• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Bryta ström bodel (Fiat Ducato plåtis med batterier under stolen)

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Inför vinterförvaringen är det nya bud. Jag behöver bryta strömmen på bodelsbatterierna.
(Tidigare har jag fått hela bilen ansluten i jämna intervall)

Mina pol-skor tycker jag sitter svårt till och utan snabbkoppling.
Men jag hittade en 50A säkring som sitter i anslutning till bodelsbatterierna.
När jag drar den så slocknar statuslampan i kylskåpet (den är alltid på annars) och jag vill gärna tro att jag brutit bodelskretsen.
Lite osäker på hur jag kontrollmäter i panelen.

Vad tror ni? Är säkringen rätt att dra ur? (Se bifogad bild).
Bilen är en Ducato Plåtis MY2016 med 2 batterier under sätet.

Tacksam för svar (ställer undan den imorgon..)
 

Bilagor

  • Säkring.jpg
    Säkring.jpg
    827,3 KB · Visningar: 15

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.144
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det är stor stor sannolikhet att det är en batterisäkring du tagit ur. På min 2018 Malibu var det två sådana, en per batteri (ett under varje stol). Dessutom fanns där en betydligt tunnare kabel mellan batteriet och EBL, med 2 A säkring. Den var till för batterspänningsindikeringen i kontrollpanelen och strömförsörjde dessutom panelen. Så den säkringen behövde också avlägsnas för att fimpa all strömförbrukning ur bodelsbatterierna.
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Det är stor stor sannolikhet att det är batterisäkringen du tagit ur. På min 2018 Malibu var det två sådana, en per batteri (ett under varje stol). Dessutom fanns där en betydligt tunnare kabel med 2 A säkring som var till för batterspänningsindikeringen i kontrollpanelen, och den strömförsörjde dessutom panelen. Så med den säkringen kvar fanns det fortfarande en liten strömförbrukning ur batteriet.
Tack för svar. Jag mätte lite.. Ska kolla om panelen har ström.. du har en poäng där men min panel är knappar dvs det lyser bara om jag trycker in knapp
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Gick ut och mätte lite på panelen..
Det fanns spänning mellan GND och B2.
Drar jag säkringen vid batterierna så gick spänningen nästan ner till noll.. nästan
Spänning fanns kvar mellan GND och B1.

Startade bilen.
Spänning GND-B1 ökade som om generatorn laddade.
Spänning GND-B2 blev exakt noll..

Stängde av bilen.
Spänning GND-B2 stannade kvar på noll
 

Bilagor

  • Panelen.jpg
    Panelen.jpg
    89,8 KB · Visningar: 12

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Dubbelkollade ev. spänning till kontrollpanelen (spänning bodel och start, vattennivå etc).
Kontrollpanelen är helt död med säkringen dragen.
Jag chansar på att bodelens krets är bruten med säkringen..
 
Toppen