• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

broavgift motala

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025
när jag passerade motala i början av juli såg jag en skylt om broavgift, har inte fått nått inbetalningskort ännu.. någon som vet hur länge det tar innan man får nått inbetalningskort?

F

F.d. 25941

Guest
Sv: broavgift motala

Om det är transportstyrelsen som tar ut avgiften så kan det dröja lite. Det skall tas ett skattebeslut som görs en gång per månad (det görs iaf så för trängselskatterna i Götet och Stockholm) och sedan skickar de fakturan. Har du autogiro kopplat till transportstyrelsen så dras det automatiskt efter skattebeslutet.

Broavgift i Motala - Trafikverket

F

F.d. 50414

Guest

Kan vara att de inte tar ut för juli månad. Kolla på transportstyrelsen

F

F.d. 25855

Guest

Passerade bron 24/5 och fick en faktura 11/6 om hela 5 kr.

F

F.d. 14536

Guest

Det tar lång tid innan faktura kommer på vägavgifter från Transportstyrelsn 1-2 månader

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

Dottern och mågen åkte över där den 19juni idag kom räkningen på 5 kr. Valle

H

hianders

Guest

Vi har också drabbats av denna monstruösa avgift på fem kronor. Vi passerade Motala 7 maj och räkningen kom 12 juni. Det kostar ju mer att skicka och handlägga detta.

Inger

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Dom hittade mej också.
De måste ha ett bra avtal med posten annars kan det inte bli något över.
Scannen_20150707_102752_002.jpeg Portot för mitt brev är € 0,62 och jag behövde bara betala € 0,54.
Mvh. Klas

Senast ändrad:

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023

Vi har åkt över bron 2 ggr en gång i maj och en juni. Har fått 2 inbetalningskort 5:-st. Man undrar hur det ska gå ihop.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Är ni oroliga att Transportstyrelsen går med förlust på broavgifter och trängselskatter så är det enkelt att anmäla bilens ägare som autogirobetalare. Då dras avgiften automatiskt och TS slipper lägga ut för portokostnader.

Tyvärr tror jag inte detta funkar för de som bor utomlands.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Kan trösta er med att kostnaden för utskick är mycket, mycket mindre än vad man kan tro. Administationen är väldigt automatiserad.
Det har jag fått berättat för mig av en som har insikt i detta.

Dessutom är påslaget för de som glömt att betala en mycket stor inkomst enligt samma person. :rolleyes:

/Leif

Eva o Håkan

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
15184
Medlemskap
2025

Hej,

Jag fick just en faktura på 9:- för en LB-registrerad husbil på 6m och < 3.5 ton. Vad är det som gör skillnaden?

/ Håkan

Rättning:
Det var Sundsvall.. Motala-räkningen har inte kommit ännu

Senast ändrad:

Gotberg

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2025

Nämen har ni utrymme för denna monstruösa kostnad, åk gamla vägen istället den är ju gratis och så slipper man bry sin hjärna om myndigheternas lönamhet, portokostnader etc. Och kan köpa t,ex. bärs för insparat kapital.....

Y

Yjons

Guest

Ja, som vanligt gäller den gamla sanningen att hur man vänder sig har man ändan bak. Förutom bron har man ett antal vägar att passera Motala, alla rätt krångliga. Dessutom riskerar man ofta broöppning över Göta kanal på sommaren. Sannolikt bränner man diesel för mer än 5 kr om man väljer annan väg. Se bara till att betala femkronan inom föreskriven tid. Annars kan det bli dyrt.

Toppen