Sv: Bra husbilshandlare
Hej Pilot, ett bra initiativ att ta upp detta ämne, jag är förvissad om att det är ett "träskområde" för många husbilister! Jag har själv köpt och fått levererat 4 olika nya husbilar under de senaste 10 åren, alla har legat i kostnadsintervallet 750 - 1.250Tkr. Denna felfrekvens tycks fö ha blivit en accepterad "standard" på marknaden för påbyggnadsdelen, min senaste erfarenhet/leverans var en Hobby 75TL från Forsbergs, under 2012!
Fel(?) ja de har funnits med på alla mina bilar, trots att de levererats av sk bra "husbilspåbyggare" av flera märken! Antalet fel/bil har legat mellan 30 och ända upp till 50+, i det senare fallet slutade jag att räkna/dokumentera felen och säljaren fick ta tillbaka husbilen ... !
Slutsats, jag påstår att inte någon av i varje fall dessa husbilstillverkare har haft tillräcklig konstruktions- och byggkvalite, speciellt map rätt pris! Orsak, påbyggare är var och en oftast för små för att orka bara erforderlig kompetens i form av kvalificerade medarbetare (sådana växer inte på träd och därför tas olika "genvägar (= sparar in på saker och ting som borde göras)" på väg till kund).
Det är jämförelsevis för stor kvalitetsskillnad mellan storserietillverkarnas drivline- och chassiedelar kontra på-(små)byggarnas "arbetsinsatser", det är ju på påbyggarnas område som de flesta "(ofta skit-)felen" återfinns. Mot denna bakgrund är det otroligt viktigt för oss köpare att kunna förlita oss till en seriösa slutleverantörer (säljande företag) med bra verkstadskapacitet, kunnande och bevisad vilja att ta hand om det som behöver åtgärdas och sådant tycks alltid finnas!
I slutänden vill man ha "valuta för pengarna", dvs förväntad kvalitet. Dvs kostar husbilen mer än andra bilar så bör man kunna förvänta sig bättre kval på spec påbyggnadsdelar, liksom på säljarens eftermarknadsservice! Efter leverans tror jag att man blir mest förbannad på oproffsiga eftermarknadsåtgärde/inkl service där tillräcklig kompetens saknas hos säljaren (det är ju inte bara att sälja själva bilen, eftermarknadskonceptet hör till och är otroligt viktigt)!
Av de säljande företag som jag träffat på har alla varit bra med att klara ut det affärsmässiga men verkstadsresurserna har ofta uppvisat bristande kompetens i sitt arbete (timfaktureringen gäller ju för kompetent folk). Bäst hittills har Forsbergs/Hyssna lyckats i mina ögon, "dels bara ett 30-tal fel" på min Hobby från 2012 och deras numera tillsatte eftermarknadschef tycks fungera utmärkt ihop med resten av Forsbergs organisation - ett bra teamarbete som fungerat utmärkt genemot mig, helt utan tjafs!