• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra fönsterlås

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon som monterat dessa fönsterlås? Blir svårt att bryta upp fönstret, men resultatet kan bli mer skador istället, annan synpunkt är värmeledningen (kyla) kan bli kondens på insidan vintertid.
För, Emot, alternativ?
kurz-klein.jpg
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vet inte hur de fungerar , men skall de avskräcka så måste de synas från utsidan.
Vid inbrott i min bil så höll fönsterlåsen , de vanliga i plast. Det var hela rutan som sprack.
Undrar om gentlemanna tjuven finns. Tror inte det finns tid eller kunskap att trycka på låsknappen och lirka på låsen. Som i mitt fall , bara ett kraftigt bryt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vi hadde en rustfri stålstang tvers over vinduet, på normale vinduer fra vegg til vegg. På skyvevindu en fjærbelastet sak som blokkerte den skyvbare delen. Minst sikker var den fastskrudde som satt fra vegg til vegg, Det var en sak fra IKEA kjøkenavdeling, men den var visuellt den sikreste.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Enligt försäkringsbolagen så är det ett vanligt sätt för tjuven att bryta upp ett bodelsfönster. Låsvreden är klena så att de lätt brister. Har ett vred vid sidan gått av släpper de andra genom att ruta böjer sig.

Det första tjuven gör är att förvissa sig om att han snabbt och lätt kan ta sig ut genom någon av dörrarna. Kan han inte det så är det stor sannolikhet att han snabbt tar sig ut samma väg som han kom in utan att ge sig tid att leta runt i husbilen.

Detta tog jag fasta på och gjorde en skyddskåpa över dörrvreden som låstes fast när vi lämnade husbilen.

Bild och text: Skyddskåpa lås
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har tittat på Ikea stänger, men dom är för korta, har 120cm mellan fästpunkterna,
Lock m Out, hjälper inte mycket mot inbrott, en skruvmejsel och du är inne på en minut,men det går inte att pilla upp fönsterlåsen.
Har funderat på att spänna en wire tvärs över, men den syns ju inte utifrån så brytskador blir det iallafall.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det var fra en eldre serie kjøkkeninnredning som ligner litt på Kungsfors.Mener den hetter Rational eller noe lignende. Hadde den kun på ett vindu da de andre var mer enn 2 meter over bakken eller skyvevindu. Det vi brukte på skyvevindu var laget av rustfrie rør med stålstenger og en fjær inne slik at det hele passet eksakt mellom karm og lås.
 
F

F.d. 54578

Guest
Tack Knut
Man kanske kan använda fästena från IKEA och göra egna stänger....
Det räcker kanske om det ser stabilt ut från utsidan eftersom fästena i väggen inte blir speciellt stabila. Det är inte mycket att fästa i eftersom det inte finns några träreglar i min Solifer/LMC.....

Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det var mitt motiv også, bad guy tror det er et virkelig stengsel og velger et annet offer. En ABUS lås på bodelsdøren gjorde den mindre spennende, samme med garasjedøren. Har opplevd å være eneste urørte husbil på en kjøpesenter parkering i sør Europa - at vi alltid trakk for gardinene foran i bilen før vi gikk fra bilen gjorde den til et mindre ønsket mål. Just på det tilfelle var alle biler åpnet via et større vindu og bodelsdøren åpnet fra innsiden, tipper det var en liten lett person som ble løftet inn og åpnet for de andre.
 
F

F.d. 54578

Guest
Jag funderar också på ett HEOSAFE-lås till förardörren men eftersom jag har en hel-integrerad bil så behöver jag bara ett lås. Jag har för mig att man säljer låsen i paket på två stycken..
 
Toppen