F
F.d. 10698
Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: c25
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.5 Diesel (U25/651)
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Husbilsmodell: KING
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej.
Har tagit några små turer med vår nyinförskaffade husbil och konstaterat flera fel/märkligheter/förbättringsmöjligheter/ etc
1. Motorn
När man tuffar på i maklig takt ( det är ju trots allt en gammal disel, utan turbo ) så känns det ibland som att den "segar" extra mycket -- som att den håller på att strypas eller liknande. Den känns svagare korta perioder och går ner i varv, vill inte varva upp.
Fenomenet blir markant värre när det är lite diesel i tanken. Vid fulltank så upplever vi att detta problem inte finns - eller i vart fall helt obetydligt.
- Jag har funderat på spridarna - men eftersom mängden diesel i tanken verkar ha betydelse så lutar det numera åt bränslepump eller dylikt.
Vad tror ni?
2. Vibrationer
Har ett fenomen som är verkligen diffust. Efter ett stort antal mil (10 eller mer) så uppstår plötsligt vibrationer i bilen. Endast vid drivning, d v s släpper jag på gasen eller frikopplar så låter/känns det absolut ingenting - slår på gasen pyttelite - så känns skakningarna/vibrationerna direkt. Låter jag det skaka och forcerar motorn ännu mer så låter det högre, vibrerar mer och blir nästan som knackningar i golvet. Nånting under golvet vill upp!
Efter att bilen fått vila en stund så blir den bättre och kan köras några mil igen innan fenomenet uppstår.
- Misstänker någon upphängning av motor eller växellåda. Alternativt så misstänker jag drivaxlar eller dylikt.
Vad tror ni om detta? Är ju skitjobbigt att felsöka sånthär! Man kan ju inte be meckar:n hoppa in i bilen och åka iväg i ett par timmar.
3. Startmotor/laddning/batteri
Nio gånger av tio så startar bilen utan problem och startmotorn hinner inte gå många sekunder. Den 10:de gången så känns det som att startmotorn har det skitjobbigt att gå runt. Som att batteriet är slut. Har man tur så kan den kicka igång men den kan lika gärna skita i det och bestämma sig för att stå still!
Startkablar har hjälp vid dessa tillfällen.
Bytte ut batteriet till en nytt 88 Ah och det hjälpte inte. Det känns som att det är något med laddningen.
Har mätt volt på batteriet när motorn är igång och det är ca 1.5 volt mer än när den står still - tyder väl på att generatorn i alla fall laddar något.
Satte in en ampere-meter och den visar på ca 15 Ampere när motor går i marschfart (har ingen varvräknare).
När man startar bilen så lyser laddlampan tills man har varvat upp den ordentligt då slocknar den. Detta har väl med laddningsreläet att göra, man måste "Väcka det till liv" innan det släpper på laddning eller?
Förutom ovanstående så är det en kanonfin bil och det där med husbil var mycket roligare än vad vi trodde.
Tacksam för synpunkter.
mvh
bullerbo
Chassiemodell: c25
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.5 Diesel (U25/651)
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Husbilsmodell: KING
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej.
Har tagit några små turer med vår nyinförskaffade husbil och konstaterat flera fel/märkligheter/förbättringsmöjligheter/ etc
1. Motorn
När man tuffar på i maklig takt ( det är ju trots allt en gammal disel, utan turbo ) så känns det ibland som att den "segar" extra mycket -- som att den håller på att strypas eller liknande. Den känns svagare korta perioder och går ner i varv, vill inte varva upp.
Fenomenet blir markant värre när det är lite diesel i tanken. Vid fulltank så upplever vi att detta problem inte finns - eller i vart fall helt obetydligt.
- Jag har funderat på spridarna - men eftersom mängden diesel i tanken verkar ha betydelse så lutar det numera åt bränslepump eller dylikt.
Vad tror ni?
2. Vibrationer
Har ett fenomen som är verkligen diffust. Efter ett stort antal mil (10 eller mer) så uppstår plötsligt vibrationer i bilen. Endast vid drivning, d v s släpper jag på gasen eller frikopplar så låter/känns det absolut ingenting - slår på gasen pyttelite - så känns skakningarna/vibrationerna direkt. Låter jag det skaka och forcerar motorn ännu mer så låter det högre, vibrerar mer och blir nästan som knackningar i golvet. Nånting under golvet vill upp!
Efter att bilen fått vila en stund så blir den bättre och kan köras några mil igen innan fenomenet uppstår.
- Misstänker någon upphängning av motor eller växellåda. Alternativt så misstänker jag drivaxlar eller dylikt.
Vad tror ni om detta? Är ju skitjobbigt att felsöka sånthär! Man kan ju inte be meckar:n hoppa in i bilen och åka iväg i ett par timmar.
3. Startmotor/laddning/batteri
Nio gånger av tio så startar bilen utan problem och startmotorn hinner inte gå många sekunder. Den 10:de gången så känns det som att startmotorn har det skitjobbigt att gå runt. Som att batteriet är slut. Har man tur så kan den kicka igång men den kan lika gärna skita i det och bestämma sig för att stå still!
Startkablar har hjälp vid dessa tillfällen.
Bytte ut batteriet till en nytt 88 Ah och det hjälpte inte. Det känns som att det är något med laddningen.
Har mätt volt på batteriet när motorn är igång och det är ca 1.5 volt mer än när den står still - tyder väl på att generatorn i alla fall laddar något.
Satte in en ampere-meter och den visar på ca 15 Ampere när motor går i marschfart (har ingen varvräknare).
När man startar bilen så lyser laddlampan tills man har varvat upp den ordentligt då slocknar den. Detta har väl med laddningsreläet att göra, man måste "Väcka det till liv" innan det släpper på laddning eller?
Förutom ovanstående så är det en kanonfin bil och det där med husbil var mycket roligare än vad vi trodde.
Tacksam för synpunkter.
mvh
bullerbo