Sv: Bra köp för förstagångsköpare?
Tack Anders!
Var kan man hitta upplysningar om Fiats brister. Om jag förstod säljaren rätt är det ett Fiatchassie med 146 Hkr-motorn.
Har läst någonstans? om 5:e växeln, men har aldrig förstått vari felet ligger och hur ofta det förekommer.
Detta med 5:an gäller nog endast de lite äldre bilarna , efter att de bytt låda tidig 2000 tal tror jag detta problem försvann , har du backen under 5:an är det strul lådan sitter den bredvid 1:an tror jag problemen är lösta.
Det som händer med 5:an är att synkningen ballar ur samt att femman hoppar ur , man kan tydligen köra vidare på de andra växlarna.
Det som görs med den äldre lådan är att man byter utväxlingen så bilen varvar ca 400 mer i 90 och då är problemet löst , nu har du en bil som orkar mer i backarna och du behöver ej vara rädd för att köra under 80 som man inte skall göra på 5:an innan byte.
Är man kunnig så byter man detta drev på ett par timmar och kostnad på drevet från tyskland ligger under 2000 spänn , alternativt lämnar man in bilen på Bossings i Linköping men då kostar samma byte ca 8 papp men då tror jag även synkningen byt , det behövdes ej i min bil.
Min bil hade endast gått 3000 mil när femman pajjat och jag kan inte fatta varför dåvarande ägare ej bytte till annan utväxling.
VIKT
Kolla noga detta med vikt .
Vår gamla 99 som vi håller på att byta ut har en lastvikt på 520 kg , men i denna vikt skall man räkna med 130 kilo vatten , Gasoltub , redan där har ca 150 kilo försvunnit .
Sedan cyckelställ ca 10 kg , takräck 10-15 kg, markis ca 20 kg även detta är last.
Bilen vi har är en Solifer 644 godk för sex pers.
Jag provvägde den förra veckan och då låg vi på exakt max vikt , men det var utan våra 2 barn och ytterligare 2 skall ju få sitta i den.
Den nya bilen -09 därimot har andra regler vad det gäller tjänstevikt.
I tjänstevikten skall 90% bensin 90% Diesel , 1 förare , 2 gasoltuber och sladdvinda räknas in , så på den stämmer det med lastvikt , är det 500 kg så är det .
MVH
Mats o Cilla