• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brobizz i Norge

F

F.d. 52943

Guest
När vi åkte över nya Svinesundsbron tog vi Autopassfilen med Brobizzen i rutan. Precis när vi passerade lös en kamerasymbol upp på trafikljuset. Trodde det skulle komma någon grön symbol eller liknande. Nån som vet hur det funkar? Kunde dom läsa av vår Brobizz eller tror dom att vi bara försökte dra förbi?:wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz i Norge

På Svinesundsbron pep brobizzet, det gjorde det inte på alla de andra Autopassstationerna i Norge. Foto tas på alla bilister i alla filer. Jag vet en kille som av misstag körde Autopassfilen utan brobizz, det kostade 500 kr.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz i Norge

For biler som ikke er registrerte i systemet i Norge registrerer de både Brobizz og regnr. dette for å kunne ha koll på vektklasse for bilen.
Biler som er kjent i det norske systemet trenger de ikke å ta bilde av hver gang. De tar bilder som stikkprøver hele tiden, i norske avtaler skal bilens regnr. bindes til brikken - dette er ikke tilfellet for Brobizz.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Brobizz i Norge

Fick ytterligare några "udda" signaler vid olika bompassager, bla.a. gult streck. Blev lite orolig och kontaktade Brotunnel.no och frågade om dom hade några noteringar om passeringar av vår bil utan giltig bricka.

Dom förklarade att det inte var ovanligt att Brobizz inte registrerades korrekt vid olika bomanläggningar i Norge, men att det inte var något problem. Om vi får någon faktura (med eller utan straffavgift) så är det bara att maila tillbaka vårt Brobiss nr så rättar dom till det direkt - mailadress finns på fakturan.

Om man inte har Brobizz kan man teckna avtal om Autopass via nätet i efterhand upp till 2 veckor efter första passering. Avtalet kostar 300 kr för bil upp till 3,5 ton om jag fattade rätt.

Lät betryggande - vi får vänta och se. Heja Norge igen!:D:D:D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Brobizz i Norge

Heja för att man får betala dyra pengar för att man får köra på vägarna??
:confused::confused::confused:
I Sverige är det gratis, även för norrmän (och kvinnor).
:rolleyes:
//W
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Brobizz i Norge

Heja för att man får betala dyra pengar för att man får köra på vägarna??
:confused::confused::confused:
I Sverige är det gratis, även för norrmän (och kvinnor).
:rolleyes:
//W
Ja, o frågan är varför ska norrmän och andra komma och slita på våra vägar utan att betala för det?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Brobizz i Norge

Nja, snarare att kundtjänsten var så serviceminded och hjälpsam. :yes:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Brobizz i Norge

Hej!
Visst lönar det sej med brobizz!
Fick räkning nu på överfart "Svinesundsbron" H-bil 7.35m totalv. 4000kg (på infotavlan 115 Skr) där var pris på fakturan 20.01Skr, "betalt & klart"!
Mvh.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz i Norge

Ikke si det høyt! Ser ut til at de bruker P-bil taksten (minus 10%) for alle biler med Brobizz - får se hvor lenge det varer! Har passert diverse steder med vår 6 tonner på laveste takst - en liten rundtur i Oslo området betaler årsavgiften på Brobizz.
 
F

F.d. 1742

Guest
Sv: Brobizz i Norge

Körde en hel del mil i Norge i sommras och väntade mej en avgift på minst 500-600 Skr, detta med tanke på hur mycket det stod på infotavlorna. Räkningen kom i förra veckan och den var bara på 126 Skr. Snacka om att bli överraskad. Jag förstår inte hur de räknar.
Christer
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz i Norge

Att skicka räkningar runt hela jordklotet på några futtiga norska kronor måste vara rena förlustaffären.

När Göteborg inför avgifter 2013 slipper norrmännen betala!
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Brobizz i Norge

När vi körde med BroBizz i Norge i somras funkade det så där. Ett par passeringar drogs på kontot, vid andra fick vi det gula strecket som nämndes i trådens början. Via forumet här fick vi förklarat att det betydde en missad registrering. Vi visste genom andra trådar att räkningen kunde dröja länge. När den kom för lite sedan (Oslofjordtunneln) var det drygt 70 kr i bompeng, dessutom nästan 400 kr i kontrollavgift. De påstod alltså att vi inte betalat i tid. Räkningen kom från EPC, något parkeringsbolag. Man hänvisades att överklaga via deras hemsida vilket visade sig omöjligt, jag hittade i vart fall ingen användbar info.

Ett mail till Oslofjordtunneln verkade lösa det hela. Jag ombads betala bompengen så skulle kontrollavgiften strykas. Jag betalade, men för några dagar sedan kom en påminnelse från EPC om själva kontrollavgiften. Nytt mail till Oslofjordtunneln och de skulle återigen försöka stryka kontrollavgiften.
Det ska bli intressant att se om de lyckas. Oslofjordtunnelns kundtjänst har svarat snabbt och vänligt och verkar vilja rätta till det.

Om sedan Posten slarvat bort första räkningen vet jag inte, det verkar inte otroligt. Jag kan väl tillägga att efter resan utan BroBizz i Norge sommaren 2010 har ännu ingen räkning kommit. Så det kanske jämnar ut sig även om jag får betala kontrollavgift, men den kommer väl inte Oslofjordtunneln till godo.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Brobizz i Norge

Jag överklagade på EPCs hemsida. Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut, men jag har för mig att det fanns en ruta att kryssa i om man hade giltigt Brobizz eller Autopass abonnemang vid passagen. Sedan fick jag fylla i uppgifter som abonnemangsnummer mm.

Om jag inte hört något inom 4 veckor skulle ärendet vara avskrivet. Dom har inte hört av sig (4 v hade passerat igår) så jag antar att det fungerat.
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Brobizz i Norge

Tänk på om du har alkovbil att sätta transpondern i nederkant på vindrutan, annars är det inte säkert att du blr registrerad. Så blev det för oss förrförra sommaren med en del trassel med straffavgifter m.m. som följd. Men det löste sig.
/Sture
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Brobizz i Norge

Några gånger blir man lite fundersam på om kommentarerna är genom tänkta eller är det humor?
Genom året jag varit medlem i HBK har jag sett ett antal kommentarer till vägtullarna och standarden på vägarne i Norge - och sen att norrmän inte behöver betala i Sverige, och att det kanske är fel. Tror faktisk att flera 1000 svensker är glada för den business och handel norrmän gör i Sverige; vi bruker väl knappast Sverige som transitland, men mest som turistland?!

Men vägstandarden är sämre i Norge än i Sverige. Håller med om det, åtminstone på huvud vägarna. E6 norr om Trondheim är ett elende! Varje år byggs nya 4-spors vägar, många miljarder investeras. Nu i november öppnas E6 4-spor från Gardermoen norr om Oslo till Mjösa, man håller på med samma langs E18 från Larvik til Skien och förbi Sandefjord. Men det är dyrt med allt berg man skall över eller genom.
Och sen lite historia - kommer ni ihåg 2 världs kriget? Det tok 15 år att bygge upp igen landet efter den katastrofen, och vägar var knappast pri 1. Norge var ett fattigt land innan oljan, ting tar tid också om det nu finns penger! Så vär välkomna, även om vi har tullarna, men ha lite tolamod och förståelse för varför ting är som de är!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz i Norge

Tror faktisk att flera 1000 svensker är glada för den business och handel norrmän gör i Sverige; vi bruker väl knappast Sverige som transitland, men mest som turistland?!

Visst är vi glada att norrmän kommer till Sverige oavsett om de handlar eller inte.

Mindre kul är den tunga transittrafiken på E6 genom Bohuslän som till stor del utförs av öststatstrailers med sämre kvalitet. Det händer alltför ofta att vänsterfilen är blockerad av omkörande tung trafik under flera kilometer.

Vintertid händer det att E6 stängs av halva dagar för att en sådan har halkat av vägen pga undermåliga däck. De som trafikerar E6 dagligen är innerligt trötta på den intensiva tunga trafiken till och från Norge.
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Brobizz i Norge

Samme problemstilling E6 gjenom østfold. Jeg kjører Moss Sarpsborg og ser flere episoder hver dag med to trailere i bredden Den en kjør 0,0 fortere og bruker lange strekninger på å passere. Men derimot Expressbussen den drar ifra og er utrolig fin å ligge bak på glatt føre for den demper aldri farten uansett. :rolleyes:
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Brobizz i Norge

Har något ändrats sedan denna tråd var aktiv?

Jag har en Bro-Bizz från Öresundsborn och skall åka till Oslo för konsert i augusti. Vi tar ev. vägen över Svinesundsbron och tuneln under Oslofjorden. Fungerar det att använda Bro-Bizzen, eller skall jag betala kontant? Finns det någon risk för dubbel-debitering om Bro-Bizzen ligger i handskfacket när man betalar kontant?

Bilen är en personbil, VW-buss, med en del campingutrustning.

Finns det fler vägtullar i Oslo-trakten och var hittar man i så fall information om dem?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brobizz i Norge

Når jeg er i Norge benytter jeg nå Brobizz på alle steder som har Autopass.
For deg er første sted Svinesund, deretter ved Moss så Oslofjordtunellen deretter Bærumsringen (på Lysaker) og velger du rett felt så kommer du til Lysaker Marina før du passerer bomringen i Oslo (15 m etter avkjøringen til marinaen fra vest)

For full oversikt se på AutoPASS og trykk på kartet.
 
Toppen