• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brand i husbil

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Detta stod på wighsnews.se

Leksand: Brand i husbil

Räddningstjänst är på plats på Tällbergs camping och släcker av en husbil som börjat brinna av ännu okänd anledning. Inga människor har kommit till skada.

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Brand i husbil

Usch, OTÄCKT. Skall bli intressant att höra orsaken till branden. Tack å lov att ingen människa eller djur blev skadad. / Kurt.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Vad skönt att allt gick bra för er. Husbilen och jordiska ägodelar kan ju ersättas.........
Hälsningar Bror

F

F.d. 4380

Guest

Lider verkligen med er !
Vi har själva varit med om en brand i en personbil i samband med semester med små barn, en ny bil som gått 500mil som började brinna under färd, och vart helt utbränd.
Men vi klarade oss alla oskadda,men det tog ett tag tyvärr att smälta den chockartade händelsen.

Kram på er från Britt o Roger !!

F

F.d. 18221

Guest

Det är en god tanke att försöka ligga steget före och ha brandsläckare i bilen. Pulversläckare skitar ner men släcker alla de typer av bränder som kan förekomma i en husbil.

// Lasse

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Innan jag installerade en 2kg pulversläckare i bilen, så rådfrågade jag brandchefen. Han föreslog samma 6kg som man har hemma. "Ta den med dig när du kör!" Men jag anser att den blir för klumpig att använda i en husbil, därav 2kg. Men pulver ska det vara!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det är synd att man inte får använda halon. Lämnar inga spår, släcker mycket effektivt men tyvärr så är denna brandsläckare enbart godkänd för flygplan.

F

F.d. 4380

Guest

Dom vart förbjuda 1995 i samband med att freoner,en sorts klorförening, (CFC köldmedier), vart förbjudna i kylanläggningar, om jag inte tar fel.

Halon innehåller visst också CFC som är skadliga för ozonskicktet som skyddar oss mot farlig strålning från solen.

Roger

P

.PGS Hymer

Guest

Vi var oxå i Tällberg och såg husbilen,det var inte mycket kvar av den.Skönt att det gick bra för er att ni vaknade i tid på natten.Stämmer det att branden började i taket?

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Det är synd att man inte får använda halon. Lämnar inga spår, släcker mycket effektivt men tyvärr så är denna brandsläckare enbart godkänd för flygplan.

Och även tillåtna in militärfordon (tex stridsfordon och stridsvagnar) eftersom det inte finns bättre och effektivare, och där kan det ju brinna en aning om olyckan är framme.

.... men det var en utvikning utanför husbilsvärden... :D

F

F.d. 11686

Guest

Hej Der är barnbarnet igen. Jag skulle bara tala om att de nu har en ny husbil, det dlev en ford, och de ska åka till småland över julen med den.
Ha der bra och God jul och gott nytt år:snowman-1-icon:

Toppen