• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brand husbil

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Så här såg det ut på en av ställplatserna som finns i Köping. Jag googlade om vad som hade hänt.
Den 28 juli på eftermiddagen hade en husbil börjat att brinna. Ingen hade skadats.

Hispig som jag är tog jag bort den portabla brandvarnaren som jag hade vid LFP batteriet och hängde på en av backspeglarna.

Kanske Peter K vet vad som har hänt.

IMG_20240731_171707.jpeg

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så här såg det ut på en av ställplatserna som finns i Köping. Jag googlade om vad som hade hänt.
Den 28 juli på eftermiddagen hade en husbil börjat att brinna. Ingen hade skadats.

Hispig som jag är tog jag bort den portabla brandvarnaren som jag hade vid LFP batteriet och hängde på en av backspeglarna.

Kanske Peter K vet vad som har hänt.
Du har sett en brand, som gjort att du tagit bort en brandvarnare!? Snälla, förklara för en normalt trögtänkt skåning!

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Du har sett en brand, som gjort att du tagit bort en brandvarnare!? Snälla, förklara för en normalt trögtänkt skåning!
Jag har också en brandvarnare placerad uppe vid taket. Som man bör ha, borde vara ska ha. Den skulle jag aldrig någonsin ta bort. Den är helig.

Jag satte in ett LFP batteri i ett ganska trångt utrymme i år. Det är där jag har den portabla brandvarnaren, ska bli en fast monterad nästa år. Det kan även vara bra att få en varning om att det brinner utanför bilen också och inte bara i bodelen.

Jag har tidigare haft den portabla brandvarnaren hängande i backspegeln i flera år.
Min sambo brukade kalla mig för MR SAFTEY.

Från Solnabo till en skåning.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ingen aning när eller vad som hänt, ändå ligger ställplatsen bara ett par hundra meter från mitt garage, ska kolla i lokalblaskan ifall det finns en notis.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ingen aning när eller vad som hänt, ändå ligger ställplatsen bara ett par hundra meter från mitt garage, ska kolla i lokalblaskan ifall det finns en notis.
Det gjorde mig orolig är att det hade varit tre till bränder i juli i år.
Misstänkt anlagda som jag tolkade det när jag googlade.
Jag är ganska källkritiskt när jag googlar men jag blev ändå orolig.

Jag vet att du är starkt bidragande till att ställplatserna kom till.
Bra gjort.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Så du hoppas att en brandvarnare, upphängd i fria luften på 1,5 meters höjd, ska varna för en brand 4 meter bort?
Du borde nog kallas MR OPRIMIST.
Pålle
Om det blåser mot min bil så kan det fungera. Tidig varning är lika med större chans att klara sig, det är inget nytt. Har man öppnat fönstren kommer röken även in i bilen och brandvarnaren inne i bilen aktiveras. Brandförloppet kan vara blixtsnabbt.

Toppen