• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bromsskivor Fiat ducato

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.583
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag behöver nya bromsskivor (1800kg) fram
På en Fiat ducato 2005 tdj2,8 chassi 244.
Igår var jag på en verkstad och de mätte diskarna och kom fram till att de skall vara 295mm Ø.
Jag har kollat på både Trodo och Autodoc men hittar inga med detta mått, däremot på 300mm Ø.
Kan det vara så att ca 5 mm har rostat bort på de som sitter där idag, de har ju suttit där i många år och hade en hel del rost i kanterna...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Enligt autokatalogen finns det bara 2olika dimensioner fram 280 mm och 300 mm, olika centreringshål.



Kanske nån special eller nåt som tidigare ägare gjort ?
Edit: Mät centreringshälet för säkerhets skull.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Spontant låter det mycket att 2,5 mm av kanten är bortrostad. I min värld då borde klossarna gått ut över kanten som annars skapas av att klossarna inte går helt ut - kant borta - om så - då kanske 300 stämmer.
Köpte för några år sedan en begagnad Peugeot med slitna bromsar. Körde 70 mil hem. Sista rondellen då bröts den yttersta kanten bort och det skramlade rejält. Den hade säkert kunnat visa på samma som din bil.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.583
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu var det inte jag so mätte det var killen på verkstaden... Han hade en stor svart typ passare som han satte ytterst på skivorna sen mätte han avståndet med en tumstock...
Och det slog mig precis att hans tumstock är problemet, det finns många olika tummstockar på marknaden
Tar man olika och lägger dem bredvid varandra så kan man se att det felas ibland flera mm...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.450
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beställer du på Trodo (handlar själv där till 90%) så kan du bocka i att en tekniker kontrollerar ifall delarna passar din bil.
(kan fördröja försändelsen en dag).

Sist jag beställde där, en tryckgivare till AC på min dotters V70, så var det bråttom så jag hoppade över kollen och betalade extra för snabb leverans.
Tror du inte jag lyckades beställa fel givare :( Mejlade om mitt misstag och att jag ville returnera givaren.
Fick ett trevligt svar att ANVÄND tjänsten med kontroll av deras tekniker, sen skrev hon att jag kan behålla den felaktiga givaren, hon skickade en ny som blev rätt, jag behövde inte betala varken frakt eller den nya givaren, bra service, därför nyttjar jag oftast Trodo :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.899
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nu var det inte jag so mätte det var killen på verkstaden... Han hade en stor svart typ passare som han satte ytterst på skivorna sen mätte han avståndet med en tumstock...
Och det slog mig precis att hans tumstock är problemet, det finns många olika tummstockar på marknaden
Tar man olika och lägger dem bredvid varandra så kan man se att det felas ibland flera mm...
Tror det är med tumstockar/metermått, som med elektriska mätinstrument: Det finns tillverkningstoleranser.

Pålle
 
Toppen