• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Broavgift till Öland

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Broavgift till Öland

Man måste skilja på turism och fritidshusägare. De senare kan skapa merkostnad för kommunen, men besökande turism skapar en luckrativ verksamhet.
Om det är olönsamt med turism på Öland, så borde vi i konsekvensens, stänga för alla besöknade redan vid Svenska gränsen. Bort med tyskar, holländare, osv. Det positiva är väl då att kommunerna/staten sliper betala för alla anställda inom turistnäringen?!?!

B

Boxer

Guest

Klart att turism är lönsamt det sysselsätter en massa männinskor, sen tillkommer naturligtvis en massa för och nackdelar. Ett problem är väl att säsongen är kort och man ska leva hela året vilket gör att ungdomarna lämnar bygden och söker lyckan någon annan stans. Jag kan tänka mej att Gotland är tämlingen öde resten av året.
Givetvis finns det ensamstående som har villa och fritidshus och kanske ytterligare ett antal fastigheter. Sveriges rikedomar är som bekant inte helt jämt fördelade.

Senast redigerad av en moderator:

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Hej igen!
Detta med hemtjänst osv var bara ett ex. på vad som kostar mycket för kommunen. Så jag håller helt med alla som säger nej till broavgift, som för övrigt lär vara ogenomförbart.
Något som säkert gäller alla Sveriges kommuner med ökande kostnader är att de värden vi är intresserade av drabbas. Ska det sparas så drabbas skötsel av badplatser (stränderna ser ut som f-n), det blir inga nya platser för tömning av tankar osv.
Om en tia kunde gå till saker som gynnar den mobila turismen tyckte jag det lät som ett bra förslag. Hemtjänst måste ju kommunen enligt lag ändå sköta.

Men som sagt, det kommer inte att bli någon avgift. Även om bron nu ska repareras under 2 år igen...

Så sikta på Öland emellanåt, vi har en vacker ö!

/Gunnar

Toppen