• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bromsar pulserar

Sakke

HBK Medlem
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Hej,

Har noterat att bromspedalen på min Ducato 2003 har ett konstigt vibrererande/pulserande vid stillastående. Det känns som när ABS systemet arbetar men som sagt, jag står still vid tex ett rödljus.
Det låter även som om ABS systemet aktiveras i korta stötar då pulserandet känns i pedalen, det ”skorrar” lite svagt. Pedalen sjunker inte och bromsarna fungerar. Jag märker endast av detta när bilen står still med motorn igång.

ABS lampan har lyst ibland men försvinner igen efter ett tag eller efter omstart.

Ha en fin helg

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag har hört om detta fenomen tidigare, gällde då en motorcykel.
Hittade en sida på nätet som handlade om detta fel. (Länge sedan)
Om det är luft i bromssystemet så kan ABS systemet aktiveras. Samma sak om läckaget är vid vacuumsidan eller varvtalet är för lågt.
Kan vara värt att kolla upp.
Felet på motorcykeln var dock ett helt annat.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I och med att ABS lampan lyst, har du en felkod i styrenheten.
Om du/verksaden läser ut felkoderna kommer du få en bra vägledning för att hitta vad som orsakar detta.

Sakke

HBK Medlem
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Jag har hört om detta fenomen tidigare, gällde då en motorcykel.
Hittade en sida på nätet som handlade om detta fel. (Länge sedan)
Om det är luft i bromssystemet så kan ABS systemet aktiveras. Samma sak om läckaget är vid vacuumsidan eller varvtalet är för lågt.
Kan vara värt att kolla upp.
Felet på motorcykeln var dock ett helt annat.
Tack för svar. Jag har haft misstankar åt att systemet inte är helt tätt och lite luft läcker in. Jag bytte bromsolja och systemet funkade bra ett tag, sen kom problemet tillbaka.

Toppen