• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra saker att göra under Covid-19 karantän

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tja, vad ska man säga om hur fördriva tiden för att undvika känslan av instängdhet, jag skulle vilja kalla det för hem-klaustofobi. Här kommer mitt första förslag på vad jag har tänkt att göra under återstående 13 dagars karantän efter hemkomsten från Spanien!

1) Jag ska våt-slipa alla mina köksknivar som börjat bli slöa (tidsåtgång: ca en vecka)
2) En annan självklarhet är att starta ny omgång surdegs-grund för att kunna baka ”riktiga” baguetter (tar ca 5 dagar)
3) Köpa pasta, NEJ tack! Den ska göras hemma, med eller utan pastamaskin. Finns det bättre pasta än färsk hemmagjord sådan?
4) ?

Ös på bara, hur har du tänkt att fördriva tiden när/om du har gott om den? Dela gärna dina idéer med oss ”tids-oberoende” och ”karantän-dömda” sådana... : )
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Plockar fram Jul-attiraljerna igen! Eventuellt tar jag in julgranen också (har siktat en fin i min grannes skog)! Alla vet hur mycket tid det tar att klä granen och sätta upp julbelysningen igen!
Sedan är det bar att vänta. Sista Jul kanske?:santa-2-icon:
Jul(ian)tomten.:p
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Eller toppdressa som fått vänta några år. 21 säckar blev det. Visa bilaga 190826


Gräsmattor ska man vårda.:)
Nu har jag inte läst allt på den nya hemsidan men nästan allt som han skriver i boken fanns med på den gamla hemsidan.
Jag läser hellre i boken!

Min guru är det i alla fall då det gäller gräsmattor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, eftersom allt som brukar locka, och göra att man hellre åker hemifrån i stället för att göra nytta hemma är inställt, så ger det ju tid att i lite lugnare takt ta hand om saker som släpar efter...........

Klippa fruktträd i lugn och ro och lite kraftigare än vanligt.
Div. annat i trädgården.
Försöka hänga upp lite av färgen som tillbringat allt för lång tid i burkarna i stället för på husväggarna.
Fixa gräskanter mot gruset.
Köpa några kubik gårdsgrus.
Byta ut lite av en slipersmur.
M.m.

Försöka att tömma en full tank på en av bilarna så man kan fixa läckande tankarmatur.
Byta spridare på Jeep'en.
Ev. montera skärmbreddare på Jeep'en så däcken hamnar innanför skärmkanterna.
Tillverka ett nytt rostfritt avgassystem till Jeep'en.
Bygga nytt "elblock" till husbilen och dra om nytt elsystem till allt som har med generatorladdning, Ctekladdning 230V och 12V 250 dualladdning att göra.
En rejäl maskinpolering av husbilen.

Städa och omorganisera garaget/verkstaden.

M.m.

Det får räcka så.

Jag måste väl tillägg att ju mer av detta jag förhoppningsvis inte kommer att hinna, ju gladare kommer jag för en gångs skull att bli.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Marra64

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Piteå
HBK-Nr
27378
Medlemskap
2023
I bland önskar jag att jag också fick vara i karantän (men bara ibland) för då hade man åtminstone varit ut med husbilen en sväng. Nu vet men inte hur det blir. Semesterledigheten är indragen för tillfället och till påsk ska vi jobba minst 2 dagar var i mitt team. Lycka till och få inte hemmasjuka. (Ett annat ord för lappsjuka som vi säger)Och tänk på hålla avstånd!! Både i trafiken och i affären. Tvätta händerna och använd handskar.
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Att begränsa nära kontakter som folkhälsomyndigheten förespråkar, påminner om det vanliga livet för många människor på den glest befolkade landsbygden i norra Norrland. Själv sysselsätter jag mig med att bygga skattlådor och ramar till mina bisamhällen. De behöver mer utrymme när blomningen kommer igång närmare midsommar. Risken för svärmning ökar om de känner sig trångbodda och då kan de uppfatta grannens skorsten som det bästa bostadsalternativet.
Skaren gör det möjligt att ta långa promenader utan att träffa någon annan människa, på gott och ont, men det är väl så vi ska leva några veckor framöver.

Collage_Fotor.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vilka fantastiska lösningar under en orolig och oviss tid. Det är något speciellt med just husbilsfolket, ett gäng så kallade ”do:er”, människor som gör saker & löser problem istället för att skapa sådana, alltid igång och ser framåt, inte bakåt! Tänk bara på hur många år HBK-medlemmars-kunskapsdatabanken har? Helt otroligt...

Dags för något avstressande som jag snappade upp på nätet:
1585488337263.png
 
Toppen