• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Bromspedal, varning!

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Hej, startade upp min Knaus -21 på MAN (VW) chassi inför vårturen.
En grön varning för "Bremspedal treten" lyser! När jag trycker ner pedalen slocknar den och lyser igen när jag släpper upp.
Kan inte minnas att jag sett den förut, möjligen i samband med start av motorn, men nu går motorn och borde väl inte lysa då?
Inget i min tyska bok annat än Bremspedal treten! Den lyser grönt så det är ingen röd varning.
Vad göra?

Mvh Göran S.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Ja, det stämmer, så du menar att det inte är nåt fel!!!!!
Bilen står i garage så jag kan inte testa med att köra men lade i neutral, då lyste lampan när jag släppte upp pedalen.
Kanske lite nojig första gången man startar efter vintern och ser en grön lampa som lyser.
Är den i så fall till bara för att påminna om att bromsa innan man växlar? Hoppas på det!

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Så kan det bli när det är handhavandefel.
Toppen!!
Det är just handhavande fel som medfört att funktionen implementerades.

Bakgrunden är Audi-bilar i USA som plötsligt rusade motorn när bilen startades och körde in i garageväggar mm.
Kommer inte ihåg riktigt, men tror ingen dödades.

Många och långa utredningar, visade till slut att de inte hittade några fel på bilarna som råkade ut för rusningen.
Utan det fastställdes att föraren råkat trycka på gasen istället för bromsen (och växeln låg i "D".
Men med denna spärr, så kunde de inte lägga i växeln, utan att hålla ner rätt pedal.

Toppen