• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra husbilshandlare

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Man läser ibland om dåligt bemötande och andra svårigheter med husbilshandlare här på forumet, därför tycker jag att man även kan "lyfta" det som är bra oxå, jag tänker närmst på "Husbilar i Pukavik" som drivs och ägs av Rikard Nilsson. jag köpte en sprillans ny Burstner hos honom i augusti 2010 och som i de flesta fall så finns det alltid några småproblem som uppstår, Rikard har alltid varit snabb att åtgärda dessa även när "problemet" har varit i gråzonen har han alltid tagit på sig ansvaret och åtgärdat utan prut och prång!
Heder åt sådana handlare, där återkommer man gärna!:)

Mvh
Pilot

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025
Sv: Bra husbilshandlare

Har bra erfarenhet av Forsbergs Fritidcenter. Vid avhämtning av husbilen fixades de fel som hittades vid genomgången.
Efter beställning av reservdelar för hemleverans har det blivit rätt och snabbt levererat. Till skillnad från annan leverantör i mina hemtrakter.
Har ringt med frågeställningar och alltid fått proffsig hjälp.

Har även goda erfarenheter av Bossings, BLD husbil o bil, där jag numera köper tillbehör och reservdelar.

F

F.d. 17667

Guest

Något vi som konsumenter alltid har nytta av är andras erfarenheter av olika försäljare.

Därför tror jag att vi som medlemmar skulle ha nytta av, då vi köper husbil alternativt ska byta husbil, en sammanställning på våra erfarenheter av olika husbilsförsäljare.

Jag menar då inte flera långa och svåröverblickbara forumtrådar utan en enkel sammanställning där t.ex. husbilsförsäljares namn listas i vänster kolumn och möjligheten att, efter erhållen erfarenhet, t.ex. kunna sätta konsumentbetyg i högerkolumnen med 1-5 stjärnor.

Om 10-15 husbilsköpare har samma uppfattning om en husbilsförsäljare, dvs 4-5 stjärnor eller 1-2 stjärnor, så får man i alla fall en indikation.

För att undvika att någon röstar mer än en gång på samma husbilsförsäljare, så bör designen vara sådan att det inte medges att man kan rösta mer än en gång per försäljare.

Jag utgår naturligtvis från egen erfarenhet som konsument då jag konstaterar att sådan sammanställning skulle gagna mig vid nyköp eller då det är dax att byta husbil.

Det finns redan på internet olika sammanställningar på olika företag och med lite tid skulle man få fram det jag efterlyser, men en för oss medlemmar och husbilsägare mer anpassad lista tror jag skulle vara till hjälp.

Det var bara en liten idé jag fick då jag lite här och var i olika trådar ser hur nöjda respektive besvikna medlemmar blivit vid kontakt med olika husbilsförsäljare.

Det finns säkert någon "händig" webbdesigner som skulle kunna snickra ihop detta om tid och intresse finns förstås.

F

F.d. 52908

Guest

Var också i Pukavik och tänkte köpa bil. Men efter det dåliga bemötandet ändrade jag mig och åkte till Husvagnsexpo och handlade. Fin bil och tillmötesgående försäljare. Kommer nog inte att besöka affären i Pukavik i framtiden.
Sören

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Något vi som konsumenter alltid har nytta av är andras erfarenheter av olika försäljare.

Därför tror jag att vi som medlemmar skulle ha nytta av, då vi köper husbil alternativt ska byta husbil, en sammanställning på våra erfarenheter av olika husbilsförsäljare.

Jag menar då inte flera långa och svåröverblickbara forumtrådar utan en enkel sammanställning där t.ex. husbilsförsäljares namn listas i vänster kolumn och möjligheten att, efter erhållen erfarenhet, t.ex. kunna sätta konsumentbetyg i högerkolumnen med 1-5 stjärnor.

Om 10-15 husbilsköpare har samma uppfattning om en husbilsförsäljare, dvs 4-5 stjärnor eller 1-2 stjärnor, så får man i alla fall en indikation.

För att undvika att någon röstar mer än en gång på samma husbilsförsäljare, så bör designen vara sådan att det inte medges att man kan rösta mer än en gång per försäljare.

Jag utgår naturligtvis från egen erfarenhet som konsument då jag konstaterar att sådan sammanställning skulle gagna mig vid nyköp eller då det är dax att byta husbil.

Det finns redan på internet olika sammanställningar på olika företag och med lite tid skulle man få fram det jag efterlyser, men en för oss medlemmar och husbilsägare mer anpassad lista tror jag skulle vara till hjälp.

Det var bara en liten idé jag fick då jag lite här och var i olika trådar ser hur nöjda respektive besvikna medlemmar blivit vid kontakt med olika husbilsförsäljare.

Det finns säkert någon "händig" webbdesigner som skulle kunna snickra ihop detta om tid och intresse finns förstås.

Låter bra men, erfarenheten från tidigare trådar här gällande olika handlare är att när någon i HBK klagar på en handlare så finns det genast några som omedelbart träder fram och försvarar samma handlare. Sen är det också så att vi har så olika krav och förväntningar på vad vi kan få/erbjudas i form av service o.d, så det är nästan omöjligt att ge en rättvisande bild av handlaren. Inte att förglömma att vi kan få en stämning på klubben för förtal om det spårar ur. Ja det var lite tankar om detta. Tycker det är bra när någon råkat illa ut och beskriver detta konkret. Då går det att bedöma vad detta betyder för mig. Sen är det också personberoende hos handlaren, jag tex har både bra och mindre bra erfarenheter hos Hymercenter Örebro/Ängelholm beroende på vilken person som hanterade mitt ärende.

F

F.d. 17667

Guest

Jo, nog är det så att man bildar sig en egen uppfattning till slut, men först efter olika intryck såväl egna som andras.

Jag inbillar mig dock att även husbilsförsäljare "rör sig" på dessa forum och en sammanställning likt den jag skriver om skulle förhoppningsvis få dem att vilja prestera kundvänligt.

Senast redigerad av en moderator:

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Det är nog väldigt spridda åsikter om de flesta handlarna. Redan nu i början på denna tråd finns det olika åsikter om Pukavik tex.

Hobbyloj har fått sina reservdelar levererade snabbt från Forsbergs, jag var där och beställde lite reservdelar i september 2012 som jag skulle få inom två veckor. Efter ytterligare ett besök, två telefonsamtal och ett antal mail (som jag för övrigt inte får svar på) har jag fortfarande inte fått mina reservdelar.

/Per

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Köpte i höstas vår första husbil (begagnad) på Husbilslandet utanför Kristinehamn. Kan bara ösa beröm över Jonas, Niklas och övriga. Fick mycket god hjälp vid val av husbil som skulle passa nybörjare som inte ens visste hur den skulle användas, inga försök att sälja nåt dyrare eller liknande man hört talas om. De monteringar av extra utrustning och de små fel som uppkommit har alltid hanterats på snabbt, snyggt och proffsigt. Inte en enda diskussion om vad som skulle gå på garanti eller ej. Ett litet exempel på det lilla extra i service, skulle en gång få en lånebil medan min var på verkstaden, men strul med en bil hade uppkommit, då körde dom mej hem, inga diskussioner bara självklart. Så vi kommer absolut att ge dom en chans när vi ska byta bil och rekommenderar dem mycket.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Hej!
Man läser ibland om dåligt bemötande och andra svårigheter med husbilshandlare här på forumet, därför tycker jag att man även kan "lyfta" det som är bra oxå, jag tänker närmst på "Husbilar i Pukavik" som drivs och ägs av Rikard Nilsson. jag köpte en sprillans ny Burstner hos honom i augusti 2010 och som i de flesta fall så finns det alltid några småproblem som uppstår, Rikard har alltid varit snabb att åtgärda dessa även när "problemet" har varit i gråzonen har han alltid tagit på sig ansvaret och åtgärdat utan prut och prång!
Heder åt sådana handlare, där återkommer man gärna!:)

Mvh
Pilot

Pilot, bra initiativ!!!

F

F.d. 17667

Guest

Vissa säljare är sämre än andra och vissa köpare är sämre än andra, men är den informationen av nytta för medlemmar som söker information om säljare för att köpa husbil.

F

F.d. 17667

Guest

Tråden skulle handla om husbilshandlare men det känns som att diskussionen övergått till dåliga kunder så jag ger mig.

God natt

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej Pilot, ett bra initiativ att ta upp detta ämne, jag är förvissad om att det är ett "träskområde" för många husbilister! Jag har själv köpt och fått levererat 4 olika nya husbilar under de senaste 10 åren, alla har legat i kostnadsintervallet 750 - 1.250Tkr. Denna felfrekvens tycks fö ha blivit en accepterad "standard" på marknaden för påbyggnadsdelen, min senaste erfarenhet/leverans var en Hobby 75TL från Forsbergs, under 2012!

Fel(?) ja de har funnits med på alla mina bilar, trots att de levererats av sk bra "husbilspåbyggare" av flera märken! Antalet fel/bil har legat mellan 30 och ända upp till 50+, i det senare fallet slutade jag att räkna/dokumentera felen och säljaren fick ta tillbaka husbilen ... !
Slutsats, jag påstår att inte någon av i varje fall dessa husbilstillverkare har haft tillräcklig konstruktions- och byggkvalite, speciellt map rätt pris! Orsak, påbyggare är var och en oftast för små för att orka bara erforderlig kompetens i form av kvalificerade medarbetare (sådana växer inte på träd och därför tas olika "genvägar (= sparar in på saker och ting som borde göras)" på väg till kund).

Det är jämförelsevis för stor kvalitetsskillnad mellan storserietillverkarnas drivline- och chassiedelar kontra på-(små)byggarnas "arbetsinsatser", det är ju på påbyggarnas område som de flesta "(ofta skit-)felen" återfinns. Mot denna bakgrund är det otroligt viktigt för oss köpare att kunna förlita oss till en seriösa slutleverantörer (säljande företag) med bra verkstadskapacitet, kunnande och bevisad vilja att ta hand om det som behöver åtgärdas och sådant tycks alltid finnas!

I slutänden vill man ha "valuta för pengarna", dvs förväntad kvalitet. Dvs kostar husbilen mer än andra bilar så bör man kunna förvänta sig bättre kval på spec påbyggnadsdelar, liksom på säljarens eftermarknadsservice! Efter leverans tror jag att man blir mest förbannad på oproffsiga eftermarknadsåtgärde/inkl service där tillräcklig kompetens saknas hos säljaren (det är ju inte bara att sälja själva bilen, eftermarknadskonceptet hör till och är otroligt viktigt)!

Av de säljande företag som jag träffat på har alla varit bra med att klara ut det affärsmässiga men verkstadsresurserna har ofta uppvisat bristande kompetens i sitt arbete (timfaktureringen gäller ju för kompetent folk). Bäst hittills har Forsbergs/Hyssna lyckats i mina ögon, "dels bara ett 30-tal fel" på min Hobby från 2012 och deras numera tillsatte eftermarknadschef tycks fungera utmärkt ihop med resten av Forsbergs organisation - ett bra teamarbete som fungerat utmärkt genemot mig, helt utan tjafs!

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Vi köpte våran bil på Ystad Ekonomibilar. Vi har inte haft något problem med dem. När bränslepumpen börja läcka så kunde vi lämna in bilen på Skokloster husbilar och det gick på garantin.

Skokloster husbilar ligger i Bålsta.
Det handlar om samarbete med varandra.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vi köpte våran bil på Ystad Ekonomibilar. Vi har inte haft något problem med dem. När bränslepumpen börja läcka så kunde vi lämna in bilen på Skokloster husbilar och det gick på garantin.

Skokloster husbilar ligger i Bålsta.
Det handlar om samarbete med varandra.

Bränslepumpen har inget med husbilen att göra, du hade kunnat lämna in den på vilken Fiat verkstad du ville.
Har lite uppdateringar som ska göras på våran Tysklandsköpta bil, får ett e-mail som påminnelse, bara att kontakta närmsta verkstad -kostnadsfritt!

Som kommentar till Relax post: Jag säjer, tack och lov att våran låg ute på uthyrning ett halvår innan vi köpte den, visserligen upptäckte jag att laddaren var kass innan jag åkte hem från Tyskland (byttes innan jag åkte hem) men annars så verkar alla småfel hunnits fixas innan vi köpte den.

Peter :)

Senast ändrad:
F

F.d. 53339

Guest

Köpte husbilen i november 2012 av Ekonomibilar i Ystad. Bilen är helt genomgången och fukttestad och kommer att levereras efter påsk nyservad, med full tank och fylld gasoltub. Bra bemötande vid köp och vad som känns extra tryggt är att det är 12 mån garanti, d v s hela säsongen 2013. Bilen har gått 650 mil så ev. nybilsfel borde redan ha visat sig och åtgärdats.

F

F.d. 52945

Guest

Köpte husbilen i november 2012 av Ekonomibilar i Ystad. Bilen är helt genomgången och fukttestad och kommer att levereras efter påsk nyservad, med full tank och fylld gasoltub. Bra bemötande vid köp och vad som känns extra tryggt är att det är 12 mån garanti, d v s hela säsongen 2013. Bilen har gått 650 mil så ev. nybilsfel borde redan ha visat sig och åtgärdats.

Hej!
Lycka till med er nya bil, vi ses säkert i era "hemtrakter", vi brukar stå både vid hamnen i Simrishamn och vid reningsverket i Ystad!:)

//Pilot

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Har köpt 2 beg bilar hos Bengt i Örkelljunga och såklart har det funnits lite grejer som behövts åtgärdas och det har aldrig varit några problem.
Ett samtal bara så har man gett mig en tid direkt för åtgärdning av fel, jag är mycket nöjd med dom och kommer förmodligen köpa även nästa bil där.
Visserligen är dom inte bland de billigaste men jag resonerar lite som så att om jag och alla deras andra kunder handlar och servar hos dom ger det jobb för ett antal personer här i Sverige istället för i Tyskland och andra länder.
Jag skiter faktiskt i att jag skulle klara mig undan betydligt billigare i Tyskland trots att jag bara är en vanlig knegare, ska ekonomin rulla på i Sverige och skapa jobb krävs det också att vi handlar och spenderar pengar här hemma.
Av samma anledning tillbringar jag mina semesterresor i Sverige och då företrädesvis på Gotland eller i Norrland :).

Toppen