• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brandfare ved lithium batterier

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg påtænker at anskaffe et Lithium batteri, men nu har jeg læst om brandfare ved disse batterier. Jeg har også hørt historier om brand i udrykningskøretøjer på grund af overophedede lithium batterier.

Ved google søgning kan jeg kun finde artikler om Lithium Ion batterier, der kan bryde i brand. Jeg har ikke fundet noget om brandfare ved Lithium Jernphosphat batteri (LiFePO4) batterier.

Så nu vil jeg gerne høre jer med lithium batteriet om Jeres erfaringer.

Hvilken type har I?

Hvor er de placeret i bodelen?

Hvor varme bliver de?

Har I en køleblæser monteret?

Skal der en speciel lader eller andet reguleringsudstyr til ved ladning fra solceller og bilgenerator?

På forhånd tak for Jeres oplysninger.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brandfare ved lithium batterier

LiFe har litt lavere energitetthet enn LiIon, men tåler det meste av mishandling uten å bli farlig.

Om en aksepterer et tap i kapasitet på et par prosent så kan en bruke samme lader som til blybatteri. Optimal ladning er fast spenning til strømmen synker under en grense som er avhengig av størrelsen på batteriet, ladestrømmen bør ikke overskride det som ville gi fulladning på en time.

Den lille pakken jeg har med 4 LiFeYPO4 celler på 400 Ah passet inn på plassen etter de to 138 Ah Gel som satt der fra fabrikk. De nye blir ikke varme, og får en maks ladestrøm på 100 A en kort tid fra bilens ladesystem før spenningsfallet reduserer strømmen. Elblokken gir maks 30 A og solpanelene 20 A, alle verdier ved nedtappet batteri. Til daglig er det sjelden å se ladestrøm over 15 A totalt. I praksis klarer ikke laderne å lade min pakke over 97% av fullt.
 
Toppen