• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Burstner 821 i elegance-08

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
360
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025
Hej. Vi är lite intresseade av en Burstner 821 I elegance .Vi har hört att alde varmen är ojämn mycket varmt i sovrumsdelen och garaget och svalare fram,stämmer detta ? Är detta en bra vinterbil?
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Burstner 821 i elegance-08

Jag har en Elegance I 710, och jag kan bekräfta det du påstår men orsaken är att termostaten sitter i den främre delen, och stänger man dörren till den bakre delen så kan det bli varmt eftersom vi alstrar värme när vi sover.
Detta är inget problem, antingen låter du dörren vara öppen, eller så sänker du temperaturen på termostaten.
I övrigt så anser jag att det är en vinterbil, som ett exempel värmeväxlaren som håller hela bilen varm när man kör, du kan även starta en pump för att värma upp motorn innan du startar.

Bosse
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Burstner 821 i elegance-08

Hej

Åker en Bürstener Argos 747-2, 2009:a, Detta är en alkovbil men värmen är ojämn enbart på grund av "fabrikationsfel". För lite element och ventilation fram och i dubbelgolvet orsakar att värmen tippar.

Stentorps Husvagnsservice hjälpte mig bygga om systemet enligt följande. Mer ventilation och element (2) i alkoven, mer ventilation och element(2) vid soffan, ett stort extra element i dubbelgolvet och ett bosterelement under förarstolen i hytten. utöver detta byttes panelen till pannan mot en digitalpanel som utnyttjar pannans alla funtioner.

Resultat: Jämn värme i hela bilen 20 grader fram, bak, hytten och i dubbelgolvet(skönt för då blir golvet varmt) samtidigt! En sak som jag tycker är märklig det är att det verkar gå åt mycket mindre gasol?!? Detta kan jag inte bevisa med mätning men det är helt klart längre mellan bytena av flaskor.

Att tilläggas är att jobbet blev mycket proffsigt utförd, allt ser ut som orginal. Jag är imponerad av mekaniker som talar om vilket håll de satt slangklämman och varför (för att jag inte skall fastna i den om jag sticker in handen under packning).

Om webmaster läser detta som rekalm så snälla ta inte bort inlägget för jag är så trött på verkstäder som behandlar min bil som skit! Blir så glad när man hittar proffs!

Ha det gott o rulla lungt Torbjörn ;) ;) ;)

PS: Nu är min värme som i ALDE:s reklam! Tyst, jämn och mysig precis som hemma. DS
 

Sten 44

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4650
Medlemskap
2025
Sv: Burstner 821 i elegance-08

På vår 710 sitter det en kran som man kan begränsa eller helt stänga av flödet i bakre delen av bilen (garaget och sidorna vid sängarna) kolla på bilden.
 

Bilagor

  • 11.jpg
    11.jpg
    921,1 KB · Visningar: 28

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.788
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Burstner 821 i elegance-08

Vi hade liknade problem i vår husbil som vi löste genom att flytta givaren till termostaten till sovavdelningen. Därefter blev värmen betydligt bättre i hela husbilen.

Dessutom använder vi oss av automatisk temperatursänkning under natten, behagligare sömn och mindre gasolförbrukning.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Burstner 821 i elegance-08

Hej igen...

Gunnar, jag har också denna kran men i vår bil resulterade det bara i att det blev lite kallare bak men fortfarande kallt fram. Förstår dock att du har den "digitala" panelen till pannan och den gör ju det möjligt att styra pannan på ett bättre sätt.

Vill dock fortsatt påstå att i många Husbilar har tillverkarna snålat in på elementen(eller luftslangar) bara för att spara några få kronor. Har byggt om värmesystemen i båda husbilarna jag haft med ett fantastiskt resultat komfortmässigt. Gör man jobbet själv blir det billigt för delarna kostar inte mycket det är mest arbete Vi är ju alla olika men jag gillar inte när det drar eller är kalt på golvet.

Mvh Torbjörn
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Burstner 821 i elegance-08

Vi hade liknade problem i vår husbil som vi löste genom att flytta givaren till termostaten till sovavdelningen. Därefter blev värmen betydligt bättre i hela husbilen.

Dessutom använder vi oss av automatisk temperatursänkning under natten, behagligare sömn och mindre gasolförbrukning.
Samma här men det var inga problem för BIÖ ,grabbarna på verkstan skiftade bara slangarna vid pannan så vattnet pumpades först till hyttdelen sen till sovdelen. Tempen blev därmed perfekt i båda delarna på bilen. Så enkelt var det när man kan sitt jobb!! Tusen tack från oss i Oxd. Lizzy o Ove. :yes::wub:
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Burstner 821 i elegance-08

Hej igen, igen...

Vill fortsatt hävda att bilarna är underdimisionerade när det gäller värmen. I en del bilar kan man fixa det enkelt i en del krävs det ombyggnad. Vad som lämpar sig var får man prova sig fram. Jag tror dock att många byter bil i onödan. Att byta bil kan kosta 100,000kr eller mer att bygga om värmen 5000-50,000kr.

Du som har en bil du är nöjd med men tycker värmen är så där! Kolla först upp om ditt värme system är optimerat.

Rulla lugnt Torbjörn
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Burstner 821 i elegance-08

Känner inte igen mig här, förvisso är vi aldrig ute på vintern, men väl på senhösten.

Har en I 710 och tycker det kryllar av radiatorer, med kranen i läge ”hela bilen” blir det för varmt där bak, brukar bara köra halva slingan.
I framdelen finns det både under stolarna med fläkt, vid förardörren och vid båda sofforna.
Vi har den mekaniska panelen, vilka fördelar ger den elektroniska panelen undras?

Kanske vore smart som påpekas att låta värmeslingan passera akterruffen sist och värma upp förardelen först.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Burstner 821 i elegance-08

Den digitala panelen ger fler inställningsmöjligheter, bl.a. nattsänkning av värmen, du kan se inne och utetemp, du kan koppla så du ser när gasolen byter flaska, du kan avläsa temperatur i pannan och på vattnet i radiatorn, du kan ställa hastigheten på pumpen och du kan välja om du vill styra värmen med pumpen(av och på) eller temp på vattnet som cirkulerar(då går pumpen hela tiden). Den sista inställningen ger en mycket jämnare värme och är ett måste om man skall få ut någon effekt på ett bosterelement med fläkt. Och det finns många mer...

Tycker det är synd att det sparas in på panelen när alla finesser som pannan kan ge finns i den.

Mvh Torbjörn
 
Toppen