• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brand i husbil

F

F.d. 53078

Guest
Angående tråden Vellinge komun

Satt och funderade på hur många bränder det uppstår i husbilar/ husvagnar Googlade lite om det fanns någon vetenskaplg utredning om detta om hur en brand sprider sig O.s.v. Då fann jag att bränder inte alls är ovanliga och att vi bör tänka mera på detta än att oroa oss för dumma bagateller. Se Länsförsäkringar som har gjort en test dock på husvagnar men husbilar är oftast byggda på samma sätt. YouTube - Snabbt brandförlopp i husvagnar
En lärorik video

Hur kan man skydda sig?
Elen verkar vara den stora boven låt en fackman se över instalationen
Man kan brandimpregnera trä och tyger Flamskydd och brandimpregnering
Brandvarnare
Gör en brand övning

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Brand i husbil

Jag har också funderat på detta med brandsäkerheten i husbilar/husvagnar. Visst blir man orolig när man hör argumenten. Men sedan börjar man fundera, varför tillåter man att fritidsbåtar lägger an reling vid reling i hamnar. Varför tillåter man att bilar parkerar, ibland många dygn , sida vid sida. Något är konstigt i argumenteringen.

MVH

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med båtar får ligga med bara en fender emellan och det verkar inte göra något och visst brinner det bra i husvagnar och husbilar men finns det några uppgifter på hur många som går upp i rök/år där flera har stått ihop så det blev en "kedjebrand" .

Sen på camping hur många kan flytta husvagnen på
några minuter och koppla få upp stödben och ingen panik alla på en gång ..

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Ett ej verklighetstroget test. Eller?

1. Alla fönster öppna i båda vagnarna ger extra syre till branden.

2. Mindre än 1m mellan vagnarna förekommer inte på den mest fullsatta campingen.

jägarn.

F

F.d. 4927

Guest

...........Mindre än 1m mellan vagnarna förekommer inte på den mest fullsatta campingen.

Jo då, det förekommer! Senast i Tobisvik, Simrishamn, där det på "tomter" liggandes mitt emot varandra var vanligt med 1meter och under, då husbilarna stod med kortändorna mot varandra,

Lasse

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Hej
En semester på väg till Holland stannade vi med husvagn i Danmark och på natten så fattade grannens husvagn eld, det var 2 m. mellan grannens vagn och en bokhäck på 1 m samt 2 m. till vår husvagn. Det spöregnade på natten och vi vaknade av att det lät konstigt utanför och 10 min. innan vår brandvarnare gick igång. När våra gasolflaskor var bortkastade från vår vagn började jag veva upp stödbenen men hettan var för stark. så vi fick rädda vad som gick att rädda. Sådana situationer är svåra att skydda sig emot men efter det så håller vi hårt på avståndet mellan husbil/husvagn och enligt polisrapporten som kom senare så var det ett el-fel som orsakade att damen blev innebränd.

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Tomas och Karin. Har ni provat att flytta husbilen utan att fälla upp stödbenen? Jag har gjort det av misstag och inget gick sönder, stöttorna fälldes upp den bit som behövdes. Jag har för mig att jag nånstans har läst att detta är en säkerhetsfunktion.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

jag har varit med om en brand på en camping och blivit varse hur kvickt det går innan allt brunnit ner att ha brandvarnare är bra och hålla tillräckligt avstånd mellan bilarna är ytterligare säkerhet, på ställplatser fins tyvär inte säkerhetstänkandet det har vi sett i sommar vi har lämnat två bra ställplatser i sommar när det började komma inn bilar och masåg hur tanklöst dom parkerar då fick vi nog, jag tycker en sån här stor klubb skulle infomera om att man skulle hålla fyra meter mellan bilarna om sen alla hde begripit det hade varit ännu bättre, att gämföra med en båthamn är ganska dumt för att båtägare är idioter behöver inte vi vara det, jag skulle järna se ställplats-vakter som odnar upp parkeingen är det fullt så är det då ärdet bara att fortsätta söka detta problemet ökar ju fer bilar som säljs.

F

F.d. 53078

Guest

När det gäller båtar så tänds dom inte lika våldsamt som en husbil dom är oftast byggda av en relativt tjock glasfiber och inredningen är byggd av massivt trä.
Det sker Ca 20 båtbränder per år mot Ca 150 husbilsbränder. Det är dessutom på förslag av brandsäkerhet att man inte får töja mer än 3 båtar i bredd.

Varför skall man jämnföra med något annat som inte är bra?
En husbil blir inte brandsäkrare av att man förtöjer båtar tätt.

Om det nu uppstår en brand i grannens husbil slösa inte tid med att dra upp stödben och veva in markiser eller annat som tar tid.

Starta bilen och kör den i säkerhet. Bättre ett par trasiga stödben och markis än en uppbränd husbil.

Den som tror att man kan köra iväg med en brinnande husbil har sett för många Amerikanska filmer röken och värmen blir outhärdig på bara några minuter.

Skulle vara intressant om en brandman kunde skriva lite om hur man skall agera det finns kanske någon bland nu över 6000 medlämmar?

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Det sker Ca 20 båtbränder per år mot Ca 150 husbilsbränder. Det är dessutom på förslag av brandsäkerhet att man inte får töja mer än 3 båtar i bredd.

Var någonstans har du fått uppgiften om ca 150 husbilsbränder per år?
Är det 150 bränder enbart i Sverige, europa eller i hela världen ?
Finns det uppgifter om brandorsaken? Exempelvis elfel eller gasolorsak?

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

Jag läste det i en internet tidning i samband med en husbilsbrand och antecknade siffran som gäller för år 2009 i Sverige för husvagnar/husbilar. Skall försöka bekräfta detta då många husbilar är lastbilsregestrerade eller personbilsregestrerade. Och kan vara en missvisande siffra.
Hur bränderna har upstått: I dom flesta fallen vet man inte, enkelt att skylla på elen. Det verkar att vara ett växande nöje att grilla bilar i sverige

Antal bilbränder, anlagda med uppsåt: 193 (1996)
331 (1997)
380 (1998)
459 (1999)
695 (2000)
839 (2001)
713 (2002)
670 (2003)
756 (2004)
969 (2005)
909 (2006)
843 (2007)
1009 (2008)

(Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap)

Man pratar om en siffra på Ca 0.2% gällande personbilar och en osäker, men mycket högre siffra gällande husvagnar/husbilar.

F

F.d. 53078

Guest

Nu hittade jag källan

Källa räddningsverket/caravan club och gäller bara för husvagnar. 150 vagnar per år
enligt en broschyr säkerhet i sommar

Citat ur broschyren:
Husvagnarna blir allt fler och allt större. I dag finns
det mer än 250 000 husvagnar i Sverige – och varje år
inträffar i genomsnitt 150 husvagnsbränder. Ofta helt i onödan. Säkerhetsmedvetandet har blivit mycket bättre hos husvagns- och husbilsägare, men det finns fortfarande mycket vi kan göra för att minska antalet olyckor, säger Sven-Gunnar Wallin, ansvarig
för trafiksäkerhetsfrågor på Caravan Club med 53 000 medlemsfamiljer.
Inom Caravan Club och andra husvagns och campingorganisationer satsar man i dag mycket på säkerhetsfrågor, bland annat genom utbildning och information.

Här i Spanien har jag ittat en osäker siffra på över 400 Husbilar/per år en siffra ifrån 2004

Toppen