• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bullerbobussen behöver kärlek o omvårdnad

F

F.d. 10698

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: c25
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.5 Diesel (U25/651)
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Husbilsmodell: KING
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej.

Har tagit några små turer med vår nyinförskaffade husbil och konstaterat flera fel/märkligheter/förbättringsmöjligheter/ etc

1. Motorn
När man tuffar på i maklig takt ( det är ju trots allt en gammal disel, utan turbo ) så känns det ibland som att den "segar" extra mycket -- som att den håller på att strypas eller liknande. Den känns svagare korta perioder och går ner i varv, vill inte varva upp.
Fenomenet blir markant värre när det är lite diesel i tanken. Vid fulltank så upplever vi att detta problem inte finns - eller i vart fall helt obetydligt.
- Jag har funderat på spridarna - men eftersom mängden diesel i tanken verkar ha betydelse så lutar det numera åt bränslepump eller dylikt.
Vad tror ni?

2. Vibrationer
Har ett fenomen som är verkligen diffust. Efter ett stort antal mil (10 eller mer) så uppstår plötsligt vibrationer i bilen. Endast vid drivning, d v s släpper jag på gasen eller frikopplar så låter/känns det absolut ingenting - slår på gasen pyttelite - så känns skakningarna/vibrationerna direkt. Låter jag det skaka och forcerar motorn ännu mer så låter det högre, vibrerar mer och blir nästan som knackningar i golvet. Nånting under golvet vill upp!
Efter att bilen fått vila en stund så blir den bättre och kan köras några mil igen innan fenomenet uppstår.
- Misstänker någon upphängning av motor eller växellåda. Alternativt så misstänker jag drivaxlar eller dylikt.
Vad tror ni om detta? Är ju skitjobbigt att felsöka sånthär! Man kan ju inte be meckar:n hoppa in i bilen och åka iväg i ett par timmar:).

3. Startmotor/laddning/batteri
Nio gånger av tio så startar bilen utan problem och startmotorn hinner inte gå många sekunder. Den 10:de gången så känns det som att startmotorn har det skitjobbigt att gå runt. Som att batteriet är slut. Har man tur så kan den kicka igång men den kan lika gärna skita i det och bestämma sig för att stå still!
Startkablar har hjälp vid dessa tillfällen.
Bytte ut batteriet till en nytt 88 Ah och det hjälpte inte. Det känns som att det är något med laddningen.
Har mätt volt på batteriet när motorn är igång och det är ca 1.5 volt mer än när den står still - tyder väl på att generatorn i alla fall laddar något.
Satte in en ampere-meter och den visar på ca 15 Ampere när motor går i marschfart (har ingen varvräknare).
När man startar bilen så lyser laddlampan tills man har varvat upp den ordentligt då slocknar den. Detta har väl med laddningsreläet att göra, man måste "Väcka det till liv" innan det släpper på laddning eller?

Förutom ovanstående så är det en kanonfin bil och det där med husbil var mycket roligare än vad vi trodde.

Tacksam för synpunkter.

mvh
bullerbo
 
F

F.d. 24718

Guest
Hej.
Är ingen specialist men ska iaf förmedla vad jag TROR.
1. Det låter som tillförseln, igensatta filter, slangar som kan ha krympt vid pressade anslutningar, finns det en sil i tanken kan det vara skräp som så småningom byggt upp en barriär och när tanken börjar vara tom blockerar flödet till sumpens sugsida.
2. Knutkors (vid bakhjulsdrift) som börjar vara slut. Funkar när det är kallt men börjar glappa när dom blir varma.(jag vet inte om du har fram eller bakhjulsdrift). Stödlager, samma som ovan.
Vid framhjulsdrift kan det vara drivknutarna som spökar enligt ovan.
Motorkuddar/upphängning av växellåda kan också vara en förklaring. Men, som du säger, diffust och svårt att hitta.
3. Bättre jordflätor/anslutning. Gör rejält rent och sätt en ordentlig fläta mellan chasit och direkt på en av bultarna till startmotorn. Be en bilelektriker att mäta startmotorn, kan vara knas där. Normalt ska laddningen i ett 12 volts system vara 13,8 volt.
Ang. laddlampans uppförande, jag skulle lämna in generatorn till en bilelektriker och få den renoverad. Då blir den också körd i testbänk så man vet vad man har.
Det som kostar hos "våran" är demont och mont ur bilen vilket ger att jag sparar pengar på att ta lös den och bära den till honom. Samma sak gäller för startmotorer.
JO, kom på en sak, kontaktplattan på baksidan av tändningslåset. Detta har jag råkat ut för på en av våra personbilar. Grejorna är av plast och med tilltagande ålder blev det skit på kontaktytorna, det blev varmt, plasten smälte och därmed ingen kontakt. STENDÖTT!
Ev. startrelä samt solenoiden på startmotorn kan också ställa till trassel.
Detta är mina spontana tankar. Hoppas du hittar nåt "matnyttigt" i detta.
Lycka till.
Magirus
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej.

Här några synpunkter på felen, men först en fråga hur många mil på motorn?

1. Låter som bränsletrycksproblem, byt dieselfilter och blås samtigt i sugslangen mot tanken kan vara igensatt, skall gå relativt lätt att blåsa in itanken. kolla också matarumpen. Blåsa i slang gäller före matarpump. Om allt är ok är det nog insprutningspumpen som inte gillar varm diesel. Rep, dyrt.

2. vibrationer vid belastning, kolla all drivknutar, ndre motorfäst fick jag själv byta det var slut. Olja i växellådan skall vara 1,8L med gammal oljesticka över nivå strcket.
Ett tips efter körning tappa ut lite olja ur bottenpluggen i en ren burk, metallspån?

3. Startmotorn: med tanke på åldern behöver den kanske service , reparation.
Laddning bör ligga på 14 - 14,4 V. Att lampan slocknar efeter varvning motorn är OK

Kom och tänka på en annan sak, bromsarna, när bilen har känts alö gå ut och känn på fälgarna, Är ngon fälg väldigt het är det problem.

Hälsningarna Jägarn
 
F

F.d. 24284

Guest
Bra förslag från båda! Vill bara komplettera med startmotorproblem kan också vara att kolen håller på att ta slut.
Generatorn: Har du kollat remspänningen? Slirar kanske på låga varv. En växelströmsgenerator är trög att dra igång på låga varv om remmen slirar.
 
F

F.d. 10698

Guest
Jägarn skrev:
Hej.

Här några synpunkter på felen, men först en fråga hur många mil på motorn?
...

Hälsningarna Jägarn

Motor har gått 14 000 mil.

Gjorde en liten service på bilen för en vecka sedan - bytte
-olja
-oljefilter
-luftfilter
-dieselfilter
men alla fenomen kvarstod efter denna.

Tackar för alla tips!!!!

Skall ut och blåsa och greja senare i veckan -- rapporterar vad jag hittar.
 
F

F.d. 10698

Guest
Svend Ö skrev:
Bra förslag från båda! Vill bara komplettera med startmotorproblem kan också vara att kolen håller på att ta slut.
Generatorn: Har du kollat remspänningen? Slirar kanske på låga varv. En växelströmsgenerator är trög att dra igång på låga varv om remmen slirar.

Hej.

Har kollat remspänningen -- och den är OK. Tror inte att den slirar alls - det borde höras :) .

tack för tipsen!!!!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
958
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej

Jag hade ett liknande fenomen som du beskriver i punkt 1 med skillnad att motorn stannade när det närmade sig tom tank. Det visade sig att det blev vacum i tanken och motorn fick inget bränsle. Felet var att ventilationskanalen i tanklocket/påfyllningen var igensatt.
 
F

F.d. 10698

Guest
Master skrev:
Hej

Jag hade ett liknande fenomen som du beskriver i punkt 1 med skillnad att motorn stannade när det närmade sig tom tank. Det visade sig att det blev vacum i tanken och motorn fick inget bränsle. Felet var att ventilationskanalen i tanklocket/påfyllningen var igensatt.

Bra tips! men jag har kört utan tanklock och fenomenet kvarstår.
 
Toppen