• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Bränslemätaren funkar inte

Kurtmaier

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
38516
Medlemskap
2025
Har en Citroén C25 2,5D från 1985 (diesel) och bränslemätaren funkade utmärkt när jag köpte den och körde hem den.
Däremot var det en del andra elfel som jag försökte fixa när jag kom hem. Massor med kablar som gick till ingenstans och väldigt många som skarvades hit och dit.
(En kabel kunde börja som blå för att sen skarvas till en röd och sluta med en vit....)

Jag skruvade bort instrumentbrädan och drog lite nytt. Mest var det till lyset och kylarfläkten och lite annat.
Allt det löste sig, men när jag var klar så funkade inte bränslemätaren längre.
Antagligen kom jag åt någon kabel som gick till den.
Så min fråga är:
Är det någon som vet vilken kabel/kablar som går till den?
Lite svårt att följa och se vilken som går just till mätaren...
Har ett el-schema, men just bränslemätaren är inte med på det.

Sen kan det ju ha slumpat sig att felet är vid givaren i tanken, men eftersom jag råddade vid instrumentbrädan misstänker jag att felet ligger där.

allt är supertrångt så det är svårt att följa alla kablar. Och då de dessutom byter färg lite här och där så är det inte enklare.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Enligt det schema jag har har givaren tre anslutningar. En till mätaren (B/R) en till lampa för låg tank nivå (BR) samt en jordanslutning. B står för Weiss och R för Rot, vit och röd alltså sen hur man tolkar / resp inget / , det vet jag inte.
I ditt läge skulle jag kolla jordningen finns framme och sen kortsluta resp kabel och se om laman tänds och mätaren slår i botten (åt endera hållet. Mätaren år förmodligen ett korsspoleinstrument som vid kortslutning (på givaranslutningen) slår i botten åt ena hållet och vid avbrott slår i botten åt andra hållet.

Kurtmaier

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
38516
Medlemskap
2025
Har kollat lite nu och blev egentligen inte klokare. Vid kortslutning av ena kabeln så tänds lampan. och vi kortis i andra så slår mätaren i botten på full tank.
Så lite klokare kanske jag blev. Lampan funkar och mätaren funkar.
Så då ska jag bara hitta vart felet är ;-)
Får lite ström på matningen till mätaren. Typ 0,04 volt eller så.
Vet inte riktigt hur en sån mätare funkar, men jag tänker att det matas på mer volt ju mer soppa det är i tanken?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Själva givaren är ju ett variabelt motstånd som går mot lägre resistans ju "fullare" tank du har. Antagligen har du avbrott i givaren, om jordningen till armaturen är ok! Resistansmät!
Om det är avbrott, ta upp armaturen och kolla om du kan se eller mäta var avbrottet är. Med lit tur går det kanske laga.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Har kollat lite nu och blev egentligen inte klokare. Vid kortslutning av ena kabeln så tänds lampan. och vi kortis i andra så slår mätaren i botten på full tank.
Så lite klokare kanske jag blev. Lampan funkar och mätaren funkar.
Så då ska jag bara hitta vart felet är ;-)
Får lite ström på matningen till mätaren. Typ 0,04 volt eller så.
Vet inte riktigt hur en sån mätare funkar, men jag tänker att det matas på mer volt ju mer soppa det är i tanken?
Det kan även vara dålig kontakt i någon av de breda kontakterna till instrumentpanelen.
Min 89:a bensinare har tre kontakter. Du har en diesel. Då är det nog fyra kontakter.
Du kan nog fokusera på de tre kontakterna med början från vänster. I min bil är den fjärde tom på instrumentbrädan. Kanske även lite kontakt spray.
Kontakterna kan vara lite pilliga att få dit som du har märkt, korta kablar. Risk för att det blir glapp eller dålig kontakt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, man kan bli lite lurad av mätare och vissa andra signaler, som en varningslampa som skall tändas.
Eftersom du kan få både lampa och mätare att reagera på det sätt som Göte J beskrev så har du rätt säkert + ström direkt till mätaren och även lampan och det är minus/jorden som regleras med givaren i tanken. Steglöst för mätaren och tillslag för lampan.
Detta gör också att det endast syns svag spänning på kablarna, för det är jordkablar du mäter på i förhållande till en (riktig) jordpunkt.
Så, du har troligen dålig jord på något sätt i den kabeln som levererar jord fram till givaren, kanske den sitter någonstans där framme där du plockat. Försök spåra den kabelns färg och placering och kortslut mellan den och de två som du nu testat till bilens jord.........
Hoppas det blev begripligt.

M.v.h. JANKRO.
Ps. Göte J hann visst före såg jag nu.
Och Herbet också....

Kurtmaier

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
38516
Medlemskap
2025
Tackar för otroligt snabba svar.
Ska mecka lite med sladdarna.
Har troligen ett jordfel generellt i mätarhuset då oljetryckslampan glöder svagt efter att trycket kommit upp som det ska.
Läste i nån tråd att det troligen hade med dålig jord att göra. Kanske är relaterat.
Har inte riktigt prioriterat detta då det kom ett topplocksbyte emellan. Kändes viktigare...
Kan leva med att mätaren inte funkar, men det är irriterande...

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Tackar för otroligt snabba svar.
Ska mecka lite med sladdarna.
Har troligen ett jordfel generellt i mätarhuset då oljetryckslampan glöder svagt efter att trycket kommit upp som det ska.
Läste i nån tråd att det troligen hade med dålig jord att göra. Kanske är relaterat.
Har inte riktigt prioriterat detta då det kom ett topplocksbyte emellan. Kändes viktigare...
Kan leva med att mätaren inte funkar, men det är irriterande...
Kanske kan hjälpa. Italienska men bilderna räcker nog.
07050 är givaren som sitter i bränsletanken vad jag kan se.
Kablarna går först igenom en bred kontakt som troligen finns i gyttret bakom panelen någonstans. Sen går de till kontakterna som är anslutna till instrumentpanelen. Du kan se var resp. kabel sitter i kontakterna. Kolla att den breda kontakten ser okej ut. Den är kanske inte så lätt att hitta.

Bilagor

• IMG_1519.png
    IMG_1519.png
    5,7 MB · Visningar: 10
  • IMG_1518.png
    IMG_1518.png
    3,7 MB · Visningar: 10

Kurtmaier

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
38516
Medlemskap
2025
Kanske kan hjälpa. Italienska men bilderna räcker nog.
07050 är givaren som sitter i bränsletanken vad jag kan se.
Kablarna går först igenom en bred kontakt som troligen finns i gyttret bakom panelen någonstans. Sen går de till kontakterna som är anslutna till instrumentpanelen. Du kan se var resp. kabel sitter i kontakterna. Kolla att den breda kontakten ser okej ut. Den är kanske inte så lätt att hitta.
Perfekt. Tackar

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Förresten, har du kollat jordpunkterna som sitter i en krans, dels till höger (framifrån sett) i motorrummet och även i kupen till höger om passageraren. Själva kransen kan vara lös men även flatstiftskontakter som glappar och helst bör bytas mot nya av god kvalitet!
Klassiskt fel på Ducato av din årsmodell.

Toppen