• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra dåliga husbilar

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Bra dåliga husbilar

Länken går till ett inloggningsfönster på mobile.de

Kanske är du inloggad där när du skapar länken.

Bilagor

• mobile.JPG
    mobile.JPG
    56,9 KB · Visningar: 5

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

+ Kvalitetsmärke på bodelen.
+ Hög utrustningsnivå.

- Ingen AC i bildel (?)
- Låg totalvikt = begränsad lastvikt
Kolla upp ifall det går att väga upp den till högre totalvikt.
- Finns dokumentation, service m.m.

Senast ändrad:
F

F.d. 22517

Guest

Tack för svaret Peterk

Hittade en Euro mobil 810HB 02, är det en bättre husbil? Fördelar nackdelar Euro mobil, Concorde?

MVH Erik

F

F.d. 50069

Guest

Jag tror personligen inte på att prata om "bra" eller "dåliga" husbilar:oops:
Det finns måndagsexemplar i båda kategorierna lika väl som det finns nöjda ägare i båda fallen!
Sen är det kanske inte juste mot husbilsägare att få reda på att just deras surt förvärvade husbil faller under "sträcket"

Nää, det viktigaste är nog (precis som någon har skrivit) att sätta upp en bra kravspec för just sig själv med tillgänglig budget som grund!

Ta tex den bilen som ni just frågar om (Euran), där kan säkert många ge relevanta tips utan att göra jämförelser med andra fabrikat.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53197

Guest

Hur noga är det med låga sängar? Om ni ska ha det blir det svårt att få plats med bord, stolar och cyklar till fem personer samt en elscooter. Dessutom kanske en grill, leksaker, sportgrejer osv.
Varför vill ni inte ha en alkov?
Ursäkta om jag är frågvis, men jag tänker att vi kanske kan ge dig bättre förslag om vi vet dina skäl! :)
Vi (2 vuxna + 2 tonåringar)har bytt till bil med höga långbäddar för packutrymmets skull.
/Jessika

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Jeg ville på så gamle husbiler studert nøye konstruksjonen i tak/vegg/bunn. Eura vet jeg har brukt mye tre og isopor tidligere, og der har jeg sett store fuktskader. Vær forsiktig, og bruk litt ekstra penger på ekstern tilstands rapport før kjøp!
Lykke til :)

F

F.d. 22517

Guest

Hej vi vill ha en integrerad för det är en helt annan rymd i en integrerad och mina föräldrar har ett lastbils garage så det är lättare att få in en integrerad husbil där.
Det är inte supernoga men det att vi vill ha sitt höjd och lätt att komma upp.
Vi hade tänkt att ha cykelställ för cyklarna.

MVH Erik

F

F.d. 53197

Guest

Hej vi vill ha en integrerad för det är en helt annan rymd i en integrerad och mina föräldrar har ett lastbils garage så det är lättare att få in en integrerad husbil där.
Det är inte supernoga men det att vi vill ha sitt höjd och lätt att komma upp.
Vi hade tänkt att ha cykelställ för cyklarna.

MVH Erik

Hej! Tack för ditt svar! Har du jämfört rymden i alkov- resp integrerade bilar i samma prisklass? Vi hade en alkov förut och har nu bytt till en integrerad. Vi ångrar oss inte, men det vi saknar mest är att alkovbilen var så mycket luftigare... Man kunde fälla upp sängen, och det var mycket högre i tak (så klart). Men alkovbilarna är ju mycket högre även på utsidan, så har ni ett lågt garage så blir det ju svårt!

I vår gamla bil hade vi våningssäng bak, och cyklarna på utsidan. I packutrymmet under sängen fick stolarna, verktygslåda, nivåklossar och sladdar plats. Inne i bilen (i badrummet, på sängarna osv) fick vi ha grillen, väskan med snorkelutrustning, utebordet, vattenkannan, isolermattan och ev. tyska ölflak... För att få mer packutrymme bytte vi till bil med höga långbäddar. Det är lätt att komma i och ur dem, de känns inte klaustrofobiska och vill man sitta på sängkanten kan man ha fötterna på trappstegen. (En tvärställd säng känns nog krångligare, med smala trappsteg för att komma upp, ofta väggar på sidorna och att man måste klättra över sin sängkamrat.)

Så om ni ska ha en bil med låga bäddar tycker jag att ni ska kolla packutrymmena noga. Provpacka gärna med allt som ni vill kunna ha med er.

En del bilar (tex. Carthago) går att få med en femte bältad plats bakom passagerarsätet. Dock är det svårt att hitta dem eftersom det inte går att göra fritextsökningar på mobile.de. Benutrymmet är begränsat på den platsen, tror jag, men kanske värt att kolla upp om ni vill ha en integrerad.

Lycka till i jakten!
/Jessika

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Varför blir inte Erik Nilsson medlem och får tillgång till allt han frågar om via det klubben redan skrivit om, finns hur mycket som helst i inlagda trådar redan som en intresserad inte kommer åt.

Erik bli medlem och få tillgång till allt du behöver veta och du slipper fråga som intresserad.

Vänligen
Pelle

Toppen