• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brutet muntligt avtal

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1286

Guest
Ämnet är avslutat

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Brutet muntligt avtal

Även om muntliga avtal gäller, så är det nästan omöjligt att bevisa vad som är sagt.
Men vad som är intressant i ditt fall är vad som står i kontraktet där tydligen inbytesbilen finns upptagen.

F

F.d. 1286

Guest

Ämnet är avslutat

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Lär igenom avtalslagen (finns på nätet). Problemet för parterna är att bevisa ett muntligt avtal. Fortsätt och bestrid fakturan skriftligt till företaget. Bevisbördan ligger ju även hos dom
Lycka till/Lenmar

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Vi råkade ut för samma sak blev lovade att få ett fel åtgärdat utan kostnad. Men när vi skulle hämta bilen ville dom ha halva kostnaden av oss. Jag vägrade men var tvungen att betala för att få ut bilen, men talade då om att sista ordet inte var sagt. "Hotade" dom med att jag skulle gå vidare med ärendet till konsumentombudsmannen m.m. Dagen efter ringde dom och sa att jag kunde komma in och hämta pengarna. Då vi handlat av dom i många många år så visste dom att jag ger mej aldrig då jag vet att jag har rätt. Så stå på dej. Lycka till.
MVH Gunilla

F

F.d. 28368

Guest

Felen upptäcktes efter skrivet avtal dock fanns det en "stjärna" i avtalet där det är skrivet att justering kan komma att ske om fel upptäcks vid efterkontroll.
Tyvärr kan ju den siffran bli väldigt hög om man har otur. I mitt tycke ett fel i kontraktet.

Som jag ser det bör firman ha kontaktat er och meddelat kostnaden för reparationen av de fel man upptäckte vid efterkontrollen. Ni hade då möjlighet att acceptera kostnaden eller häva avtalet. Firman kan inte godtyckligt påföra er kostnader som ni inte har accepterat. Om inte firman har kontaktat er och erhållit er accept har dom ett svagt bevisläge.

Det är den som kräver betalning av någon som har att bevisa att man har rätt till betalningen. Fakturor behöver inte bestridas utan det är kravställaren som har bevisbördan. Det kan dock vara enklare att bestrida fakturor med förhoppning om att saken kan utageras utan ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdsmyndigheten, vilket många kan uppleva som jobbigt.

Har ni bestridit fakturan med eller utan motivering varför ni tycker att betalningskravet är felaktigt?

F

F.d. 1286

Guest

Ämnet är avslutat

F

F.d. 28368

Guest

Firman har sagt ett pris på max 20 000:- som vi inte har accepterat. Vi ansåg att det rimligen bör vara max 10 000:-. Då var det sagt - vilken firman bestrider - att det var utan arbetskostnad vilket dom skulle stå för. Nu kostar materialet ca 5 000:- men firman vill ha ca 15 000:- inkl. arbetskostnad!

Har detta uttrycks skriftligt eller muntligt?

Avtalsrätten baseras i grund och botten på anbud och accept. Som tidigare har nämnts gäller även muntliga avtal, men det kan vara svårt att leda dem i bevis.

Jag har lite svårt att greppa hur nuläget ser ut för er och vad som har förevarit. De flesta kommuner har konsumentvägledare som bör kunna titta på ert fall och förklara den rättsliga gången vid tvister.

F

F.d. 1286

Guest

Vi har nu uppnått en förlikning och kan fortsätta kontakterna med "vår" husbilsfirma.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen