• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brand&gasvarnare

bamsbo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
23588
Medlemskap
2024
Hej BAMSBO nya medlem.
Har en undran om brand eller gasvarnare till husbil.
Finns det något som man bör tänka på.Vad ska man ha.
// BAMSBO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Brand&gasvarnare

Hej och välkommen, det finns ju en hel del varnare, och vad man plockar in i husbilen beror ju lite på vad man behöver eller tror sig behöva.

En vanlig brand/rökvarnare är ju aldrig fel att ha i taket, husbilen är ju relativt liten i utrymmet så en och annan felvarning kan man ju få vid matlagning men det är ju ok. som koll på att det funkar.

Sedan finns det olika meningar och olika bra-att-ha larm.

Ett kolmonoxidlarm högt monterat som varnar för dåligt brinnande låga och ofullständigt förbränning med giftiga gaser som följd tycker jag är en bra grej. Det är så känslig att i rejäl köbildning med bilen kan den protestera för att luften inne i bilen inte anses helt ok. att andas.

Ett larm nära golvet som varnar för läckande gasol kan nog också vara bra att ha men bör ändå kombineras med lite utbildning på att lätt självkolla ibland så att systemet är tätt.

Sedan har man den klassiska undran med narkosgasvarnare.... De som är utbildade inom yrket att söva folk inför en operation hävdar att det inte går att söva folk inne i en husbil, antingen blir man inte sövd eller också dör man, för det går inte att spruta in rätt mängd i ett så stort utrymme.
En del hävdar att de har blivit sövda och rånade, så det är nog läge för en egen bedömning om den investeringen, kanske några extra säkerhetslås som spärrar dörrarna helt är en bättre investering.

Man skall också vara lite observant på prissättningen.
En produkt som säljs för 800:- hos en husbilshandlare kan säljas för 280:- någon annan stans, och då får man t.o.m. en 230V till 12V adapter med på köpet till exakt samma produkt.

Kanske inte en helt bra vägledning :oops:, men man måste i viss mån själv avgöra vad man är rädd för och tror skall kunna hända, och köpa varnare därefter.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50734

Guest
Hej BAMSBO nya medlem.
Har en undran om brand eller gasvarnare till husbil.
Finns det något som man bör tänka på.Vad ska man ha.
// BAMSBO

Tänk på att montera din gasvarnare nära golvet då gasol är tyngre än luft och sjunker till golvet. Följ dock alltid tillverkarens instruktioner. Jag och min man hittade vår gasvarnare här - vi valde den som finns hos garden store, och vi är jättenöjda. Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I en husbil anser jag att man bör ha en brandvarnare med pausfunktion, så att man tillfälligtvis kan slå ifrån den när man lagar mat. (Påslagning sker automatiskt efter ett visst antal minuter, så det är inte någon risk att man glömmer aktivera den igen.)

Googla på "brandvarnare pausfunktion", så hittar du många inköpsställen.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen