• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bullervall i glas längs 45an

F

F.d. 53358

Guest
Hur kan man vara så korkad, att man bygger en bullervall av glasskivor.
Jag har kört längs 45an några gånger förbi Ale. Varje gång har det varit några glasskivor som varit trasiga. Nu var det visst 220 stycken denna gången till ett värde av 4 miljoner. Likadant i Trollhättan, inte en ruta hel. Vem ska putsa dessa fönster en gång i veckan, de är skitiga så det är omöjligt att se igenom dem. Det finns ju ett ordspråk som säger. Kasta inte sten i glashus, släpp inte in en elefant i en glasbutik.
De personer som beslutat om glasskivor, har förmodligen inte körkort, för alla som kör bil har råkat ut för stenskott, jag själv flera gånger.
Är beslutsfattare intelligensbefriade.
:twitcy:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bullervall i glas längs 45an

Hovedårsaken til knuste glasskivor er ikke stensprut, men vandaler. Disse finner smellet når herdet glas eksploderer spennende, og det er herdet glas som stort sett benyttes til bullervall og ventehytte på bussplasser. Alternativet skuddsikkert laminatglas faller normalt bort ved investeringen grunnet pris - men om en regner over 10 år ville det sikkert blitt billigere.

F

F.d. 53358

Guest

Om man byggt bullervallen med brädor och isolering mellan, som man gjort på många andra ställen. Då hade man fått en bättre ljudisolering, buset hade inte orkat bryta loss så värst många brädor. Sikten genom brädor och glasen hade varit densamma. Priset, Pengarna hade räckt mycket annat.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag körde buss ett tag och bland förarna var det en vanlig uppfattning att busungarna hade fått uppdragen att demolera busskurerna av lokal glasfirma. :cool:

Glas i bullervallar och busskurer är naturligtvis vansinne och de ansvariga borde ställas till svars! Skulle föräldrarna till busungarna bli betalningsansvariga och tvingas betala skadorna så skulle nog vandaliseringen upphöra!

Jappe

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Om man byggt bullervallen med brädor och isolering mellan, som man gjort på många andra ställen. Då hade man fått en bättre ljudisolering
Hej!
Det stämmer inte för dämpningen är propotionerlig mot densiteten. Ju tyngre material, ju bättre.

Man skall ha sand i väggarna som ett hotell som för många år sedan fanns söder om Norrköping.
//Conny

F

F.d. 50609

Guest

DSC_0070.JPG

DSC_0071.JPG

DSC_0072.JPG

Jag som bor 50meter ifrån denna glasvägg och dessutom på markplan förstår nyttan med att använda ett genomskinligt material, skulle det ersättas med sten/trä/plåt så skulle vi ha en svart vägg som utsikt, när 45an byggdes om så var detta ett av kraven från Ale att det inte fick bli en instängd känsla, idag är det instängt så det räcker ... Betongen är ju 1,5 meter innan glaset börjar resa sig med ytterligare 2 meter halvfrostat (randigt) glas, innan muren kom på plats så bullrade det helt klart mer men och andra sidan så kunde jag sitta i köket och se båtarna passera upp/ner för älven.

Hur man löser det vet jag inte men att bygga en vägg av Sten/trä/plåt skulle innebära en kraftig försämring för mig, och inte lösa problemet med skadegörelsen.
Jag har tidigare suttit och tittat in i denna glasvägg och med egna ögon sett glassektioner kollapsa utav både (högst troliga) stenskott och även vid något tillfälle bara oförklarligt gå i bitar, när första omgången glas sattes upp så var dessa inte laminerade och verkade explodera (såg ganska dramatiskt ut) utav rörelser och spänningar i konstruktionen.
När godstågen passerar så kan vi ibland känna dom ända in i lägenheten trots att järnvägen går på andra sidan av E45:an.

Men just denna gång verkar det vara rent sabotage/skadegörelse.
På bilderna ser man skillnaden mellan den nya och "nyaste" typen av glas, den nyaste är istället för frostade ränder utrustade med rader av glas och där emellan Aluminiumprofiler, då räcker det med (om man konstruerat rätt) att byta ut endast den trasiga delen som blir en 1/8 del av en hel sektion... borde bli billigare.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53358

Guest

Jag håller med om att man i Ale inte vill bli instängda, men kostnaderna blir astronomiska, om det ska kosta fyra miljoner varje gång buset är ute och roar sig. Stor risk finns att gevärskulan inte stoppar vid glaset, utan fortsätter, med vilka följder det kan få.
Är det någon som vet om glasskivorna är kvar vid vägtunnlarna på 45an i Trollhättan?

:wideeyed:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Då kommer den naturliga frågan: Vågar man åka till Ale? Det tycks ju vara rena skjutbanan där.

//Michael, fd göteborgare

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det är besynnerligt att man inte har tagit till sig hur det har gått med alla busskurer i glas utan gör om samma fadäs igen. Att sätta upp väggar i betong är nog det enda om man vill ha ett bullerskydd som håller. Detta är dessvärre inte möjligt eftersom de närboende vill ha sin utsikt. Frågan är då hur man skall göra, att byta rutor för 4 mille stup i kvarten är inte ekonomiskt försvarbart. Varje gång man sätter upp nytt glas så kommer naturligtvis dessa också att förstöras. Inga glasrutor = ingen bullerdämpning. Det är väl bara för dom boende att välja mellan ett jäkla buller eller bliga in i en vägg. Tyvärr så drabbar det alla bilister genom högre skatt. Skall en norrlänning behöva betala för att de boende i Ale vill ha utsikt? Om man frågar honom så är svaret naturligtvis nej.

Om man inte kan lösa detta på annat sätt än att ideligen byta glas för stora pengar så får man väl lägga kostnaden på kommunalskatten för att utsikten skall tillgodoses.:D

Bennie

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Norge eksperimenter en med bruk av jordvoller og beplantning. Hvor effektivt dette er avhenger av formen på vollen og type beplantning. Ser at flere steder settes det opp voller som ikke bygger mye i bredden - ser ut som det er torv med metalnett rundt på toppen av en lav voll. En fordel med denne løsningen er at en også reduserer ekko effekten samtidig som lydbildet blir mer spredd - mye av samme virkningen som akustiske himlinger i kontorer.

Slike løsninger kan fungere langs veier, men ikke på broer.

Betong og glass har en akustisk ulempe - perfekt ekko, null demping endast styring av lyden oppover i stedet for bortover. Faktisk kan høytliggende steder få sterkere buller etter slike vegger enn før.

Med dempende lydhindringer så blir virkningen størst i siktlinje fra lydkilde - for biler fra veibanen og en halv til en meter opp med unntak lastebiler med eksosrør over tak. Uten demping i veggene så blir virkningen av veggen sterkt redusert når en kommer over horisontalplanet for veggene.

Toppen