• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra elcyklar?

Nohlas

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
40299
Medlemskap
2024
Hej!
Som nya husbilsägare har vi insett att våra gamla traditionella cyklar inte tar oss så långt utan att elcyklar skulle vara bra att ha. ni som har elcyklar, vilka har ni och vad behöver vi tänka på när vi ska köpa?

Ha en fin sommar!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.188
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vi har 2 st Ecoridecyklar som vi är jättenöjda med. En "vanlig" 26 tums (med navmotor från 2021) och en ihopfällbar (med bakhjulsmotor från 2018) som båda går in i garaget.
Batterierna har fungerat ua.
Mitt råd är att undvika framhjulsmotor. Det är t.ex. lätt att hjulet spinner loss på grus vid svängar med omkullkörning som följd.
 

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Vi har 2 st Ecoridecyklar som vi är jättenöjda med. En "vanlig" 26 tums (med navmotor från 2021) och en ihopfällbar (med bakhjulsmotor från 2018) som båda går in i garaget.
Batterierna har fungerat ua.
Mitt råd är att undvika framhjulsmotor. Det är t.ex. lätt att hjulet spinner loss på grus vid svängar med omkullkörning som följd.
Vi har framhjulsdrift på våra crescent cyklar och har aldrig upplevt att det spinner Loss på grus
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.419
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har kört framhjulsdrift i drygt 10 år. Fungerar bra på fina vägar. Även på grus om det inte är för kuperat, eller för löst. Men bl a på Mön, fick vi leda cyklarna i de värsta backarna på grusvägarna.

Vi har nu bytt till hopfällbara elcyklar med bakhjulsdrift. Känns faktiskt säkrare på sämre underlag. Jag sitter i stort sett rakt över drivhjulet. Upplever också styrningen som mer förutsägbar. Däremot hade våra gamla cyklar en mjukare elassistans med 6 assistanslägen och en fantastisk display med bl a olika trippmätare och hastighetsmätare. Våra nya har bara 3 assistanslägen vilket ger ett något kraftigare ingrepp av motorn. Den har också en enklare display. Men det är en prisfråga och lite en vanesak! Mitt tips är att kolla förutsättningarna, dvs vad är det ni behöver. Vårt byte till hopfällbara avgjordes också av att vi inte längre pallade att lyfta upp elcyklarna på cykelstället, utan de hopfällbara får smidigt plats i garaget. (Viker inte ihop dem utan fäller bara styre och sadel.) Lägg sedan nivån på ekonomin. Det blir helt klart bättre cyklar ju mer pengar man vill lägga. Sök på elcyklar här på forumet, finns mycket info . Provcykla så mycket ni kan. Men elcyklar är absolut en fröjd för oss lite lätt åldrande husbilister! :)
 
Toppen