• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromsbelägg

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Har en bil på totalvikt 5T från 2020 köptes helt ny då, den har rullat nu 3000 mil i blandad körning.
Har någon erfarenhet av när det har varit dags att byta bromsbelägg.
Tacksam för tips.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har en bil på totalvikt 5T från 2020 köptes helt ny då, den har rullat nu 3000 mil i blandad körning.
Har någon erfarenhet av när det har varit dags att byta bromsbelägg.
Tacksam för tips.
Det beror helt på vilken körsätt föraren har, själv har jag inte behövt byta bromsbelägg efter mer än körda 15000 mil.
Bromsvätskan däremot bör man byta efter ca 4000 mil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en bil på totalvikt 5T från 2020 köptes helt ny då, den har rullat nu 3000 mil i blandad körning.
Har någon erfarenhet av när det har varit dags att byta bromsbelägg.
Tacksam för tips.

Det finns ju slitagevarnare i bilen men de signalerar ganska sent, för sent om man är på lång semester. Om jag visste att jag skulle köra på en längre semester som kanske innefattar en del tuffare körning som Norge eller Alperna skulle jag definitivt kolla före resan.
Så här tunga fordon kan ju äta en del belägg om bromsarna används flitigt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det beror ju på var och hur man kör. Men att en husbil som dock oftast går rätt många av milen på landsväg skulle behöva nya belägg efter bara tre? år och 3000mil verkar inte möjligt, du har ju dessutom sex hjul som bromsar. Men det skadar ju inte att titta efter innan man åker på äventyr som Montreal påpekar, i alla fall fram och det borde gå rätt smidigt utan att skruva om du ber någon att kolla.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, ja det beror ju på var och hur man kör. Men att en husbil som dock oftast går rätt många av milen på landsväg skulle behöva nya belägg efter bara tre? år och 3000mil verkar inte möjligt, du har ju dessutom sex hjul som bromsar. Men det skadar ju inte att titta efter innan man åker på äventyr som Montreal påpekar, i alla fall fram och det borde gå rätt smidigt utan att skruva om du ber någon att kolla.

M.v.h. JANKRO.

Jag har sett folk som har kört slut på framdäcken på drygt 2000 mil, så varför inte belägg..? ;)
 

Andeel

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
32956
Medlemskap
2024
Har just haft stor service 4800 mil, bromsbelägg 70% kvar står på kontrolpapper.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Fick in ett finger å det är mycket kvar på bromsbeläggen...säkert ca 70% kvar.
Vi kör i Norge nu med alla dessa tunnlar som dyker rätt ner.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. vi körde Norge förra sommaren, utnyttjade motorbroms så mycket det gick. sparar säkert mycket på beläggen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej. vi körde Norge förra sommaren, utnyttjade motorbroms så mycket det gick. sparar säkert mycket på beläggen.
Bra, och kom ihåg samma växel utför som uppför hjälper till att inte överhetta bromsarna i norgebackarna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bromsklossar åldras så en anledning till byte kan vara av åldersskäl om bilen är 10-15 år och originalklossarna sitter där.

Mina klossar hade 86% kvar enligt färddatorn, men var i behov av byte.
Dom hade suttit där sendan 2007, och 12500 mil.

Friktionsytan var porig och bitar hade lossnat. Skivorna är fina, inga problen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Njae, men det kan dyka upp en och annan traktor med mysko utseende.

Vi skall väl inte lämna trådens ämne bromsar allt för mycket, men jag pratade med ägaren till en av de lite kortare boggibilarna på Fiat och 3.0L motorn för rätt många år sedan nu.
Den såg lite bearbetat ut med fina alufälgar och.... Brembo-bromsar på alla sex hjulen, och avgasrör som ett stuprör i dim.
Ja, jag tycker om att pilla lite med mina bilar sa han...... Men frugan tycker det är rätt onödigt.
Stupröret då sa jag.
Ja, det är en mycket större turbo i den bl.a. och så annan programvara.... Den går som ett skollat troll.... Den där motorn är fantastisk sa han.
(Med tanke på framhjulsslitage.)

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen