• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra köp för förstagångsköpare?

Sillpatte

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4884
Medlemskap
2025
Frun och jag säljer nu huset och flyttar ut till sommarstugan. Har hittat en Burstner 640 i Elegance på Blocket. Kan det vara något att tänka på? Vi har tittat på Blocket så vi nästan blivit vindögda.
Är det någon som har erfarenhet av den modellen?:swoon:

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bra köp för förstagångsköpare?

Hej.

ursäkta om jag lägger mig i, men är ni förstagångsköpare?
Om så är fallet så ta med någon som har gjort husbilsaffärer förut och är insatt! Lita INTE på vara sig privat eller en försäljare på en firma utan var rädd om era pengar! Utbudet är stort :wink:
Några punkter från mig som jag tycker är extra extra viktigt!
1
LASTVIKTEN bör var tillräcklig, minst 450kg enl min uppfattning.
2
FUKT
3
LÄS detta forum noga och se vad som är värt att kolla på just chassiet som den husbilen du är intresserad av är byggd på! Är det ett Fiatchassie så leta här efter vanlige fel och brister på det ! Samma om det är Renault, Mercders o.s.v.
4
Försök kolla upp den aktuella bilens historia för att få en uppfattning om hur den är skött.
Ja, det finns säkert massor av knep för att göra en bra husbilsaffär och jag misstänker att det blir flera tips här på tråden;)

Fast är ni kanske lite ovana vid husbilar så sök hjälp av någon som är van och vet vad han/hon skall kolla på eller kolla upp.

Ursäkta en besservisser men köpa husbil är inte lätt!

Anders

Sillpatte

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4884
Medlemskap
2025

Tack Anders!
Var kan man hitta upplysningar om Fiats brister. Om jag förstod säljaren rätt är det ett Fiatchassie med 146 Hkr-motorn.
Har läst någonstans? om 5:e växeln, men har aldrig förstått vari felet ligger och hur ofta det förekommer.

F

F.d. 50069

Guest

Hej igen!
Det bästa ni kan göra är att söka här på forumet! Ni lär hitta massor av info om ni bara tar er tid!
Försök få reda på reg.numret på husbilen och gå in på =

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Där kan ni sålla bort husbilar med för låga lastvikter! Ta det som ett första steg i ursållningen:(.

Det är lite svårt att ge råd utan att veta om er tidigare erfarenhet, risken är ju att man låter lite högtravande:cool:!

Fast är ni oerfarna så säger jag återigen.......TA HJÄLP av någon som har erfarenhet!
Såg att ni bor i Malmötrakten! Det borde väl gå att få någon här på forumet som finns lokalt att ställa upp mot en vettig ersättning, eller hur ?
Detta kan betala sig om och om igen!

Trots allt så är det ju kanske så för er som för många andra att man kanske har sålt sitt färdigamorterade hus och vill ha det gott i framtiden och då skall man inte behöva reta sig på ett felköp.

Anders

J

Jimbo

Guest

Mycket goda råd av föregående talare.

Ett litet tips från mig är att införskaffa en egen fuktmätare. (Clas Olsson har en som fungerar bra för 699:)
Lita inte på uppvisade fuktprotokoll utan ta er tid att krypa runt i bilen rejält och mät på utsatta ställen.

Just denna mätare "sparade" mig ca 100,000:- på en, enligt annonsen "mycket fin" husbil. Annonsen ligger förövrigt ute på blocket nu igen.... Bilen var kraftigt fuktskadad på 4 ställen som naturligt vis inte säljaren hade en aaaaning om. Undrar om han har en aning nu när han annonserar igen......

Sånt gör en ilsken..... så, lita aldrig på en säljare utan ta hjälp av kunniga bekanta om du inte själv besitter erforderlig kompetens.

Hittade själv en riktig pärla efter att ha backat ur ovan nämnda affär.

Den som söker han finner....

/Jimbo

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5898

Guest

Tack Anders!
Var kan man hitta upplysningar om Fiats brister. Om jag förstod säljaren rätt är det ett Fiatchassie med 146 Hkr-motorn.
Har läst någonstans? om 5:e växeln, men har aldrig förstått vari felet ligger och hur ofta det förekommer.

Detta med 5:an gäller nog endast de lite äldre bilarna , efter att de bytt låda tidig 2000 tal tror jag detta problem försvann , har du backen under 5:an är det strul lådan sitter den bredvid 1:an tror jag problemen är lösta.

Det som händer med 5:an är att synkningen ballar ur samt att femman hoppar ur , man kan tydligen köra vidare på de andra växlarna.
Det som görs med den äldre lådan är att man byter utväxlingen så bilen varvar ca 400 mer i 90 och då är problemet löst , nu har du en bil som orkar mer i backarna och du behöver ej vara rädd för att köra under 80 som man inte skall göra på 5:an innan byte.
Är man kunnig så byter man detta drev på ett par timmar och kostnad på drevet från tyskland ligger under 2000 spänn , alternativt lämnar man in bilen på Bossings i Linköping men då kostar samma byte ca 8 papp men då tror jag även synkningen byt , det behövdes ej i min bil.

Min bil hade endast gått 3000 mil när femman pajjat och jag kan inte fatta varför dåvarande ägare ej bytte till annan utväxling.

VIKT
Kolla noga detta med vikt .
Vår gamla 99 som vi håller på att byta ut har en lastvikt på 520 kg , men i denna vikt skall man räkna med 130 kilo vatten , Gasoltub , redan där har ca 150 kilo försvunnit .
Sedan cyckelställ ca 10 kg , takräck 10-15 kg, markis ca 20 kg även detta är last.
Bilen vi har är en Solifer 644 godk för sex pers.
Jag provvägde den förra veckan och då låg vi på exakt max vikt , men det var utan våra 2 barn och ytterligare 2 skall ju få sitta i den.

Den nya bilen -09 därimot har andra regler vad det gäller tjänstevikt.
I tjänstevikten skall 90% bensin 90% Diesel , 1 förare , 2 gasoltuber och sladdvinda räknas in , så på den stämmer det med lastvikt , är det 500 kg så är det .

MVH
Mats o Cilla

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Hej!

Minuppfattning när det gäller lastvikten så räcker inte 450 kg, jag tycker att den skall ligga på min 600 kg om man vill ha med cyklar och mycket annat som krävs för att vara fullt utrustad.

Mvh

Bosse

Toppen