• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brandsäkerhet

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Hittade en hemsida med brandsäkerhetstips för husvagnar (borde gälla husbilar också) där man skriver att största risken med gasol inte är brandfaran utan risken för koloxidförgiftning. Det är något jag inte tänkt på, kanske dags att montera koloxidvarnare eller är jag ensam om att sakna sådan?
Brandsäkerhetstips i husvagnen - Skellefteå kommun
/Åke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brandsäkerhet

Koloxid eller retter kolmonooxid - CO dannes ved forbrenning om det er for liten tilgang på oksygen. Er det rett tilgang på oksygen dannes koldioxid CO2 som ikke er giftig på samme måte. Så er det god ventilasjon så er faren liten. Problemet med mange husvagner er at det settes på vinterlukkor og annet for å holde på varmen og fjerne trekk. Det kan da bli for lite oksygen i luften og det dannes CO ved forbrenning. CO binder seg til de røde blodlegemene og hindrer transport av oksygen - er med dette en meget giftig gass.

F

F.d. 25520

Guest
Sv: Brandsäkerhet

Hej,
rekommenderar dig att skaffa ett NX5 gaslarm. Detta indikerar både propan, rök, CO2, narkos med flera liknade gaser.

Har haft detta hela tiden och fungerar klanderfritt. Finns även möjlighet att utöka till ett inbrottslarm med trackerfunktion.
//
Bengt

Toppen