• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra att veta om du skall resa i EU

  • Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Källa olika tidningar och UD. Detta är vad som gäller 8/6.

Olika länder kräver olika intyg och har skilda regler för testning och syn på intyg om vaccinering. Från den 1 juli ska svenskar kunna ansöka om ett så kallat coronapass, enligt internationell standard, där uppgifter om covidvaccinering, eventuella antikroppar och covidtest ska ingå.

Flera europeiska länder planerar att ansluta till systemet med covidintyg den 1 juli, men vissa välkomnar redan nu fullvaccinerade utan negativt covidtest.

UD har en app, UD Resklar, med uppdaterad information från olika länders ambassader om vad som gäller för resor till respektive land. Informationen kan också hämtas på swedenabroad.se. UD uppmanar även alla svenskar som reser utomlands att skriva upp sig på svensklistan.

Danmark

Färdigvaccinerade med intyg och de som kan uppvisa intyg på genomgången covid-19-infektion (antikroppar) får resa in i Danmark och slipper karantän och ytterligare testning. För andra gäller att man måste kunna uppvisa ett negativt covidtest som är maximalt 48 timmar gammalt. Därefter uppmanas man till självisolering i tio dagar. Danmark uppdaterar varje vecka vilka länder som omfattas av olika restriktioner.

Frankrike

Från den 9 juni gäller att färdigvaccinerade får resa in i Frankrike utan att uppvisa negativt PCR-test. I övrigt måste alla inresande över 11 år uppvisa negativt covidtest, (antingen PCR- eller antigentest) som är maximalt 72 timmar gammalt. Inget krav på självkarantän eller ytterligare test på plats. Resenärer måste även fylla i en hälsodeklaration.


Grekland

För inresa i Grekland krävs ett godkänt vaccinationsintyg, ett negativt PCR-test som inte får vara mer än 72 timmar gammalt eller ett bevis på antikroppar. Alla över 5 år behöver något av dessa intyg. Även fullvaccinerade svenskar behöver just nu kunna uppvisa ett PCR-test då de vaccinationsintyg som kan utfärdas i Sverige ännu inte uppfyller internationella krav. Resenärer måste också före avresa fylla i dokumentet Passenger Locator Form (PLF) med kontaktuppgifter.

Italien

Samtliga över 2 år som reser in i Italien måste kunna uppvisa ett negativt PCR- eller antigentest som är maximalt 48 timmar gammalt. För den som inte kan uppvisa ett giltigt sådant test finns krav på självisolering samt hälsoövervakning under tio dagar med ny testtagning efter fem dagar.

Alla som reser in i Italien måste fylla i formuläret EU Digital Passenger Locator Form. Blanketten finns även i pappersform. De som reser in i landet ska även anmäla sig till den lokala hälsovårdsmyndigheten i den region man besöker.

Kroatien

Kräver ett negativt PCR-test, max 72 timmar gammalt, alternativ ett antigentest, max 48 timmar gammalt, för inresa. Vaccinationsbevis på antingen en eller två doser vaccin godtas. Det måste ha gått ett visst antal dagar sedan vaccinationen för att det ska räknas. De som kan uppvisa intyg på antikroppar i kombination med en dos vaccin välkomnas också. Den som inte kan uppvisa något av det kan testa sig på plats vid inresan följt av självisolering till dess att ett negativt test kan uppvisas.

Inresande rekommenderas även att fylla i formuläret Entercroatia.

Norge

Norge har stränga inreseregler för de flesta som inte är bosatta i landet. Alla som reser till Norge måste registrera sig digitalt före inresa, tidigast 72 timmar före resan. Testning för covid-19 ska sedan ske vid gränsövergång och kan göras vid särskilda gränsstationer. De som reser från länder eller områden som klassas som röda, enligt den norska klassificeringen, ska kunna visa ett negativt covidtest som är maximalt 24 timmar gammalt. Sverige är i nuläget rödklassat.

De som reser in i Norge måste sitta i karantän i upp till tio dagar. Särskilda karantänhotell finns för ändamålet.

Spanien

Sedan den 7 juni har Spanien öppnat för dem som kan uppvisa ett intyg gällande vaccination, oavsett vilket land man reser från.

För dem som reser från det som klassas som högriskområde och ännu inte är fullvaccinerade går det nu också att visa upp ett negativt så kallat antigentest, maximalt 48 timmar gammalt vid inresan. Tidigare krävdes ett PCR-test taget tidigast 72 timmar före avresa. Barn under 6 år behöver inte uppvisa något covid-test.

Utöver det behöver de som flyger till Spanien fylla i en särskild hälsodeklaration, så kallat FCS-formulär, tidigast 48 timmar före ankomst. Det gäller samtliga resenärer.
 

tommika

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
16564
Medlemskap
2025
Någon som vet vem som utfärdar vaccinationsintyg? Har fått nej på det på min vårdcentral.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Så här skriver 1177 den 8 juni.

Det pågår ett arbete inom EU att ta fram ett så kallat covidbevis. Det ska göra det lättare att resa inom EU. Det är landet som du reser till som bestämmer vilka regler som gäller där. Läs mer om vad som gäller i olika länder på webbplatsen Sweden abroad.

Den första versionen av covidbeviset kommer att innehålla information om att du är vaccinerad. Därefter kan information om du lämnat prov inför resan eller information om du har haft covid-19 komma att läggas till. Läs mer om covidbeviset på E-hälsomyndighetens webbplats.

På e-hälsomyndighetens webbplats kan du också läsa vanliga frågor och svar om covidbeviset.

Här finns en del att läsa EU:s digitala covidintyg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Någon som vet vem som utfärdar vaccinationsintyg? Har fått nej på det på min vårdcentral.
Alias JanneB, som är läkare och kunnig i frågan, skrivit så här i en annan tråd med samma frågeställning:

Tommy och Annica, även mitt svar inte är direkt på Er fråga... Jag har inte gjort någon likvärdig resa. Däremot vet jag att Er distriktsläkare bör kunna utfärda intyg på engelska som bekräftar att Ni har fått 2 doser av de av EMA godkända vacciner. Intyget ska innehålla detaljer om vaccin typ, batchnr, datum för vaccineringen samt Era person data (hur sådana intyg ska utformas finns mall i patientjournal system, åtminstone är det så i landstinget i Uppsala). Det borde räcka inom EU.



Gå in på 1177 , under vaccinationer hittar du dina ,skriv ut klart
Kollade mina sidor på 1177 och det stämmer, vaccinationerna finns där med alla uppgifterna, men tror du att printa ut den sidan räcker att visa upp vid gränsen?

Själv är jag mycket tveksam, iallafall i Sydeuropa där man älskar stämplar, underskrifter och modernare dokument en QR-kod.

Tommy
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kolla med ditt försäkringsbolag angående vad som gäller i din reseförsäkring! Det kan mycket väl finnas inskränkningar i försäkringsskyddet. Istället för att gissa så ring och kolla.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag kommer att få mitt vaccinationsbevis i Kivra har jag fått besked om
 

Bilagor

  • Screenshot_20210609-204500_Google.jpg
    Screenshot_20210609-204500_Google.jpg
    581 KB · Visningar: 17

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag kommer att få mitt vaccinationsbevis i Kivra har jag fått besked om
Även vi kommer att få det till kivra, men om man vill åka innan det hinner komma till kivra, kan man "tjuva" på tiden genom att beställa ett reseintyg från ett företag ;)

Vi ska åka söderöver efter midsommar, och troligen har vi våra intyg på kivra någon vecka efter midsommar.


//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Håller helt med,en del har åkt genom Tyskland utan någon kontroll alls,transit står det inget om,Frankrike skall ni bli insläppt med vaccinationsintyg,detta skriver DN idag:

Tyskland​

I Tyskland ses Sverige som ett riskområde. Den som reser hit till Tyskland måste anmäla sin inresa via webbsidan einreiseanmeldung.de. För att slippa tio dagars karantän efter inresa måste resenärer från Sverige ladda upp ett intyg på ett negativt covid-19-test, ett vaccinationsintyg eller ett dokument som visar att resenären tillfrisknat från en covid-19-infektion för max sex månader sedan.

I butiker och i kollektivtrafiken gäller krav på munskydd. Reglerna kan skilja sig åt, men den som vill vara säker på att göra rätt bör använda ett så kallat FFP2-munskydd.

Det är vanligt att restauranger, frisörsalonger och butiker kräver att få se ett intyg på ett negativt covid-19-test, som genomförts under det senaste dygnet. Det är gratis att testa sig, och gott om teststationer.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Håller helt med,en del har åkt genom Tyskland utan någon kontroll alls,transit står det inget om,Frankrike skall ni bli insläppt med vaccinationsintyg,detta skriver DN idag:

Tyskland​

I Tyskland ses Sverige som ett riskområde. Den som reser hit till Tyskland måste anmäla sin inresa via webbsidan einreiseanmeldung.de. För att slippa tio dagars karantän efter inresa måste resenärer från Sverige ladda upp ett intyg på ett negativt covid-19-test, ett vaccinationsintyg eller ett dokument som visar att resenären tillfrisknat från en covid-19-infektion för max sex månader sedan.

I butiker och i kollektivtrafiken gäller krav på munskydd. Reglerna kan skilja sig åt, men den som vill vara säker på att göra rätt bör använda ett så kallat FFP2-munskydd.

Det är vanligt att restauranger, frisörsalonger och butiker kräver att få se ett intyg på ett negativt covid-19-test, som genomförts under det senaste dygnet. Det är gratis att testa sig, och gott om teststationer.

Uppgifterna i DN hanterar troligen inte transit...?

Utdrag från Swedenabroard:
  • Direkta transitresor (landvägen) genom Tyskland är möjliga utan test, utan karantän och utan digital anmälan.

Det är detta jag hoppas gäller. Men som sagt...Det gäller att ha tungan rätt i mun!

//Jocke
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Uppgifterna i DN hanterar troligen inte transit...?

Utdrag från Swedenabroard:
  • Direkta transitresor (landvägen) genom Tyskland är möjliga utan test, utan karantän och utan digital anmälan.

Det är detta jag hoppas gäller. Men som sagt...Det gäller att ha tungan rätt i mun!

//Jocke
Klart att det gäller skit i dn, ambassadens råd gäller läs på swedenabroad , vi åker 15-6 rostock fri transit stettin pl har skrivit ut från 1177 vaccinationer på polska dessutom våra små lappar från injektionerna , samt skrivit ut vilka vaccin som är godkända i eu
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I den aktuella länken till blanketten som eventuellt skall fyllas i innan ankomsten till Tyskland, finns listat när man inte behöver lämna den aktuella blanketten ifylld med dina uppgifter, till exempel om du bara är i transit:

When do I not need to provide my details?
  • If you only passed through a risk area without a stopover or are only passing through Germany.
  • If, for the purpose of border traffic, you spent less than 24 hours in a risk area or are only entering the Federal Republic of Germany for up to 24 hours.
  • If you are a cross-border commuter or border crosser and your work is urgently required and critical to maintaining operational procedures.
  • If you are being brought to the Federal Republic of Germany to be treated for an infection with the SARS-CoV-2 coronavirus.
  • If you are entering Germany in the capacity of transport personnel. If you stayed in an area of variants of concern within the last 10 days prior to entry, this exemption does not apply to stays of longer than 72 hours.
  • If, as a member of an official delegation, you are returning to Germany via the government terminal at Berlin Brandenburg Airport or Cologne/Bonn Airport and have spent less than 72 hours in a risk area.
  • Police officers returning from an operation abroad or from duties equivalent to an operation abroad.*
  • If you are a member of the Bundeswehr (German Federal Armed Forces).*
  • If you are a member of foreign armed forces.*
In case of stays of less than 72 hours in Germany or in a risk area:
  • If you are entering the country to visit first-degree relatives, a spouse or life partner who does not form part of the same household, or on account of shared custody or a right of access.*
  • If you are a high-ranking member of the diplomatic or consular service, of parliaments and governments.
Källa: © 2021 Roberts Koch Institute

Tommy
 
Toppen