Guest
Sv: Burstner Elegance 895-915...

Har kikat vidare och ser att även 810 modellen ser riktigt bra ut och kanske favoriten 915/920 Grand Panorama...

Är det verkligen ingen på forumet som har erfarenhet av dessa modeller?

Angående inköp och pris så har jag tittat en hel del på Blocket samt på mobile.de. Priserna nu (mitt i sommaren) ligger på drygt miljonen om man vill ha en nästan ny... hur fungerar höstpriser? Brukar priserna sjunka mycket eller går det att göra bra dealer om man köper i september? Ser en viss rimlighet i minst 10% prutmån... borde ju även gynna säljare...

Åter till grundfrågan, fördelar/nackdelar på modellerna efterfrågas.

MVH
Magnus

Anette o Steve

HBK Medlem
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2025

Hej vi har en 810. Ny för i år. Vi är jättenöjda. Det enda vi saknar är hydraliska stödben. Har solcell och parabol monterat.
Fördelar: gott om utrymme. bra köksdel. bra lastutrymme, stadig att köra. gasoluttag och duschuttag på utsidan. elektrisk tömning av gråvatten

Nackdelar: långt till Tv när man sitter i stolarna. sängskåpen över sängarna kunde vi varit utan. lätt att slå i huvudet då jag ska se på TV (har en extramonterad vid mina fötter)

Har nu kört ca 700 mil sedan 1 mars och har är supernöjda.

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Har också en 810 och kan hålla med om att det är lite långt till TV:n men den har så många andra fördelar med utrymmet framtill och alla skåp som är bra dock så har vi ej sett vitsen med barskåpet över tv skåpet. Vi har ej heller gasolugn utan en liten elugn i det skåpet. Uttnyttjas mycket. Det hör till saken att vi förutom parabol och solceller även har en fast inverter samt inbyggt elverk på 3000w så vi är helt självförsörjande på el.
Lastluckorna som öppnas utifrån i mellangolvet är mycket bra dock är jag besviken på garaget där trappan för att komma upp till långbäddarna tar alldeles för mycket utrymme i t så mycket att jag överväger att sälja bilen.
Har ni vägarna förbi Stockholm/Sollentuna så är ni välkomna att kika.
Har en 6 m markis med ledbelysning med dimper under hela längden som lyser upp ordentligt mörka årstiden.
895:an har kortare framdel så den är bättre ur TV synpunkt.
En annan viktig sak är att det ska vara förstärkta framfjädrar på bilen, det är inte alltid det är så samt stödben bak. Har Viasat hemma och i bilen så det är bara att programmera om kortet när man ska iväg. Alltså inga extra abonnemangskostnader.

Senast ändrad:
Toppen