• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Broavgift till Öland

F

F.d. 25148

Guest
Hej alla husbilvänner.

Jag lyssnade på lokalnyheterna i radio Kronoberg och trodde dom tagit fel datum för det är ju inte 1 April idag. Det förs diskutioner om att betala broavgift på ölandsbron eller att ta en extra avgift när man bokar eller betalar för campingavgift.
Ni kan ju lyssna på inslaget här:Broavgift till Ölandsbron diskuteras - sr.se. Vi turister gynnar ju näringsidkarnapå Öland ju. Inför dom en skatt så blir det inte Öland mer.

Sen om 2 veckor börjar vår semester:) och då blir det 2 veckor på västkusten
Ha en skön semester alla

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Broavgift till Öland

Tack för informationen Skogsmannen.

Ordförande i Ölands Turist, har nog ingen aning om vilken skada hans uttalande gör.
Citat: "Ölandskommunerna tjänar idag nästan inga pengar på turismen eftersom turistinkomsterna äts upp ökade kostnader för exempelvis renhållning."
Detta uttalande kan man översätta till resten av landet, dvs det lönar sig inte med turism!!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vi är väl snart unika med att inte ta betalt för vägar, broar, tunnlar och färjor. Se på norrmännen, dom kan konsten - på gott och ont.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Tja, gratis är ju bäst...
Jag jobbar i Mörbylånga kommun och vet att vi betalar jättesummor på turister som kommer hit och ska ha hemtjänst och hemsjukvård m.m från andra kommuner.

När vi är ute och reser får vi i många länder betala en extra turistskatt på campingarna. Vi betalar dessutom väg- och broavgifter, det blir många euro!
Så vad är väl en tia för att åka över Ölandsbron om vi kan förbättra servicen för alla???
Kan det förbättra servicen för alla besökare är det väl värt, tycker vi.

Hälsningar från Britt&Gunnar som är vana att betala allt möjligt utomlands och nu ser en möjlighet att "lyfta" Öland.

Dessutom var detta bara ett politiskt utspel som säkert inte kommer att leda till något...

F

F.d. 53498

Guest

Nu är det väl så att vi alla bilägare och svenskar har betalt för Ölandsbron. Antingen skall den vara gratis eller om det tas ut en avgift bör den gå till att tex. halvera kostnaden för att ta sig till Gotland. Chansen att man bygger en bro till Gotland är inte ens tänkvärd. Gotland liksom alla andra kommuner har kostnader för turismen, men man har också intäkter genom skatter från de företag som lever gott på turismen. Turismen lär vara den starkast växande branchen i världen, bra så. Gärna broavgift men låt pengarna gå till Gotlandstrafiken.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Förstår Anders resonemang,ta ut en mindre avgift på Ölandsbron för att subventionera färjetrafiken till gotland.
Bra tanke då det idag är ganska dyrt att åka till Gotland medans det är gratis att åka till Öland och det finns inte en chans att det byggs en bro till Gotland pga avståndet.
På det viset missgynnas Gotland jämfört med Öland och båda öarna är väl värda ett besök,bra tanke Anders.
:yes:

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Just hemkommen från Öland vill jag bara säga att jag till fullo instämmer i det brogu skriver.

mvh
Staffan

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Nu är det väl ändå så att vi alla via skatten har varit med om att finansiera Ölandsbron som också faktiskt underlättar och förbättrar situationenen hel del även för ölänningarna.
Tror att vi både ska vara glada och tacksamma för den ordning vi har i landet. Våra vägar och broar är gemensamma. Vill någon ta ut en avgift så blir det bara en ny skatt som går till stadkassan och inte till verksamheten på Öland. Helt rättvist blir det aldrig.
V-backen :)

F

F.d. 25148

Guest

Tja, gratis är ju bäst...
Jag jobbar i Mörbylånga kommun och vet att vi betalar jättesummor på turister som kommer hit och ska ha hemtjänst och hemsjukvård m.m från andra kommuner.

När vi är ute och reser får vi i många länder betala en extra turistskatt på campingarna. Vi betalar dessutom väg- och broavgifter, det blir många euro!
Så vad är väl en tia för att åka över Ölandsbron om vi kan förbättra servicen för alla???
Kan det förbättra servicen för alla besökare är det väl värt, tycker vi.

Hälsningar från Britt&Gunnar som är vana att betala allt möjligt utomlands och nu ser en möjlighet att "lyfta" Öland.

Dessutom var detta bara ett politiskt utspel som säkert inte kommer att leda till något...

Hej. jag måste ställa en fråga: kan jag som husbilsägare eller campare få gratis hemtjänst eller hemsjukvård i kommunerna på Öland?
Nej det tror jag inte jag kan få och dom du syftar på har nog sommastuga på Öland och för dom gäller nog samma taxor som för kommuninvånarna och sedan betalar dom ju fastighetsskatt för sina hus. Och vi betalar ju alla som har bil här i sverige bilskatt för våra vägar.

Ha en skön dag i husbilen för nu regnar det igen.
Lasse

F

F.d. 8479

Guest

"Jag jobbar i Mörbylånga kommun och vet att vi betalar jättesummor på turister som kommer hit och ska ha hemtjänst och hemsjukvård m.m"

Vilka turister vill ha hemtjänst & hemsjukvård?
Om man är ute & reser kan jag möjligen tänka mig att behovet kan handla om akutsjukvård.
Men om man har husbilen som sitt hem så tack för tipset, det hade jag inte kunnat tänka ut själv.
Bara att ringa hemtjänsten på turistorten, så rycker de ut & bistår om man skulle behöva assistans.

F

F.d. 3077

Guest

Sådana påfund som broavgifter i Sverige funkar nog inte så bra.
För ett antal år sedan byggdes en bro över Rödösundet (västra delen av Storsjön) med broavgift,ett större ståhej över avgifter har väl sällan skådats,så vårt eminenta Statens Vägverk måste slopa avgiften och det blev gratis igen!!
Bernt

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det må til en lovendring før det kan kreves inn avgift på en eldre bro!
I forbindelse med den nye broen over Svinesund ble det først bygd en bomstasjon på svensk side ved den gamle broen. Denne ble kjent ulovlig etter svensk lov og flyttet til norsk side, vi har desverre ikke slike restriksjoner.

B

Boxer

Guest

Sven E brogu har rätt,detta är saxat från riksdagens hemsida och kostar turistkommuner ruskiga pengar:

Under sommar- och semestertider flyttar många människor tillfälligt till sommarbostäder som ofta ligger i en annan kommun än den de bor i resten av året. En del av dessa personer är beroende av hemtjänst. Idag reglerar socialtjänstlagen hur denna hemtjänst skall bekostas och enligt denna lag skall vistelsekommunen stå för hemtjänstkostnaderna som uppstår då någon tillfälligt vistas i en annan kommun är sin hemkommun.

Nu har väl inte detta så mycket med broavgifter att göra men visst tycker jag att vissa mycket dyra infrastukturbyggen delvis kan finansieras med avgifter det måste dock i så fall vara väldigt speciella saker typ långa broar eller tunnlar. Öresundsbron är ju t.ex. avgiftsbelagd.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Förmodligen är det så att några sommarboende i landets kommuner drar med sig kostnader för dessa kommuner i form av hemtjänst och hemsjukvård. Men att försöka täcka dessa kostnader med, i Ölands fall, broavgifter är befängt. Det skulle innebära att kommuner som Simrishamn, Ystad, Båstad m fl skulle spärra alla tillfartsvägar och sätta upp betalstationer vid de stärre infarterna.

Det vore kanske bättre då att propsa på att den fastighetsskatt som idag betalas till staten gick till den kommun där fastigheten ligger i stället.

Det skulle dessutom ge en rättvisare fördelning mellan sommarhusägare och rörligt turistliv. Drabbas vi i exempelvis husbil av akutsjukvårdsbehov så regleras väl detta mellan landstingen?

För övrigt är jag övertygad om att turismen drar in mer pengar till en kommun än den ökade kostnaden för denna turism. Om så inte skulle vara fallet förstår jag inte varför många kommuner gör turistreklam för att locka till sig turister.

F

F.d. 25038

Guest

Hej håller lite med föregående inlägg har samma problem här en bra lösning vore att minst en är tvungen att "skriva"sej på orten efter fastighetsförvärv vad kostar tex inte snöröjning utanför hus som bara bos i typ 3-5 veckor på sommarn och står tomt resten kanske kunde ta lite av vägskatten för att finasiera fler sk kommunala ställplatser för den verkar ju inte gå till några vägar eller dess underhåll skulle mycket väl kunna lägga en tia för att åka typ ölandsbron med då vill ja ha nåt tillbaka typ en kommunal ställplats (känns lite tidigt för servicehus just nu)

Senast redigerad av en moderator:
B

Boxer

Guest

Drabbas vi i exempelvis husbil av akutsjukvårdsbehov så regleras väl detta mellan landstingen?quote]

Landstinget tjänar en bra hacka på utomlänspatienter så kom gärna till Värmland och bryt benen i våra fina skidbackar.
Mikael och Carina om en person skulle vara tvungen att vara skriven på fritidshuset så skulle inte ensamstående kunna ha ett fritidshus om de dessutom äger en annan fastighet och desutom är det väl tillräckligt många som fuskar med bostadsbidraget och skriver sej på fritidshuset.

Fast detta har knappast med vägavgifter att göra. frågan om finansiering av framtida vägprojekt kommer vi säkert att få höra mer om i framtiden. Frågan är intressant det är väl knappast troligt att det skulle ha funnits pengar till Ölandsbron idag utan någon form av finansiering utifrån. Jag skulle dessutom kunna tänka mej att den kommer att kosta mycket pengar i renoveringar i framtiden det är tydligen inte världens bästa bygge.

Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Alla broar kräver kontinuerligt underhåll, reparationer och förstärkningar.
De utsätts kontinuerligt för stora påfrestningar både av en ständigt ökad trafikvolym och av den omgivande miljön.
Titta bara på Essingeleden som repareras i stort sett varje sommar.
Det finns förmodligen i praktiken ingen modern bro som håller i evighet och som inte kostar oss skattebetalare en förfärlig massa pengar.
Jag tror att vi redan idag har plöjt ner en hel del slantar i Ölandsbron.
V-backen :)

F

F.d. 25038

Guest

Hej finns de ensamstående idag som har rå att ha kvar sitt vanliga hus och dessutom ha ett fritidshus ja känner ingen men tanke var att det är mycket runt omkring en fastighet som kostar pengar trots att ingen bor där mer än nån vecka eller två.samt att alla pengar som bland annat jag betalar in som fordonskatt inte allt går till de det är ämnat för eller?

Toppen