• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bremen - stellplatz nu inom grön zon

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Stellplatzen i Bremen har vi använt några gånger, bra på många sätt.

Nu i förra veckan upptäckte vi att vi inte kom in med vår gula plakett.

Inte helt lätt att sedan veta vart man skall ta vägen efter att få tvärstopp djupt inne i staden.

Håkan

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Sv: Bremen - stellplatz nu inom grön zon

Tack, men hur skall man veta det när man står framför en skylt mitt i stan? Man måste alltså åka på speciella gator till stellplatzen.

Auf folgenden Strecken ist ein Fahren auch ohne Plakette erlaubt:

für Wohnmobile, die auf den Fahrtstrecken Friedrich-Ebert-Straße, Wilhelm-Kaisen-Brücke, Werderstraße, Kuhhirtenweg oder Doventor, Martinistraße, Wilhelm-Kaisen-Brücke, Werderstraße, Kuhhirtenweg zum oder vom Stellplatz für Wohnmobile am Kuhhirtenweg unterwegs sind.

Vilken underbar klubb vi har med all kunskap och hjälpsamhet!

Håkan

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Vi Svenskar är nog lite försiktiga av oss, vilket drabbar oss själva. Har roat mig på olika ställplatser med att titta på andra bilar. Sist var det på den mest centrala ställplatsen i Berlin, där var säker 25 Italienska husbilar. Ingen av dom hade ens en dekal.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Ja visst är vi svenskar alldeles för försiktiga.

Det är dessutom ganska billigt att köra in i en Umweltzone i Tyskland; 40 euro samt en prick i Flensburg (som väl inte kan påverka icketyskar). Detta i kontrast till andra länder, där det kan bli riktigt dyrt.

För övrigt är de tyska straffen för trafikförseelser ganska låga.

J

Jarn

Guest

Ja 40 Euro kanske inte avskräcker.

Däremot så har jag en kamrat som bor i Berlin och en gång fick de besök av en familj som inte hade dekalen på bilen och blev stoppade.

Förutom de böterna så fick de inte fortsätta att köra, polisen beställde bärgare åt dem som tog dem utanför zonen och det fick de givevis själv betala.
Gick på c:a 1.200 SEK.

F

F.d. 9344

Guest

Ja 40 Euro kanske inte avskräcker.

Däremot så har jag en kamrat som bor i Berlin och en gång fick de besök av en familj som inte hade dekalen på bilen och blev stoppade.

Förutom de böterna så fick de inte fortsätta att köra, polisen beställde bärgare åt dem som tog dem utanför zonen och det fick de givevis själv betala.
Gick på c:a 1.200 SEK.

Ett enklet sätt att undvika dyliga böter och förbud. Turista i något annat land/stad:wideeyed:

Är det inte så att de "miljözoner" som finns i Stockholm endast gäller svenskregade fordon?

I vart fall när det gäller den tunga trafiken. Där kör "östsatstradare" på skitig diesel utan miljöklassade fordon fritt medan svenska dito skall var miljöklassade och bränsle som snart inte har så många procent diesel:mad:

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest

En miljödekal för Tyskland kostar 5 Euro och jag tycker definitivt att ett besök i Berlin är värt mer än så....

När det gäller Stockholm är det väl mera en trängselavgift.
För där är precis som du skriver, ingen skillnad om det är en bil som skitar ner miljön mycket eller lite, bara man betalar så är det fritt fram. När det gäller personbilar,
tung trafik har väl andra regler.

F

F.d. 9344

Guest

Visst vi värderar saker olika inget konstigt med det. Vill somliga betala "inträde" till en stad så är det OK för mig.

Då går vi till "trängselskatten" i Stockholm.
Har inte den införts av religionen "Miljöskäl"?
Men inte debiteras ett fordon reg. i ex. Berlin, Tyskland någon som helst "trängsel/miljöskatt" om de kört i Stockholms innerstad om så med en gammal tvåtaktad Drabant.

Det är det jag tycker är "pudelns kärna". I Sverige kan det gå för sig att göra lite hipp som happ i trafiken för de som inte lever och bor i landet.
Vi lär nog inte någonsin få läsa i DN eller annat media att en utländsk bilist som butit mot förbudet att köra med icke miljöklassat fordon stoppat av Polisen och förbjudits fortsatt färd. Fordonet fick bärgas från platsen.

De behöver/kommer inte ens att debiteras denna så kallade miljöavgift som så fint kallas trängselskatt:rolleyes:

Nu vill jag ha lite hjälp :wideeyed:med detta om Miljömärken i de tyska städerna.
Är det så att det enbart gäller att köpa ett miljömärke så är det fritt fram?
Är det så att det finns krav på fordonet för att få "Köpa sig fri" om jag uttrycker det så?

Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Ja det är inte lätt, har precis tittat på miljözonen över Leipzig som är en intressant stad att besöka. Där ligger en camping på Gustav-Esche-strasse som vi bott på några gånger, dit kommer man inte längre för man har en gammal bil.
Tittade även på ställplatsen Berlin-Mitte, kommer man körande längs Mullerstrasse och passerar Fennstrasse så kör man olagligt de sista 400metrarna.

Senast ändrad:
Toppen