• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bristande säkerhet på campingplatser

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Bristande säkerhet på campingplatser

Fyrametersavståndet är endast rekommendationer, ingen lag. Hade så många campingar brutit mot en tvingande lag så hade flertalet av dem varit stängda vid det här laget.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Bristande säkerhet på campingplatser

Fyrametersavståndet är endast rekommendationer, ingen lag. Hade så många campingar brutit mot en tvingande lag så hade flertalet av dem varit stängda vid det här laget.

Detta synsätt på hur regelverket om skydd mot olyckor skall tolkas är väl snävt. Jag har försökt att förklara detta i tidigare trådar, men den ovannämnda tolkning dyker ideligen upp.

Det är helt riktigt att fyrametersavståndet är ett råd från dåvarande Räddningsverket, och inte lag. Lagen heter Lag om skydd mot olyckor där tillsynsmyndigheten ges rätt till att utfärda föreskrifter och även lämna råd. Lagen ger inte mycket detaljanvisningar, utan detta lämnas till tillsynsmyndigheterna (kommunerna) att tolka, och i sitt arbete ge förelägganden. Råden, som fyrametersavståndet, syftar bland annat till att ge kommunerna vägledning till hur ett brandskydd bör utformas.

Vid kommunernas (oftast Räddningstjänsten) tillsyn görs en översyn av brandskyddet och vid brister kan förelägganden utfärdas, ibland med vite. Brister det mycket i brandskyddet kan, i det här fallet campingplatsen, även stängas.

Att inte så många campingplatser har stängts torde nog bero på att bristerna inte bedömts så allvarliga sammantaget sett, men i första hand tror jag detta beror på att tillsynsmyndigheterna inte har de resurserna att kontrollera så ofta som det kanske skulle behövas. Fastighetsägarna, som ju har det yttersta ansvaret för säkerheter, kanske inte alltid tar detta på allvar. ...Kan man klämma in några husbilar till tjänar man ju mer pengar, och campinggästerna får en plats...

Johan K.

Toppen