• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brobizz+ för husbil över 3.500 kg

Annika och Bosse

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
35929
Medlemskap
2024
Att skaffa sig en Brobizz+ verkar inte så enkelt...?! Eller en Easy Go, eller en Go Box...Blir inte riktigt klok på vilken man ska välja!
Vi ska inom kort åka till Italien, genom Tyskland och Österrike och kommer att behöva en av ovanstående avläsare för inresan i Österrike.
Går det inte att få en hemskickad innan avresa, eller får vi helt enkelt lov att köpa en vid gränsen??
Hur gör alla??!
 
F

F.d. 4220

Guest
EasyGo+ är, om jag fattat rätt, det du behöver om bilen är på mer än 3500kg. Då funkar det på Öresundsbron (om den är ansluten till deras avtal), stora bält bron samt även i Österrike.
Det tog mig runt en månad att få hem min easygo+ Inklusive tiden det tog att hitta rätt blanketter mm. (easygo.com var nere under den perioden).

Men du kan också ha en brobizz för Öresundsbron och sedan köpa en gobox när du kommer till Österrike, alternativt undvika de motorvägar som kräver sådan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
EasyGo+ är, om jag fattat rätt, det du behöver om bilen är på mer än 3500kg. Då funkar det på Öresundsbron (om den är ansluten till deras avtal), stora bält bron samt även i Österrike.
Det tog mig runt en månad att få hem min easygo+ Inklusive tiden det tog att hitta rätt blanketter mm. (easygo.com var nere under den perioden).

Men du kan också ha en brobizz för Öresundsbron och sedan köpa en gobox när du kommer till Österrike, alternativt undvika de motorvägar som kräver sådan.
Fungerar även i Norge,finns ingen anledning att välja annat än EasyGo+,skanna av registeringsbeviset skicka till Danmark,dosan kommer inom någon vecka, ingen kostnad,se till att koppla kreditkort till dosan allt sker på hemsidan.
Tänker du skaffa en dosa på gränsen till Österrike,läs det finstilta,uppgifter om bilens miljöklass skall in till myndigheterna annars blir det straffavgift 200Euro.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Tack för era svar! Har skickat kopia på reg.bevis för någon vecka sedan till mailadressen som angavs. Avvaktaroch ser.....
Jag bytte bil och behövde byta dosan. Skickade ett mejl till btb@brobizz.com där fick jag en blankett för att fylla i uppgifterna på bilen, bifogade sedan blanketten och registreringsbeviset som visar miljöklass. Efter ca en vecka hade jag den nya dosan.

Man gör inga inställningar själv på dosan.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, om bilen är reggad som lätt lastbil o väger under 3.5 ton , vad gäller då.
 

GWs

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Malmö
HBK-Nr
29004
Medlemskap
2024
Att skaffa sig en Brobizz+ verkar inte så enkelt...?! Eller en Easy Go, eller en Go Box...Blir inte riktigt klok på vilken man ska välja!
Vi ska inom kort åka till Italien, genom Tyskland och Österrike och kommer att behöva en av ovanstående avläsare för inresan i Österrike.
Går det inte att få en hemskickad innan avresa, eller får vi helt enkelt lov att köpa en vid gränsen??
Hur gör alla??!
OM du köper en brobizz får du köra för halva ord pris. då kan du åka utan bizz om du reg din bil på deras hemsida annars bör du ha bizzen med i bilen.
Ska ni köra vidare i Danmark till Tyskland kan du använda bizz hela vägen . Kan inget om Österrike
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
För att få halva priset på bron med en Bizz eller en EasyGo så måste man ingå ett avtal med Öresundsbron. Man kan ha en Bizz utan avtal. Ingår man ett avtal med Öresundsbron så betalar man en årlig kostnad. Denna kostnad går på ett ut om man gör en t/r på bron.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
hej, om bilen är reggad som lätt lastbil o väger under 3.5 ton , vad gäller då.
Det är vinjett i Österrike och en vanlig BroBizz på broarna. Behöver alltså inte en EasyGo+. Bör väl tillägga att det går bra att köra med en vanlig BroBizz med fordon över 3.5 ton på Öresundsbron och Stora bält, men funkar inte i Österrike.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Som vanligt blir det rörigt när det handlar om BroBizz! BroBizz är ett danskt företag som utfärdar transpondrar (”Bizzar”) som man ansluter olika avtal till! En enkel öresundsbizz kommer man inte långt med i Europa utan det ska vara EasyGo+ från företaget BroBizz, sen ansluter man Bropassavtalet för Öresund! Sen finns det även en bizz från öresundsbolaget men det har inget att göra med BroBizz!
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Som vanligt blir det rörigt när det handlar om BroBizz! BroBizz är ett danskt företag som utfärdar transpondrar (”Bizzar”) som man ansluter olika avtal till! En enkel öresundsbizz kommer man inte långt med i Europa utan det ska vara EasyGo+ från företaget BroBizz, sen ansluter man Bropassavtalet för Öresund! Sen finns det även en bizz från öresundsbolaget men det har inget att göra med BroBizz!
Du har alldeles rätt Lasse Brobizz är ett företag men det blir ju så i folkmun att Brobizz är synonymt med Bizz, men rätt ska vara rätt.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
För att få halva priset på bron med en Bizz eller en EasyGo så måste man ingå ett avtal med Öresundsbron. Man kan ha en Bizz utan avtal. Ingår man ett avtal med Öresundsbron så betalar man en årlig kostnad. Denna kostnad går på ett ut om man gör en t/r på bron.
Tänk bara på att kostnaden för nästa års avtal kommer per automatik(när tiden är inne) att belasta det kontokort som används.Det är lätt att missa.
 
Toppen