• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandsäkerhet

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Är det någon som har denna produkt?

Skrolla nedåt på sidan så kommer "Brandsläckarkub" Och "Brandsläckarboll" fram.

Brandsläckning – Fire Safety Sweden


Har kollat lite på olika filmer och tycker den verkar bra. En pulversläckare som självutlöser vid brand. Funderar på att ha kuben permanent vid värmaren och kulan vid bodelsbatteriet när bilen står uppställd.
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Är det någon som har denna produkt?

Skrolla nedåt på sidan så kommer "Brandsläckarkub" Och "Brandsläckarboll" fram.

Brandsläckning – Fire Safety Sweden


Har kollat lite på olika filmer och tycker den verkar bra. En pulversläckare som självutlöser vid brand. Funderar på att ha kuben permanent vid värmaren och kulan vid bodelsbatteriet när bilen står uppställd.
Jag har jobbat i många år med brand och säkerhet och skulle aldrig installera en självutlösande pulversläckare. Pulver ska du hantera i en lös släckare som du har kontrollen över och kan pyttsa ut pulver mot brandhärden. Saneringsarbetet efter en pulversläckare som utlöst av tekniskt eller annat fel är omfattande och dyrt, försäkringen täcker nog inte dessa kostnader. Kan inte se att de är CE märkta och vilken brandklass som den är avsedd för.

köp en bra släckare som du kan använda i bilen.
Med vänlig hälsning, Rosberg
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag har jobbat i många år med brand och säkerhet och skulle aldrig installera en självutlösande pulversläckare. Pulver ska du hantera i en lös släckare som du har kontrollen över och kan pyttsa ut pulver mot brandhärden. Saneringsarbetet efter en pulversläckare som utlöst av tekniskt eller annat fel är omfattande och dyrt, försäkringen täcker nog inte dessa kostnader. Kan inte se att de är CE märkta och vilken brandklass som den är avsedd för.

köp en bra släckare som du kan använda i bilen.
Med vänlig hälsning, Rosberg
Självklart har jag vanliga brandsläckare i bilen! Detta är ev tänkt som ett komplement till dom. Dom är ABC klassade och CE märkta. Dock håller jag med om att, löser dom ut, så blir det inte billigt. Men frågan blir då om en ev förlust av husbilen inte svider mer. Funkar ju även om man inte är där.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tänk att vakna mitt i natten med pulver i hela bilen.
Att hitta ut då.
Det kan nog bli en en ganska farlig situation.
Även om den löser ut av ett tekniskt fel.

Det är röken som är farligast och dödar flest.
Det är varningen för brand/ rök som är mest livräddande.
Tidig varning för brand är helt avgörande.

Bilen går alltid att ersätta men inte livet.

Jag kallas mister saftey av frugan.
Jag har en brandvarnare hängande på en av speglarna utanför bilen.
Överdrivet eller inte.
Det kan brinna utanför bodelen också.

Tänk om det skulle finnas samplade brandlarm i campingfordon
Brandlarm som sniffar på luften utanför.
Har funnits länge på marknaden men inte för campingfordon vad jag vet.
Det var en ide’ som jag kom på för några veckor sedan.
Åke
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Är genuint skeptisk till alla brandsläckprodukter där släckeffekten inte är provad, dokumenterad och angiven
Läser man på en brandsläckare, så anges släckeffekten men en siffra efter olika typer av materiel A-F
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Tänk att vakna mitt i natten med pulver i hela bilen.
Att hitta ut då.
Det kan nog bli en en ganska farlig situation.
Även om den löser ut av ett tekniskt fel.

Det är röken som är farligast och dödar flest.
Det är varningen för brand/ rök som är mest livräddande.
Tidig varning för brand är helt avgörande.

Bilen går alltid att ersätta men inte livet.

Jag kallas mister saftey av frugan.
Jag har en brandvarnare hängande på en av speglarna utanför bilen.
Överdrivet eller inte.
Det kan brinna utanför bodelen också.

Tänk om det skulle finnas samplade brandlarm i campingfordon
Brandlarm som sniffar på luften utanför.
Har funnits länge på marknaden men inte för campingfordon vad jag vet.
Det var en ide’ som jag kom på för några veckor sedan.
Åke
Tack för synpunkten, håller med om att synkade brandlarm vore bra.

Jag har brand/gaslarm, brandfilt och brandsläckare. Men under sängen så har jag värmaren i garaget. Börjar det brinna där, går det rätt upp i madrassen. Sen går det fort. Skulle denna utlösa, blir det i garaget. Inte inne i bodelen. Men är jag inte i husbilen, så ställer jag en vid bodelsbatteriet. Utlöser den fel, blir det ett helvete att sanera, utlöser den rätt, räddar jag kanske husbilen. Den ska alltså användas som ett komplement och främst när jag inte är där.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för synpunkten, håller med om att synkade brandlarm vore bra.

Jag har brand/gaslarm, brandfilt och brandsläckare. Men under sängen så har jag värmaren i garaget. Börjar det brinna där, går det rätt upp i madrassen. Sen går det fort. Skulle denna utlösa, blir det i garaget. Inte inne i bodelen. Men är jag inte i husbilen, så ställer jag en vid bodelsbatteriet. Utlöser den fel, blir det ett helvete att sanera, utlöser den rätt, räddar jag kanske husbilen. Den ska alltså användas som ett komplement och främst när jag inte är där.
Har du någon brandvarnare i garaget.
Jag antar om du har det så är det brandvarnare som har kommunikation med varandra.
Om en aktiveras så larmar alla.

Verkar lite otäckt med värmaren. Den borde ha varit brand isolerad kan man tycka på något sätt.

Det finns bara en nackdel med samplade brandlarm/ utrymningslarm är de har filter som behöver bytas.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Då ingen hade någon kunskap om dessa brandsläckare har jag införskaffat några och testat dom under ett halvår, lite drygt. Dom har varit monterade i Jobbilen med en smedja i. Jag satte dom, medvetet på utsatta ställen. (se bild 1 och 2) Den ena bredvid en bandslip och den andra, mitt emot ärsan. Blir ca 900 Grader Celsius där inne. Ingen av brandsläckarna har utlöst sig själva trots yttre påfrestningar. Trodde den vid ärsan skulle smälla av pga värmen, men den ska inte utlösa om det inte är tillräckligt varmt. Vilket är flampunkten för trä.

Jag har nu monterat en i husbilen (bild 3) och därmed även sänkt premien med ett par hundra om året och självrisken vid brand med 30%.

Enda anledningen till att jag gör detta inlägg är för att informera att dom finns. Jag har gjort mitt val, ni får göra ert.

20210425_144029.jpg20210425_144017.jpg20200911_124759.jpg
 
Toppen