• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra skrift om ellära

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fick syn på en skrift från Victron https://www.victronenergy.com/upload/documents/Wiring-Unlimited-EN.pdf . Det är en ganska fullständig genomgång på engelska av ellära och elsystem. Både 12V och 230V med fokus på Victrons produkter förstås. Man får ha klart för sig att den försöker beskriva "allt" så man måste veta vad som är relevant för husbilar respektive i Sverige (Vi har 230V distribution enligt TN-C på sidan 50 som exempel).

Klart läsvärd.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bra information Hans.
Kan nog höja kompetensen och säkerheten i och runt våra husbilar.

TN-C ( 4-ledarsystem) och TN-S ( 5-ledarsystem) är de elnät som vi kommer i kontakt med.
Gamla elstolpar är det nog TN-C. Det finns vissa risker med TN-C.
Ett kabelbrott t.ex. i marken eller stolpen ( PEN-ledaren) kan få ganska otäcka konsekvenser. PEN-ledaren är nolla och skyddsjord som går genom samma ledare i kabeln.

Det är därför jag undviker gamla elstolpar med vanlig stickkontakt som lutar mycket.

Åke
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bra information Hans.
Kan nog höja kompetensen och säkerheten i och runt våra husbilar.

TN-C ( 4-ledarsystem) och TN-S ( 5-ledarsystem) är de elnät som vi kommer i kontakt med.
Gamla elstolpar är det nog TN-C. Det finns vissa risker med TN-C.
Ett kabelbrott t.ex. i marken eller stolpen ( PEN-ledaren) kan få ganska otäcka konsekvenser. PEN-ledaren är nolla och skyddsjord som går genom samma ledare i kabeln.

Det är därför jag undviker gamla elstolpar med vanlig stickkontakt som lutar mycket.

Åke

TN-C är ju det som finns i vanliga enfaniljshus, det var därför jag pekade på det som ett exempel.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Förtydligande: 4-ledarsystem fram till huset sedan 5-ledarsystem inne i huset. Jag tror nog också de flesta platser med elstolpar har 4-ledarsystem fram till platsens elskåp för att sedan gå över till 5-ledarsystem. Stora campingar med egen transformator (finns dom?) kan nog ha femledarsystem ända från transformatorn.

MVH
Hans
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Gjorde en lägenhetsbesiktning på el en gång.
Nyuppsatta jordade vägguttag i hela lägenheten.
När jag mätte med multimetern hade jag 230v mot både nolla och jord (som sig bör).
Men eftersom jag har en misstänksam natur plockade jag bort ett uttag.
Där satt en bygel mellan nolla och jord.
Så får man göra sa ägaren, de är ju ändå hopkopplade i elcentralen......
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Gjorde en lägenhetsbesiktning på el en gång.
Nyuppsatta jordade vägguttag i hela lägenheten.
När jag mätte med multimetern hade jag 230v mot både nolla och jord (som sig bör).
Men eftersom jag har en misstänksam natur plockade jag bort ett uttag.
Där satt en bygel mellan nolla och jord.
Så får man göra sa ägaren, de är ju ändå hopkopplade i elcentralen......
Sparade på kablar, vad ska man säga.
Gul/gröna tändtrådar, maskerad gul/ grön med tejp använd som fas och mycket mer.
En gång såg en jag en person som hade agerat elektriker, han trodde det.
Han fixade en sladd till motorvärmaren. Gissa hur den var gjord.
Två han kontakter.

När man skruvar med starkström måste man alltid kolla att det är spänningslöst. Viktig viktigt.

Med ett godkänt instrument. Inte med en skruvmejsel med en lampa i.
Inte använda Fasen instrument, duger bara att kolla gängsäkringar.

När man är klar med det man har skruvat med mäter man igen.
Att det finns jord, sumrar jord mot jord.

Ett viktigt moment som det missas med är: slå på föremålet, ställ in instrumentet på mätning AC. En mätsticka mot höljet som är jordat. Den andra mot jord tex i ett jordat uttag. Är det 230V, livsfarligt.

Dödsfall har tyvärr inträffat pga att det sista momentet inte gjordes.
Den installationen var utförd av en behörig installatör.
Det var en elradiator, på den tiden 380V, 2 faser, 3 ledare.
Ena fasen var kopplad till jord.

Åke
 
F

F.d. 22252

Guest
En ellärare som gjorde jobb vid sidan kapade starkströmskabel i en fabrik utan att kontrollera att den var strömlös. Han hade tur med bara lite brännskador. Hade elever som kom efter honom när dom slutat min utbildning och fick göra om alltihop.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sparade på kablar, vad ska man säga.
Gul/gröna tändtrådar, maskerad gul/ grön med tejp använd som fas och mycket mer.
En gång såg en jag en person som hade agerat elektriker, han trodde det.
Han fixade en sladd till motorvärmaren. Gissa hur den var gjord.
Två han kontakter.

När man skruvar med starkström måste man alltid kolla att det är spänningslöst. Viktig viktigt.

Med ett godkänt instrument. Inte med en skruvmejsel med en lampa i.
Inte använda Fasen instrument, duger bara att kolla gängsäkringar.

När man är klar med det man har skruvat med mäter man igen.
Att det finns jord, sumrar jord mot jord.

Ett viktigt moment som det missas med är: slå på föremålet, ställ in instrumentet på mätning AC. En mätsticka mot höljet som är jordat. Den andra mot jord tex i ett jordat uttag. Är det 230V, livsfarligt.

Dödsfall har tyvärr inträffat pga att det sista momentet inte gjordes.
Den installationen var utförd av en behörig installatör.
Det var en elradiator, på den tiden 380V, 2 faser, 3 ledare.
Ena fasen var kopplad till jord.

Åke
Jag dog, nästan, i höstas pga en slarvig elektriker.
Fick åka plingplång taxi med hjärtflimmer och tillbringa en natt på plåsterhuset.
Vi skulle mäta strömmar på nyinstallerade takfläktar.
Skruvade ur skruvarna ur locket på arbetsbrytaren (med isolerad mejsel) sedan skulle jag skruva ur det sista och ta av locket då small det mellan min hand och knä.
Stod på knä på en plåtklädd skorsten på 7:e våningen (som tur är med gångbrygga på skorstenen och fallskydd på mig) och föll baklänges ner på taket, 2m nedanför.
”Elektrikern” hade inte varit tillräckligt noggrann, han hade dragit en av skruvarna i brytaren genom höljet på den matande fasledaren vilket gjorde att skruven var strömförande.....
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag dog, nästan, i höstas pga en slarvig elektriker.
Fick åka plingplång taxi med hjärtflimmer och tillbringa en natt på plåsterhuset.
Vi skulle mäta strömmar på nyinstallerade takfläktar.
Skruvade ur skruvarna ur locket på arbetsbrytaren (med isolerad mejsel) sedan skulle jag skruva ur det sista och ta av locket då small det mellan min hand och knä.
Stod på knä på en plåtklädd skorsten på 7:e våningen (som tur är med gångbrygga på skorstenen och fallskydd på mig) och föll baklänges ner på taket, 2m nedanför.
”Elektrikern” hade inte varit tillräckligt noggrann, han hade dragit en av skruvarna i brytaren genom höljet på den matande fasledaren vilket gjorde att skruven var strömförande.....
Usch, ruskigt.
Hur i hela friden skall man kunna skydda sig mot sån't.

MVH
Hans
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack skalman52, kanon sammanfattning av victron, fullspäckat med otroligt välgjorda illustrationer. Mycket av det beskrivna har jag fått lära mig från olika källor och här finns allt serverat på ett fat! Känner igen mig i mångt och mycket när jag bytte till Litium batterier, installerade BMV-702, lade till ytterligare laddare, ändrade befintlig kabeldimension till rätt mm2, o.s.v... Är verkligen glad för din länk!

En av mina favoriter:
1600244048168.png
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag dog, nästan, i höstas pga en slarvig elektriker.
Fick åka plingplång taxi med hjärtflimmer och tillbringa en natt på plåsterhuset.
Vi skulle mäta strömmar på nyinstallerade takfläktar.
Skruvade ur skruvarna ur locket på arbetsbrytaren (med isolerad mejsel) sedan skulle jag skruva ur det sista och ta av locket då small det mellan min hand och knä.
Stod på knä på en plåtklädd skorsten på 7:e våningen (som tur är med gångbrygga på skorstenen och fallskydd på mig) och föll baklänges ner på taket, 2m nedanför.
”Elektrikern” hade inte varit tillräckligt noggrann, han hade dragit en av skruvarna i brytaren genom höljet på den matande fasledaren vilket gjorde att skruven var strömförande.....
Oj oj. Läskig olycka.
Hoppas att du har återhämtat dig ordentligt efter olyckan.

Så många arbetsbrytare som jag har stängt av under åren.
En sånt elfel har jag aldrig ens funderat på och räknat med.
Tack för att vi fick reda på det.

Åke
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
N1XV
Har du en fråga om det vi har skrivit.
Vi kanske kan svara på den.
Nä, men jag förstår inte din oro för att sakna jorden till ett schuko uttag. Det är ju helt ofarligt, det måste ju till en sak till. Ett fel i den anslutna utrustningen. Att skriva om TN-C och TN-S här når inte många medlemmar. Men i detta resonemang med en framtida elolycka så lyfte jag N1XV som är helt okej att förlägga i mark. Beroende på grävskada så kan den bli riktigt läskig. Har du en mätpenna typ Phasen och den lyser på stupröret och fasadmätarskåpet. Så är det lämpligt att öppna fasadmätarskåpet med isolerad spetstång.
 
Toppen