• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra hörsel.. eller...

F

F.d. 5106

Guest
Nog förstår jag att katter hör bra, MEN ?? i går satt vi utanför bussen i solen och njöt, Sigge låg i en stol också och sov, stereon är på i bussen och vi pratade, plödsligt sträcker han upp huvudet och stirrar ut mot den snötäckta gräsmattan, hoppar ur stolen och tassar iväg en bra bit bort, säkert 30 meter ?

Kolla fortsättningen här..
icon_cool.gif
(hade kameran i bröstfickan)

http://www.youtube.com/watch?v=rD5p3Ftebx4

Hur kan han ha hört en mus UNDER snön 25-30meter bort
shocked.gif

Mätt och belåten kunde han somna om....:p

by322.jpg

F

F.d. 18368

Guest
Sv: Bra hörsel.. eller...

De har bra syn också. Hade för ett antal år sedan en katt (samma vackra grå päls som eran) som följde mig som en hund. En kväll i september ,beckmörkt, gick vi ner till stranden. Jag utan ficklampa, men jag kände vägen väl. Katten följde mig hörde jag. Plötsligt hörde jag att hon gjorde ett hopp och därefter hördes ett dödspip från en mus. Tänk om man hade deras hörsel och syn.

Mvh Wikstrom

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Räven är ett annat djur med skarp hörsel. Det sägs att de hör ett muspip på 50 meters avstånd och då är musen under snön
Ha det

F

F.d. 53074

Guest

Kattens hörsel är "kalibrerad" för att klara av ett helt annat frekvensomfång än människans. Man kan märka detta även på hundar som vissa ägare plågar med att spela fiol, dragspel, munspel eller andra övertonsrika instrument för. Hunden ylar därför att det är obehagligt i öronen, inte för att den är musikalisk. Katten, som inte är bunden till husse/matte på samma sätt går helt enkelt sin väg om det gör ont i öronen...

Skulle tro att musen pep och genast uppfattar katten det.

Kjell :D

I

Ice-Man

Guest

Han var väl helt enkelt sugen på ett eftermiddags-snax, och eftersom ingen annan bjöd på något så fick han fixa biffen själv :)

F

F.d. 52918

Guest

Vår "Nallekatt" hör bara när vi öppnar kylskåpsdörren,,,,,,av någon konstig anledning,ha ha.

Matte Ingrid

F

F.d. 53074

Guest

Vi är engagerade i Djurskyddet Karlstad som akuthem. Det betyder att vi tar emot företrädesvis katter för rehabilitering efter skador och sjukdomar. Ibland får vi kattmammor som vi får hjälpa att föda etc. Det vi med säkerhet har lärt oss genom åren är att vi ingenting kan om katter. Det finns hur många personligheter och variationer som helst. Så fort vi tror att vi har begripit något om en katt händer något som tar den villfarelsen ur oss... Underbara djur!

Kjell :D

Toppen