F
F.d. 59096
Guest
Hej. Måste man byta bromsvätska snarast efter att den har kokat?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej. Måste man byta bromsvätska snarast efter att den har kokat?
Biltillverkarnas rekommendation är att bromsolja skall bytas var 24:e månad. Bromsolja är en hygroaktiv olja med hög kokpunkt. Vid för långa intervaller mellan oljebyten bildas fukt som orsakar ångbildning i bromsystemet.
Särskilt viktigt för de som ofta kör t.ex. över Alperna eller andra områden med branta backar.
Efter långa inbromsningar blir bromsarna heta och fukten/vattnet i bromsvätskan börjar koka. Detta gör att bromsverkan försvinner och pedalen går i botten. Om man har tur kan flera pumpningar med bromspedalen tillfälligt ge viss bromsverkan.
Efter att bromsarna fått svalna kan de fungera som vanligt igen tills nästa kraftiga inbromsning.
Gammalt är inte något vidare i något sammanhang, men i detta fall betyder det visst "att den har förlorat sina ursprungliga egenskaper", vilka var att rost skydda, smörja och hindra frysning och kokning. Något mer?
Jag vet inte vad det är för hopahälla, den där bromsvätskan, men förutom alla egenskaper som här har nämnts så är den mycket aggressiv mot tex billack. Nu tänker jag en bromsolja som inte blivit bytt under 15 år, vad den har för egenskaper och hur den beter sig i extrema situationer. Om vi låssas att den kokar. Då bildar den luftbubblor som gör pedalen mjuk och man förlorar bromsverkan. När det hela har kylts ned igen, har bromsoljan absorberat luften igen eller är pedalen fortfarande mjuk och bromsarna bör luftas manuellt ?
En annan sak är att eftersom den samlar vatten, så i någon punkt blir den mättat och vattnet separerar från oljan. Är det då vattnet som är tyngre (som man tror) eller är det oljan. Jag tänker här på alla hjulcylindrar där man inte vill ha vatten, men luftnippeln sitter längst upp.
Jag tror att det rullar många, många husbilar med en otroligt gammal bromsvätska i sitt system....
Måste fråga har du också varit i Himalaya o kört Royal Enfild var det med Roger Himalaya Bike Tors Jag har åkt med honom två gånger i Nepal o Tibet
MVH Åke