• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra att veta i Europa

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025
Skulle det inte vara bra för oss om det fanns ett informationsblad att ladda ned där vi kunde hitta information om olika bestämmelser som finns i länder i Europa?

Det blev en liten krånglig mening!

Jag menar att det skulle vara bra att kunna läsa om t ex:
* Vilka länder får man inte ha halvljus i.
(Förra året fick Rolle € 50 böter i Bryssel)
* I vilka länder måste man ha skylt för utskjutande last?
(Sverige vimpel, Italien skylt)
* Miljözonerna i tyska städer? Finns det på andra orter i europa?
* Hastighetsbegränsningar?
* Mer?

Det skulle vara bra med en typ av checklista
(speciellt för oss nya husbilsägare).

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bra att veta i Europa

Att Rolle fick böter tror jag beror på att han har en Belgiskreggad Husbil. Tror inte att du får böter om DU åker genom Belgien. Men som jag SKRIVER jag TROR detta.

Hls Kurt.:confused::confused::confused:

F

F.d. 55287

Guest

Hej Jenny & Micke!
Vi har köpt Motormännens, Upptäck Europa med bil, i den kan man läsa fakta om länderna i Europa och även om olika lagar o bestämelser. Har den i husbilen o tar fram den när vi är på väg in i ett land vi inte besökt tidigare.
Vi tycker den är helt ok.
Hälsningar
Leena o Kaj

F

F.d. 3581

Guest

Föreslår att alla landspecifika regler o förordningar läggs in på försättsbladet för varje lands ställplatslista.

DS

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Dag,
Om du skaffar fram info för varje land och skapar inlägg av infon så lägger vi gärna in den i 1:a inlägget för varje lands ställplatslista.

F

F.d. 3581

Guest

Håkan, skall väl försöka dra mitt strå till stacken, men det får nog ta lite tid.
Dock kan nog slutprodukten bli rätt bra - tror jag.

DS

F

F.d. 10558

Guest

Hej!
Kanske inte en fråga för oss som åker i Sverige just nu (men vi tillhör ju Europa och EU) men vi planerar att åka söder över nästa år.
Att inte ha med orginalhandlingar på bilen i bilen, utan att ha kopior på dessa har man ju hört.
Stämmer detta (vi har kopior och orginalet hemma)?
Om så är fallet, vad gäller ute i europa?
Tackar på förhand för hjälpen.
/Bosse

F

F.d. 839

Guest

Kurt & Monica,

Det stämmer som du vet är vår husbilBelgisk reggad. En Svensk reggad kommer inte att bli bötefälld på en genom resa för att han/hon kör med halvljus, nu för tiden kan man inte köpa en Volvo i Belgien vars dagljus inte slåss på automatisk. Jag har sett många nyare bilen har en filter installerade när dom åker genom en tunnel slås halvjlus på automatisk.

Fler och fler har börjar inse att det är jättebra att synas oavsett om det är dag tid eller ej, men som sagt det tyckte inte "snuten" som gjorde min plånbok € 50 lättare. Nu kan jag bara skratta åt det men inte. På kontinenten har dom mycket att lära från "The Nordic countries".

Samma gällde med det 3:e bromljuset många fick böter för att dom hade det. Det är så om Belgiska staten hittar på något som skulle öka säkerheten då är det jättebra men tusen om det är ett annat land då behövs det inte för det förvirra bara nadra bilisterna :mad:.

F

F.d. 7998

Guest

[Att inte ha med orginalhandlingar på bilen i bilen, utan att ha kopior på dessa har man ju hört.]

Vi har reist mye i Europa gjennom flere år, både med husbil og personbil. Mang en gang har vi blitt stoppet av tullvesenet i de forskjellige land. Selv om grenseovergangene ikke lenger er betjente innenfor EU kan man oppleve å bli stoppet hvor som helst.

Jeg vet ikke hvor glade de tollerne vi har møtt hadde vært om vi bare hadde hatt med kopier av bilens papirer.

For ikke å snakke om pass. Selv om det ikke skal være nødvendig å medbringe pass innefor Schengenområdet, så gjør det helt klart saken enklere når man kan vise dette frem.

For oss som egentlig er norske er det helt utenkelig å kjøre noe som helst sted uten å medbringe bilens registreringsbevis del 1 i original. I Norge blir man bøtelagt for dette.

I svenske reg bevis står det vel også noe om at dette må medbringes ved utenlandsreiser?

:wub:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest

SiwEr 899,

Jag åker med samtliga original papper för det har varit här och där problem speciellt i dom f.d Östats länder. Jag har scannad fram och baksida på samtliga bords dokument - våra pass - försäkrings handlingar - körkort osv och laddad up dom till en fri server med password då finns dom tillgängligt. Detta är enligt mitt tycke den bästa skydd man kan ha ifall man har råkat ut för inbrott eller annat och behöver visa handlingar för myndigheterna för på varje polisstation finns det internet eller hur ?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Registreringsbevis del1 den blå delen ska alltid vara med vid utlandsresa.

Däremot brukar jag ha en kopia sittande under solskyddet som lätt kan tas fram och visas. Har aldrig passerat Storabeltbron utan att fått visa reg.beviset för kontroll av vikt.
Vill dom sedan se originalet så kan man ta fram det men har själv aldrig behövt det. Originalet kan man med andra ord gömma på något bra ställe i bilen. Gärna tillsammans med den berömda kodkortet för nyckeln om man har Fiat (ev röda nyckeln).

Toppen