Sv: Breddmått, nån som kan det?
EU sier mak bredde på vanlige busser og lastebiler 255 cm, tidligere var det mange land som hadde en maks på 250. NB, dette gjelder kjøretøyet - speilene får lov å stikke utenfor. Dagens europeiske biler bygde på transporterchassi har en begrensning på 240, på noen chassi helt nede på 234.
Når det gjelder husbiler fra downunder, det er flere grunner til å glemme disse her i norden: 1. Isolasjon finnes nesten ikke. 2. Rattet sitter på høyre side i bilen, dette kan for noen av bilene bestilles. Bodelsdøren på venstre side.
3. Gassrommet bygget for 4 kg flasker - opp til 4 stk.
Elopplegget er 240 V, og som oftest er oppvarmingen bare AC fra 240V.
Mange biler er standardutstyrt med et Onan kraftverk på diesel.
Fra det Nordamerikanske området så finnes det noen USA bygde som kunne fungere, men de som er bygd i Canada tåler at det blir kaldt. Desverre så er prisen nesten like stiv som på tyske store biler på riktige lastebilunderstell.
Alle biler som er 250 brede bør være over 7500 kg, chassi veier uforskammet mye. N+B hadde for et par år siden en "babyClou" som utstyrsmessig var en Flair løftet opp på et MAN eller IVECO Eurocargo chassi på maks 7500 kg - denne hadde mellom 500 og 1000 kg mindre lasteevne igjen enn bilen når den var bygget på et 6 tonns Iveco Daily chassi.
Ut i fra hva jeg har lest av Kölis sine innlegg så er Göran bilkyndig, da ville jeg lett etter et passende eksemplar av en bred tyskbygd, Clou, Stauber Baewmo, Phönix, Vario og Volkner pluss mange flere merker har bygget biler i mange år på MAN, MB, Iveco, DAF og Volvo. De fleste tyske ligger på knapt 12 tonn, tilsvarende Canada og USA biler ligger ofte over 20, med mer tørste Freightliner, Catepilar og Cummings dieselmaskniner - eller digre bensinslukere.