• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Burk och flaskhållare

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Så här löste maken hållare för burk/kopp och flaskor.
Det fanns ingen mugghållare varken vid föraren eller passageraren, endast en liten hylla precis underfönsterrutan. Mannen tillverkade 2 hållare i plexiglas som han sprayade svart, lossade en skruv på hyllan, satte dit hållaren och skruvade tillbaka skruven. Ingen åverkan på bilen.
Flaskhållaren är också tillverkad i plexi, 2 olika storlekar för flaska samt för fickplunta :), denna står i facket som finns vid passageraren.
 

Bilagor

  • bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    100,3 KB · Visningar: 45
  • flaskhållare.JPG
    flaskhållare.JPG
    138,8 KB · Visningar: 41

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Burk och flaskhållare

Det låter så enkelt då du berättar att "maken tillverkade". Kan vi få makens syn på hur det är att arbeta i plexi? Jag upplever det som ett känsligt material. Vill gärna spricka. Använde han sticksåg med smalt metallblad för att skära ut hålen? Kanske t.o.m. lövsåg?

Han lyckades ju väldigt bra. Kan man få lite arbetsbeskrivning?

Snyggt men säkert jobbigt.

:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Burk och flaskhållare

Min erfaring med plexi er at en ikke skal benytte stor fart. Verktøy må ikke bli varmt da kleber det og problemer oppstår. Runde hull er enkelt med hullsåg kjørt enten for hånd eller med lavest mulig hastighet på drillen, alternativt kan en senke plexiglasset ned i vatn og kjøre med bra fart :cool:

Saging med fintannet sag fjerner nesten helt flisingen av kantene som en lett får med en grøvre sag. Hardheten er omtrent som teak - jeg har saget mye hardere tre! Er platen tynn kan en også klippe med saks, men til noe som dette prosjektet ville ikke jeg bruke tynnere enn 5 mm for styrken eller 10 mm for utseende.

Bøyning av plexiglass er enkelt, men ta av beskytelsesplasten før du begynner å varme der bøyen skal være. Bruk varmluft og beskytt overflatene med papir der du klemmer fast mellom to trestykkerog bruker et trestykke til å presse over i rett posisjon resten av stykket.

Kuttkantene kan pusses med meget fint sandpapir og polerpasta til en glassklar overflate om en ønsker.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Burk och flaskhållare

Alve, detta är något mannen tillverkat i verkstan på jobbet som "hempul". Där finns säkert verktyg som gör jobbet mycket enklare ;). Ska fråga hur han gjort.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Burk och flaskhållare

Hål i plexi tas enklast upp med hålsåg, till mindre hål tejpar jag före jag borrar, nångång har jag värmt försiktigt med värmepistol före. Värmepistol är bra om man ska bocka plexin. Om den sågade kanten ska vara blank så använder jag en gasolpistol och "smälter" kanten. Viktigt att lågan pekar i färdriktningen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Burk och flaskhållare

Det som känns lite jobbigt med material av den här typen är att man kan jobba flera timmar med, t.ex., urtag för flaskor, borrhål för fastsättning för att det hela skall bli pilsner då man försöker böja det hela. Eller i omvänd ordning.

:)
 
Toppen